O Olf Oggler skrev:
Jag har en bastu som liknar den på bilden ovan väldigt mkt. Jag har också ett lika dant aggregat. Dessa kolonnliknande aggregat är ju estetiskt tilltalande och lätta att montera. Men jag upplever att värmen kommer för högt upp. Mitt aggregat blir varmt(varmast) precis på toppen. Det är ju också där man kommer åt att kasta vatten.

Det sägs ju att ett bastuaggregat bör sitta som högst i fothöjd i en bastu. Med dessa högsmala aggregat så måste ju bastuns totalhöjd vara väldigt hög.

Är det någon annan som upplever samma problem med dessa aggregat?
Nej faktiskt inte men min bastu vg se ovan är ju så liten plus att nedre trallen har ett ryggstöd upp till övre trallen. Det blir klart svalare under trallen.
Sen är det ett 9kw aggregat, stort för den volymen.

Just det. Jag hade problem med kalla fötter …i bastun. Det drog från glasdörrens springa som var för bred. Åtgärdade det och det blev stor skillnad.
 
M Msarps skrev:
Snyggt! Är i precis i färd med att bygga nästan identisk bastu. Ser att du sänkt och ventilerat i taket, har du några bilder du skulle kunna dela med dig av hur du gjort? 😊
Ser också att du har plyfa under, vad har du satt på plyfan innan panel?
Har du satt klinkerranden nederst i bastun på plyfa eller finns där gips också?
Många frågor tacksam för svar 😊 🙏🏻
Jag tvekade ett tag om väggarna om jag skulle köra tätskikt hela badrummet eller inte. Det slutade med att köra utan tätskikt i bastun för att undvika att stänga in ev fukt, enbart uppvik från golvet. Väggen mot yttervägg är ventilerad från golv upp till tomutrymmet ovanför bastutaket. De andra väggarna är det plyfa + panel.

Jag ville få översta bänkarna på en rimlig nivå så att huvudet hamnar ganska nära taket. Ovanför panelen i taket sitter bastuisolering från sauna sweden ett lager för att förhindra att allt för mycket värme hamnar i utrymmet ovanpå då jag läste att den åldersbeständiga plasten mot vindsisoleringen inte ska utsättas för alltför höga temperaturer. Stänger ventilation under bad och öppnar efter.

Ventilationen tvekade jag länge med också och slutade med dels en utsugsventil inuti utrymmet ovanför bastun samt galler ut till övriga badrummet där det sitter en utsugsventil till.

Ingen klinkerrad längst ned, dock några cm till nedersta panelraden.

Hittade en bild från vägg, takvent/isolering och en på glasväggen men tyvärr ingen nyare bild...

Renovering pågår, OSB-skiva på vägg, vita lister ovanför, verktyg syns, isolering vid golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats med avskalad vägg, isoleringsmaterial, träreglar och synlig ventilationskanal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tak och en vägg med vädringsgaller i ett rum klätt med ljusa träpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre byggarbetsplats, bastu under konstruktion, material och verktyg synliga. Hantverksprojekt pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N nochl skrev:
Jag tvekade ett tag om väggarna om jag skulle köra tätskikt hela badrummet eller inte. Det slutade med att köra utan tätskikt i bastun för att undvika att stänga in ev fukt, enbart uppvik från golvet. Väggen mot yttervägg är ventilerad från golv upp till tomutrymmet ovanför bastutaket. De andra väggarna är det plyfa + panel.

Jag ville få översta bänkarna på en rimlig nivå så att huvudet hamnar ganska nära taket. Ovanför panelen i taket sitter bastuisolering från sauna sweden ett lager för att förhindra att allt för mycket värme hamnar i utrymmet ovanpå då jag läste att den åldersbeständiga plasten mot vindsisoleringen inte ska utsättas för alltför höga temperaturer. Stänger ventilation under bad och öppnar efter.

Ventilationen tvekade jag länge med också och slutade med dels en utsugsventil inuti utrymmet ovanför bastun samt galler ut till övriga badrummet där det sitter en utsugsventil till.

Ingen klinkerrad längst ned, dock några cm till nedersta panelraden.

Hittade en bild från vägg, takvent/isolering och en på glasväggen men tyvärr ingen nyare bild...

[bild][bild][bild][bild]
Snyggt! 👍🏻 och tack för svar.
Finns många olika sätt att utforma väggarna på.
Lutar för mig mot att köra med bastufolie som jag lägger omlott med uppviket från tätskiktet i golvet, så att ev kondens rinner ner på rätt sida, ska ha en klinkerrand också.
Ska nog lösa ventilationen som du gjort med nedsänkt tak och ventiler ovan glaspartiet.

