Skulle ta bort lite rötter och så klart kommer jag åt fiberkabel som enligt bild låg bara ca 13-15 cm i marken. Väldigt lätt att kapa med spaden , såg ingen märkning heller.
1. Står jag fortfarande för rep. Kostnaden?
2. Går det att skarva ?
 
  • Måttband visar djupet i jorden, ojämna markytor, träbit och småstenar. Cirka 10 centimeter djupt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
1. Undermålig installation, kostnad och vem som betalar hänger nog mycket på hur du lägger fram det och vilket företag som installerat fibern.

2. Räkna med att den behöver backas och dras in på ett nytt ställe för att tjäna några meter.
Har aldrig hört talas om nedgrävda skarvboxar på villatomter
 
1 När installerades fiber och gärna en översiktsbild på platsen.

2 Vanligt och så det bör göras.
Blås ur fiber.
Skarva och laga duct/slang med skarvhylsor och en bit duct/slang.
Blås i ny fiber och svetsa den.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
1 När installerades fiber och gärna en översiktsbild på platsen.

2 Vanligt och så det bör göras.
Blås ur fiber.
Skarva och laga duct/slang med skarvhylsor och en bit duct/slang.
Blås i ny fiber och svetsa den.
Något man inte gör själv antar jag?
 
S stranger skrev:
Något man inte gör själv antar jag?
Svar Nej😎
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vem har du som fiberleverantör? Jag skulle kräva att dom står för kostnaden.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag vet inte om mitt svar är till någon hjälp, men jag har lyckats ha av min fiber två gånger, första gången så minns ja att ja mötte den till 17cm ner och andra va något liknande.
Men ingen av gångerna så va de något snack utan dem lagade den och stod för det.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
H
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Vem har du som fiberleverantör? Jag skulle kräva att dom står för kostnaden.
Men om det är på egen tomt och du är själv ansvarig för förläggningen på tomten.
Ska fortfarande leverantören betala???
 
  • Gilla
P-o Assarsjö och 2 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Men om det är på egen tomt och du är själv ansvarig för förläggningen på tomten.
Ska
H Hallerudsbo skrev:
Men om det är på egen tomt och du är själv ansvarig för förläggningen på tomten.
Ska fortfarande leverantören betala?
Leverantören har ju inte lagt fibern som hen skall göra. Eller hur? Fiber skall väl ligga i ett skyddsrör tillsammans med en dragtråd så att man kan hitta den? Jag gissar att installationen inte varit gratis . Jag skulle vart fall försöka få dom att stå för kostnaden. Det är ju helt omöjligt att hitta fibern då den saknar skyddsrör och dragtråd man har ju rätt att gräva på sin tomt. Att lägga en fiber så grunt är ju helt hål i huvudet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Leverantören har ju inte lagt fibern som hen skall göra. Eller hur? Fiber skall väl ligga i ett skyddsrör tillsammans med en dragtråd så att man kan hitta den? Jag gissar att installationen inte varit gratis . Jag skulle vart fall försöka få dom att stå för kostnaden. Det är ju helt omöjligt att hitta fibern då den saknar skyddsrör och dragtråd man har ju rätt att gräva på sin tomt. Att lägga en fiber så grunt är ju helt hål i huvudet.
Är så lätt att skriva "SKA" hela tiden.
Vi har inte sett något om vem som har grävt ner fibern. Kan varit tidigare ägare eller varit gjort innan "säker fiber" skrevs och då kan man ju knappast säga att fiberleverantör ska stå för detta även om det verkar vara vanligt att de gör det.
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
Det är dessvärre Global connect sim är fiberleverantören, Jag tror inte att jag har någons chans mot de som individ trots undermålig kabeldragning.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
snuttjulle snuttjulle skrev:
Är så lätt att skriva "SKA" hela tiden.
Vi har inte sett något om vem som har grävt ner fibern. Kan varit tidigare ägare eller varit gjort innan "säker fiber" skrevs och då kan man ju knappast säga att fiberleverantör ska stå för detta även om det verkar vara vanligt att de gör det.
Lika lätt som att säga inte ska. OM jag nu får ge honom ett råd så skulle jag kolla med leverantören innan han väljer att betala det själv. Är det så dumt råd? Det kan vara billigare än att ge rådet.. "betala själv lycka till. "
 
På den egna tomten är det inte ovanligt att fibern grävts ner av fastighetsägaren själv, då kan man omöjligen lasta nätägaren.

Vad som är godkänt eller inte avgör nätägaren men generellt idag är det ok att bara lägga ducten utan ytterligare skydd, dock med markeringingsband 10-20cm ovanför. Minsta djup är väl runt 30cm för microtrenching om jag minns rätt, men personligen tycker jag det är på tok för grunt mpt. på ambitiösa grävande trädgårdsmästare…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
U
@AndersS har gett rätt svar på hur den lagas.
Kontakt nätägaren och be dem utföra jobbet. Vem som bär ansvaret kan tvistas rätt länge om. Om den är förlagd fel eller att man borde ta reda på vad som finns i marken där man hugger ner spaden, båda synsätten går ju se på de. Och om den är förlagd fel, vem har grävt ned ducten?
Nätägaren brukar ha fast prislista för sånna här typer av ärenden, tex laga avklippt fiber, flytt av central osv.

Inne på tomt så är det inget krav på skyddrör, det räcker med duct. Vanligen läggs duct och band med sökslinga ovanför. Innan ”säker fiber” va det lite cirkus och de kunde ligga mycket grundare som i TS fall, precis under gräset, utan märkband. Jag hade likadant, men grävde aldrig av den.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
För tydlighetensskull förlades fibern år 2017 av dåvarande IP-ONLY och numera GLOBAL CONNECT mot en fast avgift .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.