Hejsan

Länge tänkt att jag ska byta dörrarna och karmarna mot nya med inbyggd tätningslist i karmen.

Men nu när jag är igång blir jag tveksam.

Huset har självdrag, frånluften består av 3st paxfläktar.

Det är sovrummen som jag ska byta dörrar och karmar på. Blir de risk att de blir ett väldigt innestängt klimat med tätningslist i karmen?

Blir ju ändå ganska mycket mindre luft som kan passera
 
Sov med dörrarna lite öppna så löser det sig.
 
Jo såklart men de kvittar hur mycket man säger till barnen att låta dörrarna stå lite öppet så är dom ändå alltid stängda
 
BirgitS
Då kan du ju inte ha helt täta dörrar om du inte har någon sorts ventil för lufttransporten ut från rummen.

När det finns fläktar som går ständigt så är det inte självdrag utan mekanisk frånluft.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då kan du ju inte ha helt täta dörrar om du inte har någon sorts ventil för lufttransporten ut från rummen.

När det finns fläktar som går ständigt så är det inte självdrag utan mekanisk frånluft.
De är väl spalt under dörren även på de med tätningslist, eller ?

Ja trodde de bara räknades som mekanisk frånluft om du hade en ”riktig” huv på taket.
Men de räknas alltså som frånluft om man satt i paxfläktar?

De finns på badrummen, 3 st ett i varje utrymme.

Har fläkt i köket med egen kanal men den är ju dock inte alltid igång
 
BirgitS
L Lechuza skrev:
Ja trodde de bara räknades som mekanisk frånluft om du hade en ”riktig” huv på taket.
Mekanisk frånluft betyder bara att det är något mekaniskt som fläktar som gör att huset ventileras.
Självdrag innebär att luften rör sig av sig själv.
L Lechuza skrev:
De finns på badrummen, 3 st ett i varje utrymme.

Har fläkt i köket med egen kanal men den är ju dock inte alltid igång
Det finns normer om lämpligt luftombyte för att hus och människor ska må bra och jag har för mig att de är:
0,35 l/s och kvm, dock minst 4 l/s och person som vistas under lång tid i ett rum.
15 l/s i rum med badkar och/eller dusch.
10 l/s i rum med kök, tvättstuga och toalett utan badkar och dusch.

Du kan räkna på om du kommer upp i 0,35 utan att ha en ständig fläkt i köket.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.