Var uppe på vinden idag och märkte lite svartmögel i ett hörn på vinden.

Vi har takfotsventilation längs hela vinden, men det har bara kommit här.

Kan man få bort detta själv på något sätt?
 
  • Vindutrymme med isolering, träpaneler och icke färdigställd golv. Byggmaterial och föremål lagrade. Snedtak, oinredd inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En trång vindutrymme eller loft, med isolering, träplankor och diverse föremål som är utspridda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerat vindsutrymme med isoleringsmaterial, byggskivor, grönt rör, träpaneler och ihopvikta textilier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var väl ändå inte så farligt?

Om du vill ta bort köpa lite Jape Mögelfri och skrubba på.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Det var väl ändå inte så farligt?

Om du vill ta bort köpa lite Jape Mögelfri och skrubba på.
Nej kanske inte när man läst några andra trådar här 😅. Helt kolsvart på vissa vindar.

Jag ska testa det. Det låter som en bra ide.
 
Walle85
Om du kommer åt så kan du skrapa lite med en kniv för att se om det är ytligt eller går djupt in i virket. Jag hade liknande på vår vind, slipade bort det ytliga då det var just ytligt i mitt fall och sedan sprayade med något medel jag fick från en bekant som jobbar med kem och påstod sig ha koll.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Är det här en dålig ide på något vis? Två bordsfläktar med timer på, igång en timme om dagen för att få lite snurr på luften där uppe och torka upp?
 
  • Silverfärgad bordfläkt på trägolv med sladd, förpackningsmaterial och svart plastpåse i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har använt bordsfläkt för att torka ur betongen när jag haft vatteninträngning i källaren, det funkar klockrent.
 
Är det vid avloppsluftningen? Hatten är väl en vakuumventil och ska bara släppa in luft men om den är gammalnså kan den börja släppa ut fuktig luft också. Isf löser du problemet ned att byta ventilen, alt dra ut luftningen utanför vinden.
 
  • Gilla
Manganbangan och 1 till
  • Laddar…
L micke880 skrev:
Var uppe på vinden idag och märkte lite svartmögel i ett hörn på vinden.

Vi har takfotsventilation längs hela vinden, men det har bara kommit här.

Kan man få bort detta själv på något sätt?
Såg inte ut som ngt man behöver ta tag i, nu iaf.
Obehandlat virke kan få lite "fläckar" efter att ha varit utsatta för uteluft en tid. Så länge det inte växer till snabbt skulle jag inte oroa mig.
Kan ju vara lokalt också just på ett par ställen om det tex kommit lite organiskt material just där när det byggdes osv.

Det viktiga är inte heller fläckarna i sig, utan om det blir mer/är onomralt fuktigt. Mögelsporer finns alltid runtomkring oss i ngn grad och sådär liten fläck ger inte ngn märkbar ökning skulle jag säga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.