Hej!
Håller på och bygger ut mitt garage. Det är väldigt hopknåpat på egen hand i den befintliga delen så tänker förstärka lite. En fundering jag har är vad som ger bäst bärighet av följande:
Öka dimensionen och byta ut takreglarna
ELLER
Sätta dit fler takreglar av samma dimension och därmed minska cc mått från ca 100-110cm till 50-60mm
Håller på och bygger ut mitt garage. Det är väldigt hopknåpat på egen hand i den befintliga delen så tänker förstärka lite. En fundering jag har är vad som ger bäst bärighet av följande:
Öka dimensionen och byta ut takreglarna
ELLER
Sätta dit fler takreglar av samma dimension och därmed minska cc mått från ca 100-110cm till 50-60mm
Generellt är ökad dimension, särskilt på höjden, bäst, men det är oftast också mest jobb och dyrast.
Allt beror på hur underdimensionerat det är, man gör inte mer än vad som är nödvändigt.
Sedan finns det ju olika sätt att förstärka ett bjälklag. Vilket man väljer beror på de specifika förutsättningarna i just den byggnaden.
Så vill du ha mer konkreta råd så behövs mkt mer info, och allra bäst blir det i kombination med bilder.
Gäller det yttertak så behövs även snözon.
Allt beror på hur underdimensionerat det är, man gör inte mer än vad som är nödvändigt.
Sedan finns det ju olika sätt att förstärka ett bjälklag. Vilket man väljer beror på de specifika förutsättningarna i just den byggnaden.
Så vill du ha mer konkreta råd så behövs mkt mer info, och allra bäst blir det i kombination med bilder.
Gäller det yttertak så behövs även snözon.
Tack!Oldboy skrev:Generellt är ökad dimension, särskilt på höjden, bäst, men det är oftast också mest jobb och dyrast.
Allt beror på hur underdimensionerat det är, man gör inte mer än vad som är nödvändigt.
Sedan finns det ju olika sätt att förstärka ett bjälklag. Vilket man väljer beror på de specifika förutsättningarna i just den byggnaden.
Så vill du ha mer konkreta råd så behövs mkt mer info, och allra bäst blir det i kombination med bilder.
Gäller det yttertak så behövs även snözon.
Jag bor i snözon 2.5. Enligt dagens normer när man pratar om dimensioner och träguidens dimensioneringsprogram så skulle inte mitt nuvarande garage hålla ens av sin egen vikt, men det är idag uppbyggt såhär uppifrån och ned:
3-4cm gruslager, gummiduk, spånt, 45x145 reglar cc 100-110cm, 100x300 Egenbyggd balk (2 olika reglar och 3 lager 12mm plywood), 45x145 reglar som hänger i den övre 45x145 regeln mha blandade brädor, 22mm läktbrädor och sedan takgips.
Taket har en lutning på ca 2grader. Detta har hållit sedan garaget byggdes 1979.
Har redan börjat bygga ut och har då ersatt gamla balken med 2 limträbalkar på 140x270 som vilar på 3st (2 i ytterväggarna och 1 på mitten) 140x140 limträstolpar. Tanken är att plocka bort de nedre 45x145 som bara hänger i de övre reglarna (vad kan dessa tänkas fylla för funktion?) och sätta nya 45x145 reglar mellan de gamla över balken för att öka antalet. Ta bort gruset på taket och endast ha takpapp som ytbeklädnad.
Jag förstår att detta är i absolut klenaste laget, men då det hållit innan så är det vad jag beställde för att bygga vidare med, men vill såklart göra det jag kan för att det ska vara så hållbart som möjligt. En tanke jag har är att förstärka reglarna genom att limma och skruva fast plywood i reglarna.
Garaget möter idag 7x9m men kommer efter utbyggnad bli 8,5x12,5m.
Bilder har jag tyvärr inga just nu
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Det är tyvärr svårt att förstå hur det ser ut utan skisser och bilder. Spontant skulle jag nog fundera på att göra om det ordentligt enligt dagens normer än att fortsatta på den tidigare utslagna vägen.
Då behövs lite bilder också, och skisser/ritningar, för precis som bossespecial förstår jag inte riktigt hur det är konstruerat.
