Jag måste lägga marksten så nära fasaden som möjligt för att få fall ut från huset. Mitt problem är att marken utanför är så hög så jag skulle egentligen behöva sätta igen ett par ventiler till krypgrunden (vilket är jättedumt såklart så det kommer jag inte att göra).
Men hur gör man annars, ska man lägga markstenen en bit ut från fasaden? Och hur långt då i så fall?
Från kanten på Platonmattan på vänster ventil är det fem cm så markstenen kan inte ligga högre ifall det blir skyfall men samtidigt är det helt platt ut till marken så det blir inget fall som det är nu. Än värre är det med höger ventil.

Sjöstenen har jag lagt direkt på bärlagret så det är inte korrekt gjort.
Hjälp!
 
  • Blått hus, vita fönster, markeringar, ventilation, grusgång, trätrappa, löv på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skall plattytan fortsätta bort till dörren som man ser till höger i bild? Vilken höjd har underkant dörr i relation till inringade ventiler i så fall?
 
Där håller jag redan på och där är det platt så där blir det med konstens alla regler platt, bärlager, flis och fall.

Det svåra är här under burspråket.
 
Vilken höjd har underkant dörr i relation till inringade ventiler då?
Du måste ju lägga plattorna under dörren höjdmässigt, så var hamnar du då vid ventilerna? Du kanske automatiskt hamnar under ventilerna då, höjdmässigt alltså. Om det blir så måste du ju sänka marken dit du vill ha fall istället.
 
Det har jag inte mätt men jag dörren ligger garanterat högre än ventilerna!
 
Nissens
Är det inte möjligt att sänka marknivån lite?
 
Jo egentligen skulle man nog göra det. Hur man än vänder på det så måste det nog slutta lite från höger till vänster annars skulle man nog göra en mur vid hörnet för att få det riktigt.
 
O
B Blå baronen skrev:
Jag måste lägga marksten så nära fasaden som möjligt för att få fall ut från huset. Mitt problem är att marken utanför är så hög så jag skulle egentligen behöva sätta igen ett par ventiler till krypgrunden (vilket är jättedumt såklart så det kommer jag inte att göra).
Men hur gör man annars, ska man lägga markstenen en bit ut från fasaden? Och hur långt då i så fall?
Från kanten på Platonmattan på vänster ventil är det fem cm så markstenen kan inte ligga högre ifall det blir skyfall men samtidigt är det helt platt ut till marken så det blir inget fall som det är nu. Än värre är det med höger ventil.

Sjöstenen har jag lagt direkt på bärlagret så det är inte korrekt gjort.
Hjälp!
En grå husvägg med tegeldetaljer, en dräneringsventil nära marken och en spricka i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser det ut hemma hos oss och det fungerar bra. Gjort av tidigare ägare och det enda underhållet som krävs är att ta bort löv då och då.
 
Ah 😊. Kul att se!
Inga problem med vatten i krypgrunden då hos er?
Hur långt är det från ventilen fram till stenen?
 
O
B Blå baronen skrev:
Ah 😊. Kul att se!
Inga problem med vatten i krypgrunden då hos er?
Nej då. Det mesta av fukten kommer ju ändå in med varm luft eller från marken.

Vill du göra det lite mer ”avancerat” kan du ju alltid gjuta sarg eller liknande. Hos oss så är det stenar som håller sanden borta.

Ca 10 cm.

Edit: Kan ju också komplettera att "botten" av hålet är sand så vatten som kommer ner i hålet rinner ner genom sanden och inte in i ventilationen.
 
F
O Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Såhär ser det ut hemma hos oss och det fungerar bra. Gjort av tidigare ägare och det enda underhållet som krävs är att ta bort löv då och då.
Har sett liknande med t ex källarfönster. Nog inte optimalt vid skyfall översvämning.
 
O
F Fideliox skrev:
Har sett liknande med t ex källarfönster. Nog inte optimalt vid skyfall översvämning.
Det är faktiskt inte problem. Mängden regn som når till husväggen är minimal och det viktigaste är att lutningen är bort från huset.

Har känt i botten av mina efter häftiga regn och det är bara blött någon millimeter. Hade det varit annorlunda hade jag inte rekommenderat det utan varnat.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Nissens
B Blå baronen skrev:
Jo egentligen skulle man nog göra det. Hur man än vänder på det så måste det nog slutta lite från höger till vänster annars skulle man nog göra en mur vid hörnet för att få det riktigt.
Jag hade nog haft det som plan A, att sänka marken lite, gärna så att plattorna kommer ungefär i den höjden marken har nu. Får man till det så är problemet ur världen till 100%.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.