Önskar tilläggsisolera vår kallvind med stenull som idag är diffusionsöppen då det är ett äldre hus från sent 30 tal.

Befintliga förutsättningar är mindre del kutterspån och sedan gul isoleringsskiva om ca 14cm efter en takomläggning på 90-talet. Därefter en vindpapp på vissa delar ovanpå isolering och takfot med luftöppning. Taknock har ett antal avluftningsventiler och vinden är fräsch och frisk.

* Min fråga är om det är möjligt och mindre riskfyllt att fylla på med 200mm isolering?
* Behöver jag ta bort befintlig vindpapp vid påfyllnad eller kan det vara isolering - vindpapp - tilläggsisolering - vindpapp. Risk med att stänga in papp mellan två isoleringar?
* Vid ev. tilläggsisolering når vi inte hela vägen ut på bjälklaget pga. lågt sluttande tak. Saknas kanske en 50-80 cm. Ska den biten också försöka fyllas ut om det är möjligt?
 
Jag skulle nog tänkte till både en och 2 ggr, nu har du förvisso redan nån form av tilläggsisolering men huset saknar mest troligt ångbroms från huset upp mot vinden. Lägger du till isolering kommer hela vindsutrymmet bli kallare vilket gör det svårare för fukten att ta sig ut. Jag hade nog alla fall övervägt att tilläggsisolera med typ cellulosa eller dylikt istället som hanterar fukt på ett bättre sätt. Andra enklare åtgärder kan vara att täta alla springor upp mot vinden med akryl och sen måla om taken med ett par lager takfärg samt sätta säkerställa god ventilation från vinden. Du får inte isolera upp mot råsponten utan det behöver vara öppet vid takfoten.

Det kan även vara värt att sätta in nån form av aktiv ventilation om det saknas men det kommer dock öka energiförbrukningen då varm luft blåses ut.
 
Fast är 14cm total isolering verkligen vettigt att inte göra ngt åt?

Ja, jag går och väljer lite mellan cellulosa och stenull, men upplever stenullen som enklare att arbeta med då jag inte har möjlighet att spruta ut lösull. Det kan tillläggas att det är så lågt sluttande tak att det är knappt 90cm i nocken. :)

Kan det räcka med 10-13 cm luftspalt upp till råsponten tro?
Vad kan risken vara av att låta vindpapp ligga kvar. Känns fel i själen, men kan det finnas nga andra bekymmer?
 
P Pandre skrev:
Fast är 14cm total isolering verkligen vettigt att inte göra ngt åt?

Ja, jag går och väljer lite mellan cellulosa och stenull, men upplever stenullen som enklare att arbeta med då jag inte har möjlighet att spruta ut lösull. Det kan tillläggas att det är så lågt sluttande tak att det är knappt 90cm i nocken. :)

Kan det räcka med 10-13 cm luftspalt upp till råsponten tro?
Vad kan risken vara av att låta vindpapp ligga kvar. Känns fel i själen, men kan det finnas nga andra bekymmer?
En gammal vind bygger på att få ett energitillskott från tex en stor varm murstock som eldas dagligen samt från värme via bjälklaget.
Då flera idag slutar att elda så kallnar vinden av, skall vi även tilläggsisolera så blir det ofta "droppen" för vinden.
Jag sanerar tyvärr lite för många vindar, där husägare har försökt "spara"...
 
N Nicklas Ö skrev:
En gammal vind bygger på att få ett energitillskott från tex en stor varm murstock som eldas dagligen samt från värme via bjälklaget.
Då flera idag slutar att elda så kallnar vinden av, skall vi även tilläggsisolera så blir det ofta "droppen" för vinden.
Jag sanerar tyvärr lite för många vindar, där husägare har försökt "spara"...
Ja, jag har läst dina tidigare informerande inlägg vilket har varit väldigt tacksamt och som du skriver så är första risken redan när murstocken slutar användas.
Samtidigt så känns våra fjuttiga cm i isolering inte tillräckligt och försöker hitta balansen mellan tillägg med fortsatt frisk vind eftersom det inte finns ngt exakt svar för just vår vind.
Varit i kontakt med Svensk Byggnadsvård som menar att upp till 30 cm bör inte vara ngt problem.

Gör vi isolering kommer det se typ enligt bild.
1. Eftersom tilläggsisolering inte kommer hela vägen ut pga taklutning. Är 10 cm tillräckligt som luftspalt för luften?
2. Hur viktigt är det med takpapp? Läst någonstans att den ger 10% extra, men samtidigt - om fukten riskeras stängas in kanske det är vettigare att skippa vindpapp?
 
