Jag har en liten bastu med Tylö-aggregat och CC20 kontrollenhet. Har använt bastun ett tiotal gånger men under den varmare delen av året har den inte varit i bruk. Igår skulle vi basta men då händer inget när jag skulle starta aggregatet. Systemet verkar helt dött, inget ljud eller ljus på kontrollenheten. Jag har kontrollerat propparna och att aggregatet är påslaget (runt vred). Jag tycker det verkar osannolikt att strömkablarna har fått avbrott eftersom jag inte har rört dom eller renoverat där dom går. Kan det vara någon resetknapp eller liknande som måste användas när bastun inte har använts på en längre tid?

Jag tänker öppna upp aggregatet och mäta spänningen på faserna senare idag för att säkerställa att det inte är problemet, men tänkte att någon här kanske har haft liknande problem och har något tips till mig som basturookie?
 
  • Svensk bastu, rödaktig belysning, träpanelväggar, Tylö elektrisk bastuaggregat, stenar, avkoppling, värme, termostat på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital kontrollpanel för bastu med temperatur- och fuktighetsinställningar, rödljusbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En snabb koll i manualen talar om brytare. Har du kollat detta?
Text om huvudströmbrytare för bastu: användning, placering och minnesfunktionsåterställning vid avbrott.
 
E etompau skrev:
En snabb koll i manualen talar om brytare. Har du kollat detta?
[bild]
Tack för svar! Jo det är den runda knoppen nere till vänster på aggregatet. Den var påslagen och jag har provat att slå av och på och testa om det gjorde susen, men icke sa nicke.
 
H HemmaByggareTudor skrev:
Tack för svar! Jo det är den runda knoppen nere till vänster på aggregatet. Den var påslagen och jag har provat att slå av och på och testa om det gjorde susen, men icke sa nicke.
OK, ja då får du kanske ge dig på att mäta på grejorna.
En långskott är att bryta spänningen till aggregat/panel genom att skruva ut de tre propparna. Kanske sitter det någon mikroprocessor i panelen som har haka upp sig.
 
E etompau skrev:
OK, ja då får du kanske ge dig på att mäta på grejorna.
En långskott är att bryta spänningen till aggregat/panel genom att skruva ut de tre propparna. Kanske sitter det någon mikroprocessor i panelen som har haka upp sig.
Fick tips från Tylö själv att ett överspänningsskydd under aggregatet kan ha utlöst så det blir till att skruva loss bottenplattan och undersöka... Tydligen en ganska vanlig anledning.
 

Bästa svaret

Jag lyckades återställa överspänningsskyddet :)
Detta görs genom att öppna plåten under aggregatet och trycka på den röda resetknappen (inringad blå).

Komplext nätverk av sladdar och elektriska komponenter, markerad del, inomhusinställning, teknisk, möjligtvis reparations- eller installationsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej Har fått samma problem. Kom du fram till någon lösning?
 
K KPNils skrev:
Hej Har fått samma problem. Kom du fram till någon lösning?
Japp. Se tidigare inlägg med bilder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.