Vi planterade skogslind, en mindre sort av dem 5(?) Efter 4-5 år tycker jag de växer oerhört sakta. Dessutom undrar jag om de mår bra. De har alla grön påväxt, på ena sidan av stammen, pulveraktigt. 3st genar hade lossnat från stammen, som jag hittade liggandes i kronan. Gummiaktiga grenar, typ 40-50cm långa. De är planterade i lera - gammal sjöbotten. Ingen annat förarbete är gjort, utan klumpen direkt ner i leran. Trädtypen vill jag minnas klarar denna marktyp, men kanske inte tillräckligt bra? Det blir nog att försöka få ner syre till rötterna, med barkmull, men räcker detta? Mår träden bra? Hur vet jag?
 
C
Är nog svårt att avgöra utan bilder, men påväxt på stammen och att den fäller döda grenar är iallafall i sig normalt för lind skulle jag vilja påstå.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Tror inte lind trivs speciellt bra i ren lera, de vill stå matjord ovanpå en botten av lera. Men att det inte blir någon tillväxt tyder på att rötterna inte hittar det som behövs, vilket kan bero på att det inte finns eller på att rötterna inte har förutsättningar att uppta det.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Oavsett aktuell status så kommer träden att tacka dig om du marktäckar med komposterbart material.
 
  • Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Marktäckning med cellulosabaserad mulch (=vedinnehållande mulch, t ex grenklipp) gör verkligen underverk för träd. Särskilt på styv lera. Finns amerikanska försök så det är t o m vetenskapligt testat.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Det gröna syns inte så väl här då det mesta sitter på andra sidan. Säger dessa vita prickar något? Jag ska se till att det blir någon marktäckande mull.
 
  • Trädstam med lavar; grönt gräs och suddig bakgrund med buskar och löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det är lav, växer på de flesta trädstammar. Ofta kan omfattande lavtillväxt på ungträd indikera att de växer dåligt.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är lav, växer på de flesta trädstammar. Ofta kan omfattande lavtillväxt på ungträd indikera att de växer dåligt.
tack. då bekräftar det min uppfattning om att de växter sakta. skulle säga 40 cm på snart 4 år. När träden köptes in var de mellan-storlek av de 3 som fanns att välja. Stamman har nog blivit tjockare, men höjden är blygsam.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Marktäckning med cellulosabaserad mulch (=vedinnehållande mulch, t ex grenklipp) gör verkligen underverk för träd. Särskilt på styv lera. Finns amerikanska försök så det är t o m vetenskapligt testat.
tack. När man täcker marken, under kronan, med mull, försvinner gräset på dessa områden? Gör väl inget ifs.
 
Det är meningen att gräset skall försvinna, det konkurrerar med trädet om vatten och näring
 
  • Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.