  • Schematisk illustration av isolering i byggnadskonstruktion med markeringar för befintlig och tilläggsisolering samt vindskydd.
P Pandre skrev:
Ja, jag har läst dina tidigare informerande inlägg vilket har varit väldigt tacksamt och som du skriver så är första risken redan när murstocken slutar användas.
Samtidigt så känns våra fjuttiga cm i isolering inte tillräckligt och försöker hitta balansen mellan tillägg med fortsatt frisk vind eftersom det inte finns ngt exakt svar för just vår vind.
Varit i kontakt med Svensk Byggnadsvård som menar att upp till 30 cm bör inte vara ngt problem.

Gör vi isolering kommer det se typ enligt bild.
1. Eftersom tilläggsisolering inte kommer hela vägen ut pga taklutning. Är 10 cm tillräckligt som luftspalt för luften?
2. Hur viktigt är det med takpapp? Läst någonstans att den ger 10% extra, men samtidigt - om fukten riskeras stängas in kanske det är vettigare att skippa vindpapp?
Det finns ju system att montera på vinden för att kompensera för den ökade isoleringen och sänkta temperaturen. T.ex. trygghetsvakten. Hade du varit jag hade jag isolerat med cellulosa och struntat i vindpappen. Lägg på 20-30 cm. Ta bort all gammal glasull. Sen skulle jag monterat upp sensorer för fukt och temperatur och övervakat under en vinter. Uppstår gynnsamma mögelförhållanden kanske man får stötta lite med en värmare och sen montera en trygghetsvakt. Eller så monterar man den direkt. Jag är delägare i ett hus från 50 talet med 10-15 cm kutterspån på vinden. Funderar på att göra samma sak där..
 
  • Gilla
Pandre
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag skulle nog tänkte till både en och 2 ggr, nu har du förvissolla fall övervägt att tilläggsisolera med typ cellulosa eller dylikt istället som hanterar fukt på ett bättre sätt. Andra enklare åtgärder kan vara att täta alla springor upp mot vinden med akryl och sen måla om taken med ett par lager takfärg samt sätta säkerställa god ventilation från vinden. Du får inte isolera upp mot råsponten utan det behöver vara öppet vid takfoten.

Det kan även vara värt att sätta in nån form av aktiv ventilation om det saknas men det kommer dock öka energiförbrukningen då varm luft blåses ut.
L Liljeros skrev:
Jag hade nog alla fall övervägt att tilläggsisolera med typ cellulosa eller dylikt istället som hanterar fukt på ett bättre sätt. Andra enklare åtgärder kan vara att täta alla springor upp mot vinden med akryl och sen måla om taken med ett par lager takfärg samt sätta säkerställa god ventilation från vinden. Du får inte isolera upp mot råsponten utan det behöver vara öppet vid takfoten.
Det är ju inte isoleringsmaterialet som är den stora källan till oro, utan fuktproblem på takstolar och råspont.

Men jag håller med dig om att man måste täta springor. Luftläckage upp till vinden är det som brukar ställa till problemet med påväxt.
 
  • Gilla
Pandre
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Det finns ju system att montera på vinden för att kompensera för den ökade isoleringen och sänkta temperaturen. T.ex. trygghetsvakten. Hade du varit jag hade jag isolerat med cellulosa och struntat i vindpappen. Lägg på 20-30 cm. Ta bort all gammal glasull. Sen skulle jag monterat upp sensorer för fukt och temperatur och övervakat under en vinter. Uppstår gynnsamma mögelförhållanden kanske man får stötta lite med en värmare och sen montera en trygghetsvakt. Eller så monterar man den direkt. Jag är delägare i ett hus från 50 talet med 10-15 cm kutterspån på vinden. Funderar på att göra samma sak där..
Vilken typ av sensorer för fukt och temperatur finns idag som är lämpliga?
Möjligtvis ngn som går att koppla till Google hub? Då kan det avläsas i telefonen utan att ta sig upp allt för ofta tänker jag :)
 
wildeside
P Pandre skrev:
Vilken typ av sensorer för fukt och temperatur finns idag som är lämpliga?
Möjligtvis ngn som går att koppla till Google hub? Då kan det avläsas i telefonen utan att ta sig upp allt för ofta tänker jag :)
Jag har löst det med en Shelly plus add-on och DHT 22 som ligger i ett rör upp till vinden så att den går att byta ut om den går sönder.
Blev den lösningen eftersom jag har andra Shelly grejor med.
Vill du veta mer om den iden är det bara att hojta till.
 
wildeside wildeside skrev:
Jag har löst det med en Shelly plus add-on och DHT 22 som ligger i ett rör upp till vinden så att den går att byta ut om den går sönder.
Blev den lösningen eftersom jag har andra Shelly grejor med.
Vill du veta mer om den iden är det bara att hojta till.
Shelly ser ut att behöva vara infälld i kopplingsdosa eller har jag fel? Vilken strömförsörjning behöver Shelly. Verkar vara väldigt smidigt.
 
wildeside
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.