Hej! Vi har precis flyttat till ett hus på en och en halv plan, byggt 1979. Det är ett tegelhus och när det blåser knäpper/knakar det i väggen (där vinden ligger på) något ofantligt högt!! Det känns som hela väggen ska "ramla" in, sjukt obehagligt. Kan det vara så att det är reglarna, som är ditsatta med spik, eller gipset som rör sig och det är därför det knarrar/knäpper? Eller vad kan det vara och kan man åtgärda det? /en orolig själ
 
O
R Rosabanditer skrev:
Hej! Vi har precis flyttat till ett hus på en och en halv plan, byggt 1979. Det är ett tegelhus och när det blåser knäpper/knakar det i väggen (där vinden ligger på) något ofantligt högt!! Det känns som hela väggen ska "ramla" in, sjukt obehagligt. Kan det vara så att det är reglarna, som är ditsatta med spik, eller gipset som rör sig och det är därför det knarrar/knäpper? Eller vad kan det vara och kan man åtgärda det? /en orolig själ
Du behöver inte oroa dig. Hus rör sig och låter. Huset har stått där sedan 1979 så kommer inte stora stygga vargen så kommer huset stå kvar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Du behöver inte oroa dig. Hus rör sig och låter. Huset har stått där sedan 1979 så kommer inte stora stygga vargen så kommer huset stå kvar.
Tack för svar! Känslan är nog värre än vad det faktiskt är kanske men jag hade gärna åtgärdat det för att slippa ligga halvvaken en hel natt. Tips?
 
O
R Rosabanditer skrev:
Tack för svar! Känslan är nog värre än vad det faktiskt är kanske men jag hade gärna åtgärdat det för att slippa ligga halvvaken en hel natt. Tips?
Tipset är att du kommer att vänja dig!

Sen kommer du fortsättningsvis vakna av ljud ändå. Jag vaknade senast i förrgår och kunde inte förstå vad det var som lät, det var ett ösregn jag aldrig skådat i huset innan.

Det har också blåst rejält hemma senaste dagarna och även jag reagerar på ljuden. Men man vänjer sig!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R Rosabanditer skrev:
Hej! Vi har precis flyttat till ett hus på en och en halv plan, byggt 1979. Det är ett tegelhus och när det blåser knäpper/knakar det i väggen (där vinden ligger på) något ofantligt högt!! Det känns som hela väggen ska "ramla" in, sjukt obehagligt. Kan det vara så att det är reglarna, som är ditsatta med spik, eller gipset som rör sig och det är därför det knarrar/knäpper? Eller vad kan det vara och kan man åtgärda det? /en orolig själ
Kan det vara ett trähus kanske med fasadtegel?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
N Nickesågen skrev:
Kan det vara ett trähus kanske med fasadtegel?
Ja så är det!
 
  • Gilla
Kaian86
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Tipset är att du kommer att vänja dig!

Sen kommer du fortsättningsvis vakna av ljud ändå. Jag vaknade senast i förrgår och kunde inte förstå vad det var som lät, det var ett ösregn jag aldrig skådat i huset innan.

Det har också blåst rejält hemma senaste dagarna och även jag reagerar på ljuden. Men man vänjer sig!
Tack för "tipset".. Är inte supersugen på att "vänja" mig vid något som man potentiellt kan åtgärda dock.... Så, om någon annan har en idé så får ni gärna skriva 😀
 
  • Gilla
PontusWi
  • Laddar…
O
R Rosabanditer skrev:
Tack för "tipset".. Är inte supersugen på att "vänja" mig vid något som man potentiellt kan åtgärda dock.... Så, om någon annan har en idé så får ni gärna skriva 😀
Okej!

Gjut en 50 cm tjock vägg i betong runt hela huset som ett vindskydd!

Sen får du tempurera hela huset också för det kommer knäppa i det till vintern när det är kallt om natten men solen ligger på om dagen.

Undvik plasttak på uterum för de låter varje gång solen kommer fram.

Sen blir det nog tystare :)
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Kan vara takkonstruktionen som knäpper, men även en tegelfasad är lite flexibel även om man inte tror det.
Inget att oroa sig för om det inte har uppstått skador sedan 1979.
Alla hus har sina speciella ljud och det är alltid ovant i början
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Kan vara takkonstruktionen som knäpper, men även en tegelfasad är lite flexibel även om man inte tror det.
Inget att oroa sig för om det inte har uppstått skador sedan 1979.
Alla hus har sina speciella ljud och det är alltid ovant i början
Tack för svar!
 
Vårt tegelhus från 71 har också knakat i de senaste dagarnas storm. Man vänjer sig helt klart 😉

De första stormnätterna i huset vaknade man ofta, visade sig att fönsterna knastrade (tvåglas, ej i kassett).
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag skulle säga att tegel är knäpptyst.
Men taket är garanterat trä och de kan absolut låta.
Sen är det inte ovanligt att utsidan är tegel och insidan trä.... Med andra ord inget konstigt om de låter
 
  • Gilla
Rosabanditer
  • Laddar…
F
A Alexn72 skrev:
Jag skulle säga att tegel är knäpptyst.
Men taket är garanterat trä och de kan absolut låta.
Sen är det inte ovanligt att utsidan är tegel och insidan trä.... Med andra ord inget konstigt om de låter
Tror också att det är taket och takstolarna som låter. Kanske tom innertaket på övre plan.
 
  • Gilla
Rosabanditer
  • Laddar…
R Rosabanditer skrev:
Ja så är det!
Man får helt enkelt vänja sig. Har ett hus med både tegel och träfasad och det låter när det rör sig.
Extra spännande är det att luta sig mot gavelväggen på övervåningen när det stormar, då känns det verkligen att huset rör sig. 🙂
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Om dina gavelspetsar är i trä så sitter de direkt på regelstommen och både ljud och rörelser fortplantas då snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.