A
Hej!

Någon som kan redogöra för vad omvänd moms i byggbranschen innebär?

Kan rn entreprenör ha ”för mycket” eller ”för lite” omvänd moms att redovisa?
 
Hur tänker du den omvända momsen kommer ju aldrig påverka dej som slutkund
 
A
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Hur tänker du den omvända momsen kommer ju aldrig påverka dej som slutkund
Hade en entreprenör som lämnade offert på ett större jobb. Hen ville dock att fakturor från hens underleverantörer skulle gå direkt till mig pga ”problem med omvänd moms”
 
Dåligt upplägg generellt då du tar över ansvaret som beställare men isåfall så borde priset avspegla detta men kortfattat så är det så att enda gången moms faktureras är när du får fakturan
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Anedgången till detta är att momsen är statens och om man tar bort den möjligheten att momsfiffla iallafall kedjan av ue så minskar risken att dom försvinner
 
H
A
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Dåligt upplägg generellt då du tar över ansvaret som beställare men isåfall så borde priset avspegla detta men kortfattat så är det så att enda gången moms faktureras är när du får fakturan
Precis
H HEM2121 skrev:
[länk]
tack men hur är omvänd moms till entreprenörens nackdel?
 
Det är den inte om man kan räkna. Problemet man kan få som totalentreprenör är att man inte köper så mycket moms men däremot säljer mycket. Det gör att man måste ha koll på det, man får mycket pengar på kontot som är statens. Det är inget problem om företaget har koll på sin ekonomi och gör lönsamma affärer.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
H
Clarken37 skrev:
Precis

tack men hur är omvänd moms till entreprenörens nackdel?
Kan inte la turerna där, ring Skatteverket för att få korrekt svar.
Inköps momsen dras från försäljningsmomsen och har de ingen försäljning har de inget att dra momsen emot. Har du kollat om företaget har momsskulder? Det kan du få reda på hos Skatteverket också. Har de det skulle jag ringa och kolla med Kronofogden också.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A
J Johan456 skrev:
Det är den inte om man kan räkna. Problemet man kan få som totalentreprenör är att man inte köper så mycket moms men däremot säljer mycket. Det gör att man måste ha koll på det, man får mycket pengar på kontot som är statens. Det är inget problem om företaget har koll på sin ekonomi och gör lönsamma affärer.
Precis. De andra leverantörerna fakturerar entreprenören ex moms. Entreprenören fakturerar kunden med moms. Man blir sittande med en massa cash på kontot som sedan ska betalas in som moms. (Eftersom man inte gör tjänster åt andra entreprenörer som man kvittar mot)

Det enda sättet jag kan se detta bli problematiskt är om man har nallat av momspengarna till annat och inte kan betala skatteverket?? Eller missar jag något?
 
Inget att bry sig om, om det är en totalentreprenat. UE ska inte fakturera moms till TE. Vid fakturering så är det TE som har skyldigheten att fakturera kunden all moms som är för allt arbete och materiel och betala in momsen till skatteverket. Det som kan vara är att TE har vid faktuering till kund, lägga på en adminstrationskostnad på alla UE:s fakturerade belopp.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Kan inte la turerna där, ring Skatteverket för att få korrekt svar.
Inköps momsen dras från försäljningsmomsen och har de ingen försäljning har de inget att dra momsen emot. Har du kollat om företaget har momsskulder? Det kan du få reda på hos Skatteverket också. Har de det skulle jag ringa och kolla med Kronofogden också.
Det behövs inte ringas till Skatteverket. Men köper du 50000kr i moms på en månad och säljer moms för 75000kr så ska du ju betala 25000kr till Skatteverket. Men moms kan man helt bortse från som företagare. Det är ingen kostnad, vinst eller belastning.
 
H
J Johan456 skrev:
Det behövs inte ringas till Skatteverket. Men köper du 50000kr i moms på en månad och säljer moms för 75000kr så ska du ju betala 25000kr till Skatteverket. Men moms kan man helt bortse från som företagare. Det är ingen kostnad, vinst eller belastning.
Det var det jag skrev men det är inte det som TS frågar efter.
 
  • Gilla
Rolle314
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.