Jag hittar ingen info om hur gammal denna JFB är.

Eluttagsbrytare med testknapp. Tekniska specifikationer och säkerhetsmärkningar. Siemens märke. Instruktionsdiagram för jordfelsbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den är i drift och fungerar/mäter oklanderligt. Men kapslingen ska bytas och jag undrar om den är värd att flytta över tillsammans med några dvärgar. Alternativet blir i så fall Malmberg's JFB då kunden har konto där...
 
Finns det inget produktionsdatum på sidorna eller baksidan förresten?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Du måste skämta Bo om att byta ut mot Malmbergs. Den du har där kommer vara i skick när Malmbergs varianter är okända för mänskligheten. :)

Den du har där är de senare i serien som bygger på samma grund som de äldre dvärgbrytarna Siemens vi haft uppe här ibland. Dvs en mycket väl både konstruerad och tillverkad typ. Dessutom lite av detaljerna använda för modellerna Sigres i den så håll fast vid den.

Vet du om den på det kära temat i BH motionerats eller kanske indirekt genom fel genom åren? Det är en av få JFB jag skulle tänka mig testa felfritt utan det monterad på rimlig plats och i dvala under alla åren.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jo jag kanske skulle säga att senast jag satte en Malmbergs JFB så visade den sig vara trasig från fabrik. Den löste inte för felström. Malmbergs ville inte ens ha tillbaka den utan skickade bara en ny... Så jag plockade sönder den men kunde in se något uppenbart.

Jag tänkte bara om den där Siemens var +30 år kanske den ändå har tjänat ut. Men då vet jag. Jag förstår att den är av "industrikvalitet"? Den har suttit i en uttagslåda med okänd historia innan jag monterade upp den på nuvarande plats, ett större garage, där den tjänat några år med maskiner av allehanda slag. Jag kommer inte ihåg hur jag provade den allra första första gången men tror att det var med spänningsprovaren.
 
Den serien dök upp ca 1990, men svårt att säga årtal på just din brytare.
Det är ju en kvalitétsapparat och har den hittills haft ett lätt liv så kommer den överleva många av sina moderna konkurrenter.
Typen är ju dessutom A så inga problem där.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
För en grov åldersbestämning passar ju CE på den för begränsning bakåt i tiden till 1995.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.