När jag tog ner min taklampa råkade jag slita ut ett par trådar ur lampproppen och nu är jag inte säker på hur jag ska sätta in dem igen. Proppen ser ut som på bilden. Det finns tre trådar från taket, brun, blå och gröngul. Övriga uttag i rummet är ojordade. Lampans kontakt ser ut som på andra bilden.
 
  • Elinstallation, vit, botten av europeisk vägguttag, information präglad, tre hål för stickkontakt, svart bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen taklampa med synliga ledningar och ansluten strömkontakt; installation eller reparation pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uttaget du har är ett äldre s.k kronuttag. Det låter väldigt skumt om du har en gröngul till det. Gröngul skall vara jord, får aldrig under några omständigheter användas till något annat.

Kronuttag är ojordade. Det får absolut inte anslutas jord till ett sådant uttag.

Funktionen är/var att man hade två knappar på väggen med varsin tändtråd till uttaget. Man kunde alltså tända ena halvan, andra halvan eller hela lampan (med fler ljuskällor i armaturen).

Så till ditt kronuttag skall det gå en tändtråd, och en neutralledare, och ev. ytterligare en tändtråd. Det spelar ingen roll vilken tråd man kopplar var i kronuttaget.

Men en gröngul tråd skall inte anslutas till ett kronuttag. Det troliga är att din bruna är en tändtråd och blå neutral, Men det borde man undersöka. Iom. den gröngula (om den nu var ansluten, kanske bara fanns framdragen?) så är något skumt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Uttaget du har är ett äldre s.k kronuttag. Det låter väldigt skumt om du har en gröngul till det. Gröngul skall vara jord, får aldrig under några omständigheter användas till något annat.

Kronuttag är ojordade. Det får absolut inte anslutas jord till ett sådant uttag.

Funktionen är/var att man kade två knappar på väggen med varsin tändtråd till uttaget. Man kunde alltså tända ena halvan, andra halvan eller hela lampan (med fler ljuskällor i armaturen).

Så till ditt kronuttag skall det gå en tändtråd, och en neutralledare, och ev. ytterligare en tändtråd. Det spelar ingen roll vilken tråd man kopplar var i kronuttaget.

Men en gröngul tråd skall inte anslutas till ett kronuttag. Det troliga är att din bruna är en tändtråd och blå neutral, Men det borde man undersöka. Iom. den gröngula (om den nu var ansluten, kanske bara fanns framdragen?) så är något skumt.
Den gröngula hängde möjligen löst, utan att vara ansluten någonstans. Kan det ha varit så? Lampan har använts i flera år men aldrig på det sätt som du beskriver, alltså att man tänder delvis.
 
Så kan det ha varit. Det ska inte anslutas någon gröngul till det uttaget.
 
  • Gilla
MikaelJohannesen
  • Laddar…
Intressant. Om jag sätter brun resp. blå i vilket som helst av hålen och lämnar gulgröna lös. Då är det ingen fara om jag förstår rätt.
 
Nej, det fungerar. Men det fins tre sätt att stoppa i kontakten på och bara ett av dem fungerar.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi bör kanske förtydliga.

Just den honkontakt (uttag) vi ser på bilden är en kronkontakt, som inte skall ha jord kopplad till sig.

Det finns nyare uttag som är snarlika men som har ett stift istället för det 3e hålet. Dessa är jordade. De nyare kontakterna för denna jordade variant av standard är utformade så att de passar både i äldre ojordade kronuttag och den nyare varianten som alltså har ett jordstift.

Kontakten vi ser på bilden av lampan är en sådan nyare kontakt, den har en hylsa för jord där alltså jordstiftet från ett jordat lamputtag passar. Lampan går att antingen använda i ett rum med jordade uttag, den blir då jordad eftersom jordtiftet i ett sådant uttag går in i jordhylsan på lampkontakten.

Men den passar även i ett äldre kronuttag, där den inte blir jordad, det finns inget jordstift i ett sådant uttag. Och detta är OK enligt den äldre standard som tillåter "ojordade rum".

Det som ibland kan bli helt livsfarligt är när en okkunnig hempulare får tag på en äldre (de finns fortfarande att köpa) kronkontakt till sin lampa, som alltså har tre stift, inte två stift och en hylsa. Och får för sig att det 3e stiftet skall vara jord, och monterar den till en lampa med jordtråd. Sätter man sedan denna felkopplade kontakt i ett kronuttag så blir lampans hölje strömförande, livsfarligt.

Vi har sett bilder på sådana felkopplingar här på forumet vid flera tillfällen.
 
  • Gilla
MikaelJohannesen och 2 till
  • Laddar…
B Barbord skrev:
Den gröngula hängde möjligen löst, utan att vara ansluten någonstans. Kan det ha varit så? Lampan har använts i flera år men aldrig på det sätt som du beskriver, alltså att man tänder delvis.
ja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.