Hej jag har köpt mitt första hus, har ej fått tillträde än men håller på att planera.
Höga radonvärden (>1000 Bq/m3) vid tidigare långtidsmätning som skall åtgärdas.
Har köpt en Airthings Wave för att själv kunna mäta radon värden allt eftersom åtgärder genomförs.
Radonbesiktning är även bokad.

Från mäklaren/säljaren i samband med köpet följde det med en offert på installation av radonsug.
  • Isolerad kanalfäkt 160 placerad i biutrymme.
  • ljuddämpare
  • 5-stegs trafo ( hastighetsreglering)
  • 2 sugpunkter i biutrymmen.
  • Håltagning
  • Rör osv.
41 500 kr inkl moms (34 030 med ROT).

Eftersom jag är fd hantverkare (elektriker) tänker jag att jag kan nog göra det själv och spara lite pengar.
Jag har läst flera andra trådar om radonsugar och googlat och förstår mig på principen.
Håltagningen kan jag få för rimliga pengar vi gamla kontakter.

Fläkten som är med i offerten är 160 dim, behövs det så stor?
Jag hade tänkt gå med 100 hela vägen (2st sugpunkter).
Men man kanske behöver 160 mm dia på huvudstammen som man sen ansluter med t-rör / förminskning till klenare dim ned till hålen genom plattan. 160mm verkar vara minsta dimension som den fläkten tillverkas i, misstänker att dom valt den fläkten pga styrning (se nästa fråga).

Fläkten har inbyggd styr/regler med wifi app
Känns som det är enkelt för installatören att driftsätta men dyrt för mig som kund. Vanlig regulator/dimmer för att ställa hastigheten bör räcka. Eller vid EC-motor ställa varvtal på inbyggda potentiometern. Det är ju en fläkt som skall gå dygnet runt året runt. Behövs verkligen tryckstyrning och andra finesser. Jag kan ju själv trimma in ett värde där jag har radonhalten på en rimlig nivå utifrån min Airthings Wave mätare. Sen bekräfta med ny långtidsmätning.

Flöden, placering av fläkt invändigt eller på fasad.
Jag funderar på att montera en utvändigt fläkt på fasad istället. Jag får jag mera plats inne i huset till förvaring, jag får bort ljudet, även om det inte är så stort problem i det utrymmet. Sen känns det säkrare att ha fläkten ute på något sätt. Men det är nog en mera subjektivt än att jag kan underbygga det med några logiska argument till att det skulle vara säkrare.

Jag har läst mig till att flödet skall var 0,3 m3/h per m2 platta.
I mitt fall blir det 68 m2 blir det 0,3*68 = 20,4 m3/h eller ca 5,7 liter/s vilket är väldigt små flöden.
Det borde gå att få det tyst även utan ljuddämpare om man varvar ner fläkten.

Hur hade ni gjort, invändig eller utvändig fläkt och ljuddämpare från början eller komplettera med det i efterhand om det behövs? Behövs isolerad fläkt eller kanaler?

Östbergs ytterväggs EC-fäkt max 156 l/s, ca 2500 kr https://soliduct.se/yttervaggsflakt-rs-100-c-ec.htm
Kanalfäkt Österberg 100 EC max 115 l/s ca 2780 kr. https://soliduct.se/kanalflakt-lpkb-100-c1-ec.htm

Planritning av en bottenvåning med markeringar för radonsugs håltagning och sugpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hej Slotte!
Hoppas att ni har lyckat bra utrustning att radon minskar i källaren.
Här i vårt hus i källare 46 m2 inte stor men har radon ligger pendlat 650-800 så dags att börja fundera mig att fixa själv så hittade här som du skrev för några år sen. så undrar jag om er källare har fungerat bra och är det någon mer än du har ändrat eller hittat bättre fläkt som är tystare?
Är det någon jag bör tänker på mer än vad du beskrivning här gamla inlägg. Hur ser ut radonsug och gräver man lite rum under betonggolv och lägg ner små makadam eller nån?
Hade i tanke att ta Mitsubishi vl100 FTX men känns inte bra.
 
Hej, jag tog in ett företag som mätte radon. Det var gratis ifall man hade radonmätning över gränsvärdet.
I vårt fall var det blåbetong som var den största källan i kombination med mark radon vid otäta genomföringar i plattan.

Så jag gick på FTX lösning istället. Har gjort långtidsmätning som visar godkända värden.
Jag gjorde FTX installationen själv och fick radonbidrag. Tog in en firma som gjorde ritningar och projektering. Bad de överdimensionera anläggningen så jag kan får totalt luftombyte på 1 timme istället för 2. Så att det går att skala upp ifall radonen öka.

Kan bli buller om man maxar sin fläkt.
 
  • Gilla
Pugetik
  • Laddar…
Jag bilade upp ett hål (ca 200mm i diameter) i källaren, grävde ut så långt jag kom åt med handen. Satt ett pvc rör DN100 som jag slitsade upp i änden ner mot grunden. Fyllde på med större stenar. Glöm inte att sätta en radon manchett innan du gjuter igen.
Styr fläkten med en fläkt styrning och kör den mot radonhalt.
 
  • Gilla
Pugetik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.