Och då tänker jag främst på själva röret som skall gå upp på taket, finns det några reglerr och bestämmelser angående deras placering och dylikt??

tack så länge...
 
nizze_putt skrev:
Titta på den här :

[länk]
Kan du ge en mer exakt länk?? Hittar inte köks-fläktsbestämmelser!
 
Då skall vi se om jag förstått rätt. mitt rör har jag tänkt skall komma upp på ett ganska plant tak. men det som gäller är alltså 150 mm upp från taket och det är allt.
 
Ursäkta stölden av tråden men eftersom vi rör oss inom samma område hoppas jag att det inte gör något...

Tusen tack för länken! Om jag förstår det hela rätt så måste jag använda en eller två rensluckor. Jag har nämligen flyttat fläkten ca 1m i sidled och på så sätt tvingas vika röret nära 90 grader på två ställen (en gång rakt under "skorstenen" och en gång rakt ovanför spisfläkten). Är detta rätt uppfattat avseende rensluckor? I såna fall - hur ser en renslucka ut och vad köper jag dessa billigast?
 
tintin4fun skrev:
Ursäkta stölden av tråden men eftersom vi rör oss inom samma område hoppas jag att det inte gör något...

Tusen tack för länken! Om jag förstår det hela rätt så måste jag använda en eller två rensluckor. Jag har nämligen flyttat fläkten ca 1m i sidled och på så sätt tvingas vika röret nära 90 grader på två ställen (en gång rakt under "skorstenen" och en gång rakt ovanför spisfläkten). Är detta rätt uppfattat avseende rensluckor? I såna fall - hur ser en renslucka ut och vad köper jag dessa billigast?
Vi kommer ha likadant som ni, fast en 2 m förflyttning. Jag tänker ha renslucka vid anslutningen till murstocken. Sen den böjen rakt ovanför fläkten tänker jag inte ha någon extra renslucka. Däremot så kan man ju "bryta" anslutningen mellan fläkt och imkanal i fläktskåpet (vid stosen).

Komihåg att använda rätt material och brandisolera, om du hade tänkt att bygga in kanalen

Ang renslucka så tänker jag mig ett T-rör fast stängt i ena böjen. Om det är rätt eller inte vet jag inte.
 
B
Någon kan väl ta sig tid att slå sotarten en signal och fråga. Glöm inte att posta svaren här sedan.
 
imported_peter skrev:
Då skall vi se om jag förstått rätt. mitt rör har jag tänkt skall komma upp på ett ganska plant tak. men det som gäller är alltså 150 mm upp från taket och det är allt.
Njaa.. du måste ju brandisolera röret också, vilket framgår av länken. Det skall isoleras ända ner till genomgången av innertaket i köket.
 
hempularen skrev:
Njaa.. du måste ju brandisolera röret också, vilket framgår av länken. Det skall isoleras ända ner till genomgången av innertaket i köket.
Ja, det var jag som var otydlig, det har jag tänkt.. men tack ändå...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.