Hittat ett "mellanstort hål" i vägg längst ner mot golv, som går ända ner till plattan i marken verkar det som (inuti väggen).
Det är bakom diskho-köksstommen. Andra sidan väggen är badrum, med avlopp och vatten nära.

Luktar lite unket från hålet, men kan ej känna igen någon fuktig lukt.

Man känner att det drar / blåser ut i huset därifrån.

Mätte med en billig mätare (Bosch UniversalHumid från Jula). Visade 36% fukt. Lite konstigt, då det är helt torrt när jag känner efter både utanför och i hålet.

1- Är det normalt att mätvärdet är så högt när det är blåst från platta på mark?
2- Varifrån kommer blåsten liksom, det är mitt i huset nämligen. Går det mellan bjälklagen ända från ytterväggarna dit?
3- Varifrån kommer fukten då, om det känns torrt?

Om huset:
- Platta på mark.
- 1968.
 
Någon? Behöver verkligen råd...

(Att tillägga, fuktmätningen visade 26%, skrev fel och kan ej editera inlägget.)
 
Kan du ta en bild ?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Kan du ta en bild ?
Bild på vad, hålet? Det är ca 10x5cm
 
Hittat ett hål? Jag önskar jag hittade till hålet ofta! Men varför finns det där och vem har tagit upp hålet ?
 
  • Gilla
Denimhead och 1 till
  • Laddar…
Tror det är gammal vattenledning som gått där, eller el rör.

Skämt åsido, gällande fukt och vind, kan det ta sig från ytterväggen ända in och upp här? Någon som känner till
 
Låter märkligt. Tror du överanalyserar
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fyll hålet med isolering så minskar nog draget.
 
F fribygg skrev:
Fyll hålet med isolering så minskar nog draget.
Men fuktmätningen då, ska jag strunta i fukten?
 
Skalman9 Skalman9 skrev:
Men fuktmätningen då, ska jag strunta i fukten?
Om det är helt torrt skulle jag stoppa draget, är du oroligt lagd kan du ju ta in nån som gör en seriös fuktmätning.
 
Jag tar in en
F fribygg skrev:
Om det är helt torrt skulle jag stoppa draget, är du oroligt lagd kan du ju ta in nån som gör en seriös fuktmätning.
Jag får ta in en, ringer en firma i veckan, återkommer i tråden med vad de rekommenderar.
 
Kan man avfukta på något vis mellan plattan och golvet, där är det tydligen öppet nu.
Dvs avfukta och ventilera UTAN att skaffa nivell golv osv?

Bara undrar om det ens går
 
Skalman9 Skalman9 skrev:
Hittat ett "mellanstort hål" i vägg längst ner mot golv, som går ända ner till plattan i marken verkar det som (inuti väggen).
Det är bakom diskho-köksstommen. Andra sidan väggen är badrum, med avlopp och vatten nära.

Luktar lite unket från hålet, men kan ej känna igen någon fuktig lukt.

Man känner att det drar / blåser ut i huset därifrån.

Mätte med en billig mätare (Bosch UniversalHumid från Jula). Visade 36% fukt. Lite konstigt, då det är helt torrt när jag känner efter både utanför och i hålet.

1- Är det normalt att mätvärdet är så högt när det är blåst från platta på mark?
2- Varifrån kommer blåsten liksom, det är mitt i huset nämligen. Går det mellan bjälklagen ända från ytterväggarna dit?
3- Varifrån kommer fukten då, om det känns torrt?

Om huset:
- Platta på mark.
- 1968.
VAD är så fuktigt - 36 (eller 26%) är ju inte högt i luften, men om virke är så högt kan det vara ngt lurt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.