Hejsan

Ska byta bänkskivor hemma och har köpt standard Ikea Ekbacken: https://www.ikea.com/se/sv/p/ekbacken-baenkskiva-betongmoenstrad-laminat-20335648/

Gick OK att kapa på ytterkanten av bänkskivan, men nu håller jag på med ett snitt mitt i skivan, och den orkar inte såga igenom. Kom ca 20-30% in i skivan och nu hör man hur sågen kämpar och går ner i varv och blir jättevarm. Kommer ingenvart.

Det är en typ 15-20 år gammal Black&Decker KS855 1100w som det inte annars verkar vara något fel på.
Köpte ny sågklinga inför detta också https://www.jula.se/catalog/verktyg...kelsagklingor/sagklinga-for-cirkelsag-020563/

Är det jag som gör något fel eller har jag fel utrustning?

Tack på förhand
 
  • Gilla
  • Haha
Fredrik.aa och 1 till
  • Laddar…
N naikon skrev:
Hejsan

Ska byta bänkskivor hemma och har köpt standard Ikea Ekbacken: [länk]

Gick OK att kapa på ytterkanten av bänkskivan, men nu håller jag på med ett snitt mitt i skivan, och den orkar inte såga igenom. Kom ca 20-30% in i skivan och nu hör man hur sågen kämpar och går ner i varv och blir jättevarm. Kommer ingenvart.

Det är en typ 15-20 år gammal Black&Decker KS855 1100w som det inte annars verkar vara något fel på.
Köpte ny sågklinga inför detta också [länk]

Är det jag som gör något fel eller har jag fel utrustning?

Tack på förhand
Sitter klingan åt rätt håll? Att såga längs med träfiberna är mer krävande för sågen, än att kapa dem vinkelrätt.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
K
Låter som att du har en utmärkt anledning att köpa ny cirkelsåg. B&D skulle jag personligen inte ”ta i med tång”. Har för mig att det är spånkärnor på dom där skivorna, och 38mm kompakt spån kan nog vara lite i värsta laget för en gammal B&D.
 
K
T Tompafix skrev:
Sitter klingan åt rätt håll? Att såga längs med träfiberna är mer krävande för sågen, än att kapa dem vinkelrätt.
Finns inga fibrer att tala om i en laminatskiva med spånkärna.
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
C
Jag tror mer på olämplig klinga för ändamålet.
48T brukar i och för sig funka i spånskiva, men jag skulle testa en 24T.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
48t är egentligen för mycket för en bänkskiva och ungefär hälften hade gjort det mycket lättare för sågen. Vill du kämpa igenom så kan du prova släppa ner klingan maximalt (max sågdjup) och se till att bänkskivan ligger på ett sånt sätt att den inte på något sätt klämmer fast klingan (ta hjälp om det behövs).
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
N naikon skrev:
Hejsan

Ska byta bänkskivor hemma och har köpt standard Ikea Ekbacken: [länk]

Gick OK att kapa på ytterkanten av bänkskivan, men nu håller jag på med ett snitt mitt i skivan, och den orkar inte såga igenom. Kom ca 20-30% in i skivan och nu hör man hur sågen kämpar och går ner i varv och blir jättevarm. Kommer ingenvart.

Det är en typ 15-20 år gammal Black&Decker KS855 1100w som det inte annars verkar vara något fel på.
Köpte ny sågklinga inför detta också [länk]

Är det jag som gör något fel eller har jag fel utrustning?

Tack på förhand
Om det gick bra på kanten är det inte så att du stagat upp skivan dåligt så den nyper mot sågklingan?
 
  • Gilla
TriNitro och 6 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Finns inga fibrer att tala om i en laminatskiva med spånkärna.
Aha kollade inte in produkten :crysmile:
 
If the table top is only 28mm thick, I bet that the blade is installed backwards
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Jag har kapat bra mycket grövre med en enkel Ryobi R18CS, 18V batterisåg, medföljande 24T standardklinga. Något är knas här, denna Ryobi är inte ens särskilt stark men funkat fint även på grovt virke och långa klyvningar längs fibrerna.
 
Hur har du skivan upplagd när du sågar, finns det en möjlighet att den rör sig och att sågen nyper?
 
  • Gilla
SvanteC och 3 till
  • Laddar…
Jag sågade en 30mm massiv 2m ekskiva häromdagen med min lilla 800w dewalt som är 18 år gammal med orginal klinga som har gått många många kap, gick som smör. Det är ngt fel här, antingen nyper det eller klingan sitter fel/är skev
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Har kapat likadan skiva med en billig cirkelsåg från ClaesO utan problem. Jag gissar som fler att du har problem med att den nyper. Själv skruvade jag ihop en mycket enkel ställning av gamla reglar för att stödja underifrån.
 
Hallojsan! Tänkte det kunde vara kul med en liten uppdatering så här några månader senare.

Projektet fick ligga på is ett tag, men förra veckan tog jag en titt på cirkelsågen med färska ögon, tillsammans med vad ni skrivit här i tråden.
Det visade sig som några av er gissat att den inte klippte rakt, alltså 0 grader. Sågen var inställd på "platt" alltså 0 grader, men hela bottenplåten var sned. Så jag trodde jag klippte rakt men det gjorde jag inte. Den sågade förmodligen med typ 5 grader hela tiden. Kunde bända ut bottenplåten på cirkelsågen, och nu blev den platt.
Samtidigt hittade jag en liten stödskena som skulle sitta på sidan av sågen, och denna var fantastisk, i och med att jag behövde såga bort ca 3 cm på långsidan av bänkskivan (har tydligen gamla mått i köket)
Så tillsammans med en nu platt cirkelsåg, stödskena och tipset med reglar under skivan (så att den alltid var platt) så gick det galant! Sågade som smör.

Kök utan bänkskiva, blå kakel, öppna skåp, tom diskho, renoveringsprojekt, avskalat, ljusinläpp genom fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök med blå kakel, skåp, skärbräda, kaffebryggare, diskho, och redskap på bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enda tråkiga var att nya diskhon vi köpt från Ikea inte passade. Den var typ 53 cm djup istället för 48 cm som den gamla var. Gamla bänkskivan var typ 60,5 cm djup, så jag fick skära bort 3 cm från nya bänkskivan, och då passade den inte :( Aja, någon ny ägare lär ju slänga ut köket helt ändå
 
  • Gilla
TriNitro och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.