Om det är konstruerat så som jag tolkar/gissar efter beskrivningen så förefaller det vara underdimensionerat, ja. Dock förefaller det tveksamt att använda nedpendlade 45x145 mm reglar endast som spikreglar för undertaket. Onödigt grova reglar känns det som. Därför undrar man (jag) om det inte är ngn form av fackverkskonstruktion. Då blir regeldimensionen mer rimlig, liksom bärigheten bör kunna vara. Om garaget är 7 m brett så blir spännvidden för reglarna 3,5 m vilket med cc 110 - 120 cm på ett platt yttertak, med grus/singel på i snözon 2,5 rimligtvis är klart underdimensionerat. Vidare i min tolkning så är då den mittre bärlinan 9 m lång, vilket gör en träbalk på 100x300 mm också förefaller klart underdimensionerad. Kanske sitter den på tvären? Då blir spännvidden lite mer acceptabel, om än fortfarande lite i mesta laget. Samtidig ger det en spännvidd på 4,5 m för 45x145 mm reglarna vilket gör dem ännu mer underdimensionerade...
Att fortsätta med samma konstruktion, och framförallt virkesdimensioner, samtidigt som spännvidden ökar till 8,5 m känns instinktivt mkt obra, även om den befintliga konstruktionen är tillräckligt bärkraftig för det ursprungliga garaget.
Om det är konstruerat så som jag tolkar/gissar efter beskrivningen så förefaller det vara underdimensionerat, ja. Dock förefaller det tveksamt att använda nedpendlade 45x145 mm reglar endast som spikreglar för undertaket. Onödigt grova reglar känns det som. Därför undrar man (jag) om det inte är ngn form av fackverkskonstruktion. Då blir regeldimensionen mer rimlig, liksom bärigheten bör kunna vara. Om garaget är 7 m brett så blir spännvidden för reglarna 3,5 m vilket med cc 110 - 120 cm på ett platt yttertak, med grus/singel på i snözon 2,5 rimligtvis är klart underdimensionerat. Vidare i min tolkning så är då den mittre bärlinan 9 m lång, vilket gör en träbalk på 100x300 mm också förefaller klart underdimensionerad. Kanske sitter den på tvären? Då blir spännvidden lite mer acceptabel, om än fortfarande lite i mesta laget. Samtidig ger det en spännvidd på 4,5 m för 45x145 mm reglarna vilket gör dem ännu mer underdimensionerade...
Att fortsätta med samma konstruktion, och framförallt virkesdimensioner, samtidigt som spännvidden ökar till 8,5 m känns instinktivt mkt obra, även om den befintliga konstruktionen är tillräckligt bärkraftig för det ursprungliga garaget.
Här är en enkel skiss över hur det ser ut i nuvarande garage. Balken på 100x300 går inte hela 9m genom garaget utan står på en ”stolpe” gjord av blandade brädor 3-4st som står ca 1.5m från bakre väggen och där slutar balken. Det var en liten mellanvägg sista biten tidigare som höll upp de 2 sista takreglarna.Oldboy skrev:Då behövs lite bilder också, och skisser/ritningar, för precis som bossespecial förstår jag inte riktigt hur det är konstruerat.
Om det är konstruerat så som jag tolkar/gissar efter beskrivningen så förefaller det vara underdimensionerat, ja. Dock förefaller det tveksamt att använda nedpendlade 45x145 mm reglar endast som spikreglar för undertaket. Onödigt grova reglar känns det som. Därför undrar man (jag) om det inte är ngn form av fackverkskonstruktion. Då blir regeldimensionen mer rimlig, liksom bärigheten bör kunna vara. Om garaget är 7 m brett så blir spännvidden för reglarna 3,5 m vilket med cc 110 - 120 cm på ett platt yttertak, med grus/singel på i snözon 2,5 rimligtvis är klart underdimensionerat. Vidare i min tolkning så är då den mittre bärlinan 9 m lång, vilket gör en träbalk på 100x300 mm också förefaller klart underdimensionerad. Kanske sitter den på tvären? Då blir spännvidden lite mer acceptabel, om än fortfarande lite i mesta laget. Samtidig ger det en spännvidd på 4,5 m för 45x145 mm reglarna vilket gör dem ännu mer underdimensionerade...
Att fortsätta med samma konstruktion, och framförallt virkesdimensioner, samtidigt som spännvidden ökar till 8,5 m känns instinktivt mkt obra, även om den befintliga konstruktionen är tillräckligt bärkraftig för det ursprungliga garaget.
Liknande trådar
-
Läcker bastu med relaxrum där kyrkspån och järnvitriol ger karaktär
Artikelkommentarer -
Hur gör jag bäst tillbyggnad där väggarna bygger minst?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur stänger man bäst av en varmvattenberedare?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur bygger jag några festoolpizzalådor bäst?
Möbelsnickeri -
Spaltventil - tips hur denna fungerar på bästa sätt
Ventilation