NPTH
Hej
Läst i en massa trådar att ha rör upp genom golv inte är OK.
Har rivit ut våtrumsmatta/tapet som var ca 30 år...
Att dra om all rördragning innebär att golv måste rivas i minst två rum varav ett är kök. Har väl som så många andra en begränsad budget...
Hur skulle ni gjort som är kunniga?
 
  • VVS-installation: rör och avstängningsventiler mot en vägg och golv, installationsarbete pågår eller avslutat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mumricken
  • Laddar…
Är det värmerör ?Är de pluggade pga rivning eller används de inte alls?
 
NPTH
Kall+varmvatten pluggade.
 
Ett tag ”löste” man ju det genom att bygga upp en nisch även om jag personligen inte helt ser skillnaden. Men ja, klurigt. Och om du river upp golvet helt så kommer du ändå inte åt att byta hela? Så fall får man väl försöka gå upp någonstans vid en vägg och skarva i fördelarskåp kanske.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
S
Du kan kanske bygga ut väggen och sätta ett fördelarskåp just där
 
BirgitS
Eller så får man acceptera risken med att det läcker vatten längs rören ner i stommen och göra en medveten och dokumenterad avvikelse från branschreglerna, vilket innebär att man accepterar att om det blir en skada pga. avvikelsen så blir det ingen ersättning av försäkringsbolaget och det kommer att bli en anmärkning vid besiktningar framöver.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 7 till
  • Laddar…
Det går inte att ta upp golvet en bit och "backa" rören lite så de räcker för att placeras i ett fördelarskåp? Eller ut från vägg om det inte är i bad/duschplats?
Golvbrunn ska ju bytas ändå så lite nytt golvspån kommer ju finnas.
 
Krilleman
Jag skulle tycka vid en snabb anblick att det är enklare att behålla tappvattenrören upp ur golv, men acceptera