Jag har pelletspanna med elpatron och timpris för elen. Förr om åren har det alltid varit billigare att värma huset med pellets än att värma med el, och innan förra vintern köpte jag på mig en dryg årsförbrukning pellets innan priserna stack iväg, betalade cirka 55 öre/kWh. Med en verkningsgrad på runt 85 % hanmnar man någonstans kring 65 öre per kilowattimme vilket är mindre än överföringsavgift och energiskatt på knappt 80 öre med min elnätägare.

Nu har jag beställt pellets för årets säsong, och priserna är helt annorlunda. Jag får betala runt 1,30/kWh efter avdrag för energiförluster i pannan. Det innebär att vid elpris under 30 öre (plus moms) vilket ger 50 öre med moms och de ytterligare 12 öre för elcertifikat, balansansvar med mera som tillkommer vill jag värma hus och varmvatten med el snarare än pellets. 1,30 (pelletspris) - 0,80 (överföringsavgifter) = 0,50 kr. Vid priser under detta är el billigare.

Med en CTC Ecoflex-panna och en Janfire Flex-A-brännare, tänker jag ha en liten wifi-styrd brytare på styrströmmen till brännaren, pannan går automatiskt över till elpatron när panntemperaturen sjunker till det inställda värdet då elpatronen ska gå igång, lämpligtvis fem grader lägre än värdet när den ska starta pelletsbrännaren. Pannan sätter alltså in elvärme om pelletsbrännaren stannat av någon anledning, överhettning, slut på bränsle, eller i detta fall för att en wifi-brytare stängt den pga lågt elpris.

Så till min fråga: Hur styr jag lämpligen brytaren med koppling till elpriset? Idéer emotses, men jag är inte programmerare. Finns det någon färdig lösning?
 
B
Tror en lösning med homeassistant är vettigast. Inte helt färdigt, men det finns många som gjort i princip samma saker, så det finns mycket att hämta på nätet.

Homeassistant får då styra en liten wifibrytare, t.ex. shelly som kopplas vid brännaren.

Alternativt är homey. "Programmering" med drag and drop av funktionsblock. Där finns det lite mer färdigt från början jämfört med Homeassistant, men en högre prislapp.
 
  • Gilla
axelvic
  • Laddar…
Vad menar du med styrströmen? Du bör gå in på termostatsignalen, inte matningen till brännaren.

Min erfarenhet är att pelletsbrännaren tar så pass lång tid på sig att komma igång man inte vill ha elvärmen så nära som 5grader.
 
  • Gilla
axelvic
  • Laddar…
Med styrströmmen menar jag signalen från termostaten till brännaren om att den ska gå igång, inte matningen.
 
A axelvic skrev:
Med styrströmmen menar jag signalen från termostaten till brännaren om att den ska gå igång, inte matningen.
Har du lyckats få till någon styrning av signalen från termostaten till brännaren? Är ute efter att få till något automatiskt själv. Just nu stänger jag av elpatronen och startar pellets när elpriset blir högre.

Hade ju varit bra att kunna byta mellan pellets/elpatron när elpriset går ner under dagen och jag inte är hemma.
 
Hittade dessa grejer via en kompis. Kanske inte är ok att lägga ut här om det ses som reklam(?!), men det är ju ett svar på frågan. Har beställt ohmigo mini som hjälper till att hämta spotpriser och styra en utgång. För att styra brännarens har vi köpt reläer och strömförsörjning på kjell o co. Man behöver ha USB-C strömadaptern till ohmigo mini oxå. Vi får se om det funkar. OBS har ej testat än! ;)
Relä-sockel
Relä-sockel
Artikelnr: 36103
1 st
49:90
2-poligt relä 12 V DC 10 A / 250 V
2-poligt relä 12 V DC 10 A / 250 V
Artikelnr: 36100
1 st
59:90
Luxorparts Switchad nätadapter 12 V (DC) 12 W
Luxorparts Switchad nätadapter 12 V (DC) 12 W
Artikelnr: 44382

1 st
199:90
 
Jag har gjort en liknande lösning på vår pelletspanna/kamin.
Växlar drift mjukt mellan pellets och el beroende på elpris.
Vid elpris (tot) under beräknat pelletspris får elpatron ladda upp till 55grader och panna ställs till 40grader.
Vid elpris över beräknat pelletspris ställs elpatron på 35grader och panna på 60grader.
Då får pannan en mjuk start och ett mjukt stopp.

Vill du ha mer info löser jag det.

Lycka till!
 
  • Gilla
Vino
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Jag har gjort en liknande lösning på vår pelletspanna/kamin.
Växlar drift mjukt mellan pellets och el beroende på elpris.
Vid elpris (tot) under beräknat pelletspris får elpatron ladda upp till 55grader och panna ställs till 40grader.
Vid elpris över beräknat pelletspris ställs elpatron på 35grader och panna på 60grader.
Då får pannan en mjuk start och ett mjukt stopp.

Vill du ha mer info löser jag det.

Lycka till!
Låter som en väldigt bra lösning, vad är det för panna du har där du digitalt kan ställa elpatronens värde?
 
R rallepc skrev:
Låter som en väldigt bra lösning, vad är det för panna du har där du digitalt kan ställa elpatronens värde?
Pannan/kaminen har ej styrning av elpatron. Den styrs av ett RC-servo.
Riktigt DIY-lösning 😉 servot vrider börvärdesratten på elpatronen.
 
Intressant! Tack för bra svar. Jag har inte använt min lösning i år, dels har elpriset var så pass stabilt att jag nöjt mig med att styra det manuellt, plus att wifi-signalen är för svag i pannrummet för shelley-brytaren.
 
fgo fgo skrev:
Pannan/kaminen har ej styrning av elpatron. Den styrs av ett RC-servo.
Riktigt DIY-lösning 😉 servot vrider börvärdesratten på elpatronen.
Smart, min panna måste man skruva loss locket på elpatronen och där inne finns en liten plastskruv man skruvar på med grader markerade runt den..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.