Sitter med lite offerter för uppkopplade solcellsbatterier (de som man hyr ut kapacitet via Checkwatt) så vi tänkte placera ett i sommarstugan med för att maxa. Då första elcentralen sitter i ett sovrum så vill vi inte ha batteri och vxl riktare där (vi förvarar inte bensindunkar i sovrummet heller...) så är bästa stället i en friggebod som har en undercentral. Dock blir jag lite osäker på möjligheten att koppla in vxl-rikatern via en undercentral. Idag sitter undercentralen inkopplad TNC efter huvudbrytaren i först centralen men skulle kunna läggas direkt mot inkommande via fördelningsplint då det är 3x6+6 både på inkommande och till undercentralen. Frågan är om detta är ok, dvs första centralen skulle kunna spänningssättas från inkommande ledning och från vxl-riktaren som sitter i friggeboden.
 
Är din anläggning ansluten till elnätet? Är du ute efter ö-drift? Vii du producera? Hur mycket jämfört med att konsumera? Vad innebär Checkwatt tekniskt? Man kan i princip koppla in solcellerna/batterierna var som helst på en huvudledning som täcker hela anläggningen, dock inte i en "undercentral", men det kanske inte är en undercentral du har i friggan?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är din anläggning ansluten till elnätet? Är du ute efter ö-drift? Vii du producera? Hur mycket jämfört med att konsumera? Vad innebär Checkwatt tekniskt? Man kan i princip koppla in solcellerna/batterierna var som helst på en huvudledning som täcker hela anläggningen, dock inte i en "undercentral", men det kanske inte är en undercentral du har i friggan?
Ansluten till elnätet, ingen ö-drift, batteriet ingår i Checkwatts "balanseringspool" av batterier och jag hyr ut del av mitt batteri via dem till svenska kraftnät. "Undercentral" inkopplad TNC, har egen brytare, jfb och dvärgar så det är mer en vanlig central än undercentral.

Edit: inga solceller ännu, ej ekonomiskt jämfört med batteriets återbetalning, men man kanske slänger upp ett par paneler i framtiden.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är din anläggning ansluten till elnätet? Är du ute efter ö-drift? Vii du producera? Hur mycket jämfört med att konsumera? Vad innebär Checkwatt tekniskt? Man kan i princip koppla in solcellerna/batterierna var som helst på en huvudledning som täcker hela anläggningen, dock inte i en "undercentral", men det kanske inte är en undercentral du har i friggan?
Vad är skillnaden på en undercentral och en ”undercentral”? 🙂
 
Undercentral är inkopplad som en vanlig grupp i matande huvudcentral, dvs efter HB, (JFB) och säkringar. Där bör man inte ansluta egenproduktion. Det bör ske mot huvudledningen mellan centralerna. Med detta syfte med batterierna vill du koppla in dina batterier direkt mot mätarskåpet.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Undercentral är inkopplad som en vanlig grupp i matande huvudcentral, dvs efter HB, (JFB) och säkringar. Där bör man inte ansluta egenproduktion. Det bör ske mot huvudledningen mellan centralerna. Med detta syfte med batterierna vill du koppla in dina batterier direkt mot mätarskåpet.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Undercentral är inkopplad som en vanlig grupp i matande huvudcentral, dvs efter HB, (JFB) och säkringar. Där bör man inte ansluta egenproduktion. Det bör ske mot huvudledningen mellan centralerna. Med detta syfte med batterierna vill du koppla in dina batterier direkt mot mätarskåpet.
Okej då förstår jag vad du menar.
Vad kallas då en ”undercentral” som är vidarekopplad från en annan central men Före HB?
 
Huvudcentral :)
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Undercentral är inkopplad som en vanlig grupp i matande huvudcentral, dvs efter HB, (JFB) och säkringar. Där bör man inte ansluta egenproduktion. Det bör ske mot huvudledningen mellan centralerna. Med detta syfte med batterierna vill du koppla in dina batterier direkt mot mätarskåpet.
Precis, mätarskåpet är på stolpe så där kan vi inte koppla in batteriet/växelriktaren. Om centralen i friggeboden ligger inkopplad före HB i huset så kan husets elcentral inte frånkopplad batteriet från inkommande ledning, centralerna är parallella och oberoende av varandra. Anvisningar som fått från leverantören är att batteriet och vxl-riktarn behöver sitta tillsammans men oklart om ok att de sitter vid "andra" centralen. Jag försöker förstå om det blir ett problem eller inte.
 
Vår anläggning är kopplad på det sättet, dvs till en "andra" huvudcentral. Vi har dock inte batteri. Det man behöver tänka på är att när man har matning från två håll så kan man behöva HB och JFB som tål högre ström (summan av solcellsproduktionen och huvudsäkringens storlek). I vårt fall hade vi dessutom ytterligare en huvudcentral som vi var tvungna att säkra av pga den orsaken.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
M MWHN skrev:
Vår anläggning är kopplad på det sättet, dvs till en "andra" huvudcentral. Vi har dock inte batteri. Det man behöver tänka på är att när man har matning från två håll så kan man behöva HB och JFB som tål högre ström (summan av solcellsproduktionen och huvudsäkringens storlek). I vårt fall hade vi dessutom ytterligare en huvudcentral som vi var tvungna att säkra av pga den orsaken.
ahh, just det så blir det ju. DVS avsäkring från mätarskåpet och vxl-riktarens max ström blir max in på första centralen. Om man då också vill lägga till solceller i framtiden på huvudbyggnaden så behövs det en till vxl-riktare för dessa men då behöver man även kolla HB/JFB:en igen för max ström in. Ut till nätet så ska detta begränsas av mätarskåpets avsäkring som max (båda vxl riktarna parallellt varav en går från batteriet). Nu till min favoritfras: -What could possible go wrong here?...
 
Några enkla saker att tänka på med produktion inkopplad en bit in i anläggningen
1. Vill man driva elnätet via sina interna ledningar i huset?
2. Som MWHN säger kan din anläggning behöva dimensioneras om för att klara produktion både från batterier och nät. Mätarsäkringen ger inte längre överlastskydd.
3. Det går inte (åtminstone besvärligt) att producera med effekt än vad mätarsäkringarna medger.
4. Brandkåren...lite luddigt idag men det kan komma krav på en central punkt för att frånskilja all produktion från alla håll och det blir i så fall mätarskåpet. Men man vill bryta DC-sidan också så de måste acceptera fjärrmanöver av något slag.
 
Tänkvärt. Jag tänker så här (och ibland tänker jag fel men ytterst sällan..)
1. Det är stödtjänsten som betalar för mitt batteri och eventuella framtida solceller, inte den energin som jag faktiskt producerar och säljer. Då behöver jag även låna ut kopparen i det läget.
2. Här är just det som jag efterlyste med trådstarten, dvs vad är det som skulle behövas ändras om eller hålla koll på med dimensioneringen. No-go skulle vara om inte 3x6mm² + PEN inte skulle räcka till från mätarskåpet.
3. Teoretiskt i det här fallet skulle ett stort batteri och vxl-rikater kunna skjuta 16A säkringarna momentant om det blir felaktigt konfigurerade. Vxl-riktaren kan ge 16.7A enligt databladet och med eventuella framtida solceller + en till riktare så skulle det kunna ske.
4. Här blir det mycket oklart om det sitter ett batteri i en annan byggnad som eventuellt skull strömsätta första byggnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.