Nu är jag trött på två dörrar som känns mer skeva än raka. Men hur jag än försöker så verkar det inte bli bättre.

Hur gör jag för att kunna justera rätt dem? Eller måste jag slipa ned dem med några års mellanrum för att de ska kunna stängas på ett rimligt sätt?
 
  • Dörrgångjärn i trä och metall, skruvar, vit målad dörrkarm, nackdelad installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av rum med vit vägg, lister och LED-ljuslist overhead. Skugga och ljusspel synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Osäker på om den sortens gångjärn kan justeras.
Jag hade testat att dra i en rejäl skruv i hålet på gångjärnet som sitter på dörrbladet. Tänker om plasten börjar ge med sig?
 
Går bara justera i höjdled.
 
man kan knäcka gångjärnen oxså om det behövs
 
Är det trähus kan även huset röra sig så att dörrar börjar kärva. Då är det nog bara att hyvla ner dörren
 
På bilden ser det ut som du har tryckt in dörren för långt i klickgångjärnet. Plastpluppen i mitten ska vara i linje med resten av beslaget. Prova att bända eller knacka ut dörren 2-3 mm. Sedan skulle jag dra i en extra skruv i mitten på beslaget i hålet för att fixera dörren. Även skruva in plastbeslaget i dörren för säkerhets skull. Övre och undre skrivarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.