Hej, då vi köpt ett sommarställe nu i somras och aldrig upplevt vintern med det så undrar jag vad folket här tycker om det här vattnet. Det är kommunalt vatten men vattnet ligger som på bilderna ovanför marken i de grå röret på berget. Ni ser att det finns en kabel i iallafall. Tror ni det här klarar vintern, är i Stockholms området.
 
  • Rörledning och ventil i ett hörn, otydlig belysning, skuggor, möjlig underhålls- eller installationsbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Reglagepanel för element, med indikatorljus och vred för tid och driftlägen, väggmonterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt utrymme under byggnadsstruktur, träbjälkar, otydlig belysning, gul slang, spridda träspån och löv på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beskrev de gamla ägarna hur de gjorde med vattnet på vintern? Annars är väl det tips 1A att fråga dem om de gjorde något speciellt inför vintern avseende vattnet.
 
H henche skrev:
Beskrev de gamla ägarna hur de gjorde med vattnet på vintern? Annars är väl det tips 1A att fråga dem om de gjorde något speciellt inför vintern avseende vattnet.
Problemet är att gamla ägaren är med åldern och eventuellt lite dement så litar mer på vad majoriteten här tror. Enligt honom är det bara att slå på värme slingan. Men hur många här har sett liknande sätt exempel och om de är lugnt
 
Slå på kabeln vid -5 eller är lägre på vintern. ni kan även isolera lite.
 
Som synes så är det en Isotherm värmakabel. inuti det grå röret, som är ett mekanist och en form av att skapa ett luftgap so isolering. Ini så ligger PEM-slangen och en värmekabel är lindad runt PEM. Uyanför det så är det en aluminumfolie som ska rikta värmen till PEM. Värmekabeln har en mycket speciell koppling som är beroende av längden på V-kabeln. V-kabeln består av flera motståndstrådar, varav en är för att hålla frostfritt läge 1. Läge 2 som syns, får bara vara påkopplad i 90 minuter och är endast för att tina upp om PEM har frusit. längre tid så kan isoleringen runt trådarna i V-kabeln smälta och V-kabeln blir skrot. Det finns ingen begränsning på denna V-kabel utan inkoppling är 24/7 och vad den drar i effekt måste mätas, brukar ligga på ca 8 -10 W per meter. Ska det vara någon ekonomi i detta, så ska det vara en termostat som har givaren på kallaste stället, fastsatt på PEM-slangen och inställd på + 5 C.
Som info så är denna typ av PEM+V-kabel tillverkade för att ligga direkt på mark i det fria.
 
Har lite samma problem som dig då jag köpte stuga förra året och är lite osäker på vad jag ska göra. Vi har en värmeslinga med termostat som installerades av förre ägare för ett par år sen. Problemet med den är att den drar enormt mycket el, vi snackar 30 kw om dagen. Och det blev ju hutlöst dyrt i vintras. Så vill bara tipsa om att ha koll på hur mycket el den drar.
 
E Emmasb skrev:
Har lite samma problem som dig då jag köpte stuga förra året och är lite osäker på vad jag ska göra. Vi har en värmeslinga med termostat som installerades av förre ägare för ett par år sen. Problemet med den är att den drar enormt mycket el, vi snackar 30 kw om dagen. Och det blev ju hutlöst dyrt i vintras. Så vill bara tipsa om att ha koll på hur mycket el den drar.
Oj jo det låter väldigt mycket ska undersöka hur mycket den här kan dra, tack för info
 
E Emmasb skrev:
Har lite samma problem som dig då jag köpte stuga förra året och är lite osäker på vad jag ska göra. Vi har en värmeslinga med termostat som installerades av förre ägare för ett par år sen. Problemet med den är att den drar enormt mycket el, vi snackar 30 kw om dagen. Och det blev ju hutlöst dyrt i vintras. Så vill bara tipsa om att ha koll på hur mycket el den drar.
Om den drar så mycket el, kan vara att allt ligger i friska luften och inte nergrävd. Sen mycket beroende på var givaren till termostaten är placerad. Är även den placerad i friska luften så kommer V-kabeln att vara i drift 24/7, när kylan kommer och kanske mäta av uttempen. Givaren ska vara placerad på slangen om det går och mäta av tempen i den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.