Jag har inte tänkt på det tidigare, men när jag tittar närmare på fönstren på mina föräldrars stuga så tycker jag att konstruktionen ser märklig ut? En svart gummilist är fastklämd ”utanpå” med trälister som sitter i ovankant och på sidorna. Samma med ventilationsgaller. Fönstren är ca 10 år gamla, så inte nya men heller ej antika. Fönstren har slitits mycket på 10 år och snart dags att måla, men ca 10 års intervall är väl vad man får räkna med…någon som har liknande konstruktion?


Vitt fönster med persienner, ventilgaller och smutsiga fönsterbleck mot vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två vita fönster, reflektion av himmel och träd, keramikkatt på fönsterbrädan inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, jag har samma fönster, fast mina är 31 år gamla.
Finns ingen märkning på de, så tillverkaren är okänd.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Samma lika på ett Älvsbyhus från 79.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Är det sådana fönster tjuvarna plockar ur glaset på på 1 minut när de gör inbrott?
 
P Peter_Ker skrev:
Är det sådana fönster tjuvarna plockar ur glaset på på 1 minut när de gör inbrott?
Ingen aning….🙀 de som gjorde inbrott senast gjorde inte så…vet inte om glaset faktiskt lossnar om jag plockar loss de tre listerna (ovankant plus sidor)…men tror inte det?
 
Isakare Isakare skrev:
Ja, jag har samma fönster, fast mina är 31 år gamla.
Finns ingen märkning på de, så tillverkaren är okänd.
Dessa tror jag kommer från Fönstergården i Skurup. De är 10 år men jag upplever att ”modellen ” känns äldre…fast huset är gammalt så det var kanske meningen…
 
Mikipedia Mikipedia skrev:
Samma lika på ett Älvsbyhus från 79.
Ok det låter ju bra att de hållit så pass länge….
 
S
När glasar med isolerglaskasett så klämmer man glaskasetten mellan gummilister med en glaslist.
Tänkte du att det skulle vara fönsterkitt?

För stöldskydd så förseglar man kasetten med fog så att den går att plocka ut enkelt. Vet inte om alla fönstertillverkare gör det men Svenska fönster gör det i alla fall.
 
  • Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
När glasar med isolerglaskasett så klämmer man glaskasetten mellan gummilister med en glaslist.
Tänkte du att det skulle vara fönsterkitt?

För stöldskydd så förseglar man kasetten med fog så att den går att plocka ut enkelt. Vet inte om alla fönstertillverkare gör det men Svenska fönster gör det i alla fall.
Nej, jag tänkte inte att det skulle vara på något speciellt sätt, men fönster är ju vanligtvis mer "integrerade"? jag förstår att fönstrena är av typen isolerglaskasett som jag inte kände till. Du menar att man "klämmer fast" kasetten med en gummilist som man i sin tur klämmer fast med en trälist? som går "i liv" med fönstrets karm.
 
Redigerat:
S
S sepani skrev:
Nej, jag tänkte inte att det skulle vara på något speciellt sätt, men fönster är ju vanligtvis mer "integrerade"? jag förstår att fönstrena är av typen isolerglaskasett som jag inte kände till. Du menar att man "klämmer fast" kasetten med en gummilist som man i sin tur klämmer fast med en trälist? som går "i liv" med fönstrets karm.
Man klistrar en gummilist i falsen innan man lägger i glaset. Sen tejpar man en gummilist på glaslisten (trälisten) och klämmer fast glaset och skruvar/ spikar fast glaslisten.
 
S
S sinuslinus skrev:
När glasar med isolerglaskasett så klämmer man glaskasetten mellan gummilister med en glaslist.
Tänkte du att det skulle vara fönsterkitt?

För stöldskydd så förseglar man kasetten med fog så att den går att plocka ut enkelt. Vet inte om alla fönstertillverkare gör det men Svenska fönster gör det i alla fall.
Ska ju så klart stå ”så att den INTE går att plocka ut enkelt.”
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Ska ju så klart stå ”så att den INTE går att plocka ut enkelt.”
finns det några fördelar av en sådan konstruktion (med isolerkasett) jämfört med en mer tradionell?
 
S
S sepani skrev:
finns det några fördelar av en sådan konstruktion (med isolerkasett) jämfört med en mer tradionell?
Ja, isolervärdet är mycket bättre med gasfylld kasett än två enkelglas.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.