Sitter just nu och velar mellan olika leverantörer..
Har du skena även i golvet för glaspartiet? Antar att det räcker att limma i golvet, eller hur gjorde du?
Har duschen precis intill så känns olustigt att borra genom tätskikt i golv.
Dessa varianter jag funderar mellan:
Modernt bastudesign med träpaneler, glasdörr, väggmonterad belysning och marmorgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modernt basturum med glasdörr, träbänkar, kaklade väggar och golv samt en handdukstork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är du nöjd med din leverantör och produkt?
 
M Msarps skrev:
Snyggt! 👍🏻 och tack för svar.
Finns många olika sätt att utforma väggarna på.
Lutar för mig mot att köra med bastufolie som jag lägger omlott med uppviket från tätskiktet i golvet, så att ev kondens rinner ner på rätt sida, ska ha en klinkerrand också.
Ska nog lösa ventilationen som du gjort med nedsänkt tak och ventiler ovan glaspartiet.

Sitter just nu och velar mellan olika leverantörer..
Har du skena även i golvet för glaspartiet? Antar att det räcker att limma i golvet, eller hur gjorde du?
Har duschen precis intill så känns olustigt att borra genom tätskikt i golv.
Dessa varianter jag funderar mellan:
[bild]

[bild]

Är du nöjd med din leverantör och produkt?
Jodå, jag har nog inget att klaga angående glasväggen. Det som var svårare än jag hade förutsett var fallet till golvbrunn när det kom till att placera skenor på golvet. 1cm på 60cm blir ju en extremt sned glasvägg.

Jag köpte ny u-profil i alu från byggmax för golvet som var något bredare än den som kom med glasväggen. Denna limmades i golvet och i denna byggde jag upp en vågrät plattform med platta alu-järn. Därefter placerade jag aluprofilen till glasväggen på denna. Ganska meckigt men slutresultatet blev ändå ok tycker jag.

Inomhuskonstruktion med bastu, skyddspapper på golvet, spegling i glasdörr, träpanel i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den första varianten du visade kanske kan kompensera för fall? Isf hade jag valt denna.
 
Som avslutning på tråden, äntligen premiärbad.
 
  • Träbeklädd bastu med bänkar och stenfylld bastuugn, avslappnande, ren, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Snygg bastu. Jag har byggt en själv som är i princip identisk. Samma glasvägg med dörr i mitten osv. Samma aggregat. Jag har två problem med min bastu.

1) Den behåller liksom inte den fuktiga luften. Kastar jag vatten på aggregatet så uppstår det en "fuktchock" som vanligt. Men efter 30s är all fukt borta. Jag vet inte om detta är typisk för den lilla bastun? Eller om fukten helt enkelt kondenserar bort på glas och ev kallt golv. Det är oisolerat betonggolv i min bastu (klinker). Eller om fukten absorberas av den torra panelen i bastun? Det sitter ceder i min bastu.

2) Det där kolonnformade bastuaggregatet är ju snyggt. Men mitt blir egentligen bara varmt längst upp. Och det är ju inte där man vill ha värmen i en bastu. Aggregatet vill man ju ha så lågt som möjligt i bastun. Det sägs väl att aggregatet ska sitta under fothöjd i bastun. Det blir ju svårt med ett sådant högsmalt aggregat.
Det känns som att de där högsmala aggregaten skulle funka bättre om man la dem ner. Det ska man såklart kanske inte prova i praktiken.
 
O Olf Oggler skrev:
Snygg bastu. Jag har byggt en själv som är i princip identisk. Samma glasvägg med dörr i mitten osv. Samma aggregat. Jag har två problem med min bastu.

1) Den behåller liksom inte den fuktiga luften. Kastar jag vatten på aggregatet så uppstår det en "fuktchock" som vanligt. Men efter 30s är all fukt borta. Jag vet inte om detta är typisk för den lilla bastun? Eller om fukten helt enkelt kondenserar bort på glas och ev kallt golv. Det är oisolerat betonggolv i min bastu (klinker). Eller om fukten absorberas av den torra panelen i bastun? Det sitter ceder i min bastu.

2) Det där kolonnformade bastuaggregatet är ju snyggt. Men mitt blir egentligen bara varmt längst upp. Och det är ju inte där man vill ha värmen i en bastu. Aggregatet vill man ju ha så lågt som möjligt i bastun. Det sägs väl att aggregatet ska sitta under fothöjd i bastun. Det blir ju svårt med ett sådant högsmalt aggregat.
Det känns som att de där högsmala aggregaten skulle funka bättre om man la dem ner. Det ska man såklart kanske inte prova i praktiken.
Har du stängt ventilationen under bastubadet eller har du någon stor glipa upptill i glasväggen?
Annars är det väl takhöjd och lavarnas placering som kan ställa till det, är väl kring 110cm som rekommenderas mellan översta lav och tak.

I de bastus jag använt så brukar alltid ångan flyga upp i taket och sedan vända ned till lavarna. Fötterna brukar sällan få jättemycket värme. Med liknande glasväggar så kommer dock ångan och värmen läka ut snabbare. Stör man sig på det så kanske en gummilist i dörrspringan och överkant hjälpa en del?

Fördelen med liknande aggregat med mycket sten är att det i princip alltid går att kasta mer vatten. Badhus brukar även ibland ha automatisk dusch av stenarna med jämna intervallet som man kan prova om man verkligen vill krångla till det. :)
 
Jag har provat med både stängd och öppen ventilation. Det ger ingen märkbar skillnad direkt. Det i sig är ju lite märkligt. Läckaget i dörrspringan kan ju inte vara så stort att den normala ventilationen är underordnad i jämförelse.

Min översta lav sitter ca 100cm under taket.

Mitt aggregat må innehålla mkt sten (som det på bilden) Men det är ju bara övre tredjedelen av aggregatet som är varmt. En bit ner på aggregatet är ju stenarna kalla. Det är lite av kjesarens nya kläder de där aggregaten tycker jag det verkar som. Mitt aggregat är på 10kW.
 
O Olf Oggler skrev:
Jag har provat med både stängd och öppen ventilation. Det ger ingen märkbar skillnad direkt. Det i sig är ju lite märkligt. Läckaget i dörrspringan kan ju inte vara så stort att den normala ventilationen är underordnad i jämförelse.

Min översta lav sitter ca 100cm under taket.

Mitt aggregat må innehålla mkt sten (som det på bilden) Men det är ju bara övre tredjedelen av aggregatet som är varmt. En bit ner på aggregatet är ju stenarna kalla. Det är lite av kjesarens nya kläder de där aggregaten tycker jag det verkar som. Mitt aggregat är på 10kW.
Jag har bara hunnit med ett bad så kan inte ge någon utförlig recension riktigt än däremot har jag en bastustuga med en Harvia Figaro 9KW (samma effekt i denna nya också) med liknande höjd och uppbyggnad och den tycker jag ger bra värme men det är då utan glaspartier, dock med "öppet golv".

Hur man placerar stenar kanske kan vara en faktor här också, enligt instruktionerna ska det vara kompakt i sidorna och glest i mitten för bästa funktion och säkerhet.

Du kanske ska prova att låta aggregatet stå på en längre stund innan bad så värmen hinner sprida sig bättre till alla stenar? Jag hittade en list som kanske kan vara av intresse runt dörren? Funderar på en sådan själv faktiskt.

https://interglas.se/shop/h-multifu...B9mZbHubSoNYarDv3_3iphTK5H9wuvl8aAvdREALw_wcB
 
N nochl skrev:
Jag har bara hunnit med ett bad så kan inte ge någon utförlig recension riktigt än däremot har jag en bastustuga med en Harvia Figaro 9KW (samma effekt i denna nya också) med liknande höjd och uppbyggnad och den tycker jag ger bra värme men det är då utan glaspartier, dock med "öppet golv".

Hur man placerar stenar kanske kan vara en faktor här också, enligt instruktionerna ska det vara kompakt i sidorna och glest i mitten för bästa funktion och säkerhet.

Du kanske ska prova att låta aggregatet stå på en längre stund innan bad så värmen hinner sprida sig bättre till alla stenar? Jag hittade en list som kanske kan vara av intresse runt dörren? Funderar på en sådan själv faktiskt.

[länk]
Första badet!? Något speciellt eller hur!!

Ang dörren. Jag hade det kallt i min bastu dels för att avståndet mellan dörr och vägg var för stor. När jag satte dörren nära kanske ca5mm blev det bättre.
Ovanför dörren är en glipa, jag tightade med en trälist där, ca2 mm spelå. Blev kanon.
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
G Gornor Ulragh skrev:
Första badet!? Något speciellt eller hur!!

Ang dörren. Jag hade det ”kallt” i min bastu dels för att avståndet mellan dörr och vägg var för stor. Det blev kallras. När jag satte dörren nära-väggen kanske ca4-5mm blev det bättre.
Ovanför dörren är en glipa, jag tightade med en trälist där, <2mm spel. Blev kanon. Stor skillnad. Plastlisten är smart. Snygg?? Nej faktiskt skitful. Allt är är snyggt och sen den där plastlisten. Huah.
 
  • En person tar en suddig selfie i ett spegelreflexivt rum med träinredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.