när jag bytade mitt frysskåp från 99 till ett från 2018 så minska bredden invändigt med 7 cm
 
Hitta kylen 😃

Modernt kök med vit inredning, svarta accentdetaljer, köksö och inbyggda vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tycker det är rätt skönt att man lätt kan se var kyl och frys är någonstans i ett kök, så om dörrarna är lite tjockare än skåpen stör mig inte. Det är ju åtminstone inte så att det blir trångt i köket med välisolerade kyl- och frysskåp.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
O ogren skrev:
Det är dags att byta ut vår kyl och frys men när jag kollar på vad som finns idag så ser jag att de flesta modellerna har ett djup på ca 66 cm. Även om man tydligen kan trycka dem mot väggen så står de ut ca 6-7 cm från skåpen intill. Det känns konstigt, eller är det jag som bara är ovan. Ska det vara så?
Åker på samma "nit" här nu. Vi har ett Marbodal-kök från 2002 med stomdjup på 56,5 cm. Befintlig kyl+frys har ett skåpdjup på 55 cm plus dörr 5 cm - med andra ord livar det rätt bra med luckorna. De nya som kommer i dagarna är 60 cm i skåpdjup + 6,7 cm dörr. Så även om vi ställer de dikt an mot vägg så kommer bara skåpen på kyl och frys sticka ut c:a 2 cm utanför luckorna och sen dörrarna på det. 🤦 Är väl bara att gilla läget...
 
  • Gilla
Tobyk_75
  • Laddar…
Ogredani Ogredani skrev:
Åker på samma "nit" här nu. Vi har ett Marbodal-kök från 2002 med stomdjup på 56,5 cm. Befintlig kyl+frys har ett skåpdjup på 55 cm plus dörr 5 cm - med andra ord livar det rätt bra med luckorna. De nya som kommer i dagarna är 60 cm i skåpdjup + 6,7 cm dörr. Så även om vi ställer de dikt an mot vägg så kommer bara skåpen på kyl och frys sticka ut c:a 2 cm utanför luckorna och sen dörrarna på det. 🤦 Är väl bara att gilla läget...
Ja idiotiskt är det, säkert något vi kan tacka EU för.
 
wildeside
T Tobyk_75 skrev:
De bestämmer väl själva formatet oavsett vem som tillverkar. Var precis på Elgiganten och de sa att nya standarddjupet för kök är 70 cm! Ingen liten skillnad. Så de tycker alla ska kasta ut sina kök för att få kylen att passa. Och det finns verkligen inget alternativ heller – ingen kyl är 55+dörr längre, helt barockt.
Konstigt om standard djupet har ändrats till 70 cm djup på skåpen.
Ingen av dom större kökstillverkarna har några 70 djupa skåp till salu, vad jag kunde se med en snabb googling.
Men jag kan ha fel!
 
wildeside wildeside skrev:
Konstigt om standard djupet har ändrats till 70 cm djup på skåpen.
Ingen av dom större kökstillverkarna har några 70 djupa skåp till salu, vad jag kunde se med en snabb googling.
Men jag kan ha fel!
Tror säljaren kanske menade för vitvaror. Men det är såklart helkorkat att ha två olika standarddjup. 70 cm djup för köksbänk skulle blir för djupt. Allt beror säkert på EU-direktiv om tjockare luckor för mindre energislöseri, och så är branschen tvungen att bygga utåt pga det
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
BirgitS
wildeside wildeside skrev:
Ingen av dom större kökstillverkarna har några 70 djupa skåp till salu, vad jag kunde se med en snabb googling.
Kvik har sen länge sina XXL-kök med bänk- och högskåp som är 10 cm djupare än normalt.
T Tobyk_75 skrev:
Allt beror säkert på EU-direktiv om tjockare luckor för mindre energislöseri, och så är branschen tvungen att bygga utåt pga det
Det är många år sen många köpare började efterfråga vitvaror som drar mindre el.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
wildeside
BirgitS BirgitS skrev:
Kvik har sen länge sina XXL-kök med bänk- och högskåp som är 10 cm djupare än normalt.

Det är många år sen många köpare började efterfråga vitvaror som drar mindre el.
Ja det finns restaurangkök med 1 meters djup med.
Men jag diskutera standard djup på vanliga kök till bostad.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kvik har sen länge sina XXL-kök med bänk- och högskåp som är 10 cm djupare än normalt.

Det är många år sen många köpare började efterfråga vitvaror som drar mindre el.
Att en stor mängd konsumenter plötsligt skulle klaga (till vem?) och efterfråga mer energisnåla vitvaror köper jag inte. Det är bara så det läggs fram det för att det ska låta bättre. Om så var fallet, varför finns det isåfall noll alternativ till detta nya djup helt plötsligt?
 
BirgitS
T Tobyk_75 skrev:
Att en stor mängd konsumenter plötsligt skulle klaga (till vem?) och efterfråga mer energisnåla vitvaror köper jag inte. Det är bara så det läggs fram det för att det ska låta bättre. Om så var fallet, varför finns det isåfall noll alternativ till detta nya djup helt plötsligt?
Butikerna märker väl vad som köps och i fysiska butiker dessutom vad kunderna frågar efter. Elen är dyr för många, marknaden omfattar inte bara några få nordiska länder med liten befolkning men billig el.

Hur mycket mer är du beredd att betala i inköp för grundare kylskåp som drar typ dubbelt så mycket el alternativt rymmer mycket mindre?
Hur stor andel av köparna tror du att det gäller för?
Det krävs att en hyfsat stor andel köper en vara för att företagen ska anse det vara lönt att tillverka varan.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Ja det finns restaurangkök med 1 meters djup med.
Men jag diskutera standard djup på vanliga kök till bostad.
Jag har själv ett Kvik kök med 70 cm djup.
Merkostnaden var ett par tusen på hela köket.
Perfekt med 40 procent mer plats i lådorna jämfört med dom vanliga köken och sen bättre plats uppe på bänkskivan.
Skulle aldrig gå tillbaka till ett 60 djupt kök.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
wildeside
A Argastesnickaren skrev:
Jag har själv ett Kvik kök med 70 cm djup.
Merkostnaden var ett par tusen på hela köket.
Perfekt med 40 procent mer plats i lådorna jämfört med dom vanliga köken och sen bättre plats uppe på bänkskivan.
Skulle aldrig gå tillbaka till ett 60 djupt kök.
Kan hålla med om att 70 djup ger mer plats, men det va standard mått jag diskuterade.
 
wildeside
BirgitS BirgitS skrev:
Butikerna märker väl vad som köps och i fysiska butiker dessutom vad kunderna frågar efter. Elen är dyr för många, marknaden omfattar inte bara några få nordiska länder med liten befolkning men billig el.

Hur mycket mer är du beredd att betala i inköp för grundare kylskåp som drar typ dubbelt så mycket el alternativt rymmer mycket mindre?
Hur stor andel av köparna tror du att det gäller för?
Det krävs att en hyfsat stor andel köper en vara för att företagen ska anse det vara lönt att tillverka varan.
Drar ett grundare skåp dubbelt så mycket el?
Vad jag kan se så handlar det om ca 30 kWh/år skillnad i förbrukning.
Det blir 2,5 kWh/månaden.
Känns inte som en jätte besparing.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Kan hålla med om att 70 djup ger mer plats, men det va standard mått jag diskuterade.
Standard??
Du kan gå in i vilken Kvik affär som helst och beställa ett 70 djupt kök.
Det är frivilligt om du vill beställa ett grundare kök.
Att det sen har funnits i mer än 10 år ett alternativ är väl bra.
Detsamma gäller ju bredden på tillexempel lådorna.
Dom har lådor upp till 120 cm men även detta är frivilligt att beställa:)
 
wildeside
A Argastesnickaren skrev:
Standard??
Du kan gå in i vilken Kvik affär som helst och beställa ett 70 djupt kök.
Det är frivilligt om du vill beställa ett grundare kök.
Att det sen har funnits i mer än 10 år ett alternativ är väl bra.
Detsamma gäller ju bredden på tillexempel lådorna.
Dom har lådor upp till 120 cm men även detta är frivilligt att beställa:)
Suck!
Jag ger upp den här diskussionen.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.