Något att beakta är ju att senaste dagarna har temperaturen fallit kraftigt vilket skapar rörelse i träet, även det kan knäppa en hel del oavsett om det blåser eller ej. Klassiskt för denna årstiden. Om du trots allt dyker det är starkt förknippat med blåsten så hade jag iaf stämt av konstruktionsritningarna mot hur huset ser ut idag, så inte tidigare ägare har rivit massa bärande väggar utan att växla av. Det hade fått mig att sova bättre om jag var orolig.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
E
Vårt hus är från 2022, och när vinden är som starkast och man ligger i sängen så kan man känna hela sängen skaka.

Det är putsade lättbetongblock som är uppreglade på insidan.
 
  • Wow
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Om dina gavelspetsar är i trä så sitter de direkt på regelstommen och både ljud och rörelser fortplantas då snabbt.
Tack för svar!
 
C Chokladmonster skrev:
Något att beakta är ju att senaste dagarna har temperaturen fallit kraftigt vilket skapar rörelse i träet, även det kan knäppa en hel del oavsett om det blåser eller ej. Klassiskt för denna årstiden. Om du trots allt dyker det är starkt förknippat med blåsten så hade jag iaf stämt av konstruktionsritningarna mot hur huset ser ut idag, så inte tidigare ägare har rivit massa bärande väggar utan att växla av. Det hade fått mig att sova bättre om jag var orolig.
Ja såklart. Det är dock samma gubbe som sålde huset som byggt det så där är inga större renoveringar gjorda men det verkar inte bättre än att man får vänja sig vid knäppandet 🤷‍♀️ Bodde i hus innan också men inte med trästommar så ja, man är inte van vid knäppandet, bara att vinden ven genom fönstren och det slipper vi här som tur är iaf 😅 tack för svar!
 
Trähus knäpper och knakar av olika anledningar året runt. Efter ett år har man lärt sig de olika ljuden och kan avläsa vädret utifrån hur huset låter 😁 Jaha, nu knäppte det till kring fönsterkarmarna, då blir det en kall natt. Jasså nu knakar det från fasaden på sydsidan, verkar vara soligt idag. Knarr i västra gaveln? Västlig vind, 16 m/s eller mer.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
R Rosabanditer skrev:
Ja såklart. Det är dock samma gubbe som sålde huset som byggt det så där är inga större renoveringar gjorda men det verkar inte bättre än att man får vänja sig vid knäppandet 🤷‍♀️ Bodde i hus innan också men inte med trästommar så ja, man är inte van vid knäppandet, bara att vinden ven genom fönstren och det slipper vi här som tur är iaf 😅 tack för svar!
Alla hus med trästomme rör sig lite, men det är oftast bara bra.
Hade en diskussion med en kille från Balkan och han hävdade att nordiska trähus inte hade klarat de jordbävningar de ibland får där nere..
Jag hävdade motsatsen. Tror det är en fördel om huset är lite flexibelt.

Som sagt, man får vänja sig vid lite knak och brak, speciellt i lite äldre hus. Har man, som i mitt fall ett hus-spöke, så händer det ibland ytterligare konstiga saker 🙂👻
 
  • Haha
Rosabanditer
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Jag vaknade senast i förrgår och kunde inte förstå vad det var som lät, det var ett ösregn jag aldrig skådat i huset innan.
Låter som stor risk för vattenskador med ösregn inomhus 😥
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
R Rosabanditer skrev:
Hej! Vi har precis flyttat till ett hus på en och en halv plan, byggt 1979. Det är ett tegelhus och när det blåser knäpper/knakar det i väggen (där vinden ligger på) något ofantligt högt!! Det känns som hela väggen ska "ramla" in, sjukt obehagligt. Kan det vara så att det är reglarna, som är ditsatta med spik, eller gipset som rör sig och det är därför det knarrar/knäpper? Eller vad kan det vara och kan man åtgärda det? /en orolig själ
Jag bor i ett stenhus helt.. (alla väggar).. men trots att väggarna är relativt tysta.. så har vi visslande fönster, knakande tak och skorstenar som låter som de ska slita ut innanmätet på huset.

Så även om man fixar en sak.. så kommer nästa! (dvs det kommer inget nytt för du åtgärdar något.. men när den tystnar.. hörs alla andra ”fel” mycket högre/mer 😳)

Så laga saker du ser är fel/lösa/trasiga.. för att de just behöver åtgärdas .. inte som chansning på att du tror de obehagliga ljuden ska försvinna helt.

Vinden är mäktig och det blir tryck.. det kan omöjligen bli tyst när det blåser ordentligt.. man är bara lite olika känslig för vissa ljud (jag kan inte sova när det stormar)

Men kolla den väggen du anser ska ”falla ihop” när det blåser på.. känn, kolla fogar..se om den är stabil utifrån - eller om den inte är det.

verkar den stabil/hel.. så kommer den troligen stå pall för lika många stormar till (minst) som den gjort sedan huset byggdes.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Känner igen mig!

Har också tegel fasad med trästomme. 1 plan med källare (1967) Köptes för snart 2år sedan.

Låg sömnlös om nätterna och trodde huset skulle rasa.. jag hade också grävt fram källaren på en långsida och sänkt marknivån.

Huset står än och ja har nu också lärt mig att hus brukar knaka o smälla. Så bryr mig inte mer haha
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Man kan börja inbilla sig mycket ibland som husägare. Jag har tegelhus byggt på 50-talet. Ibland knäpper och knakar det så man kan tro takstolarna är på väg att ge vika (vid större temperaturskillnader eller kraftig blåst).

Lägg där till att jag efter insikten att de roliga skalbaggarna (vi kallade knäppskorv) som man som barn kunde leka lite med genom att lägga dem upp och ned i handen så de hoppade upp någon cm med ett knäpp (obs före internet o 100 tv-kanaler) faktiskt var de fruktade husbockarna :O Så efter jag hittat en i källaren o en i hallen (dock mest troligt intagen av en katt) så börjar man inbilla sig att de tuggat upp ens smaskiga gamla takstolar på vindan och att jag nog hade håligt virke med stora sågspåhögar under.. Så var ju dock inte fallet.. Var upp och kollade och de var så fina, hela och "oprickiga" de bara kunde vara. Stappade i en kniv lite här o där för säkerhetsskull..

Man lär sig och man vänjer sig. I övrigt rör huset väldigt lite på sig. I stort sett inga tapeter som drar åt olika håll i skarvar eller dyl.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ett bra vindskydd kan göra stor skillnad. För många år sedan var det liknande problem här och jag kunde inte vänja mig. När vinden drog in från fälten från sydväst och första stoppet var huset. Jag satte upp ett genomsläppligt plank och planterade buskar och Idegran ca: 5 m från huset som är stora nu. Det gör enorm skillnad. Nu är det mycket sällan som blåsten väcker mig.
Till på köpet går det åt mindre värmeenergi i huset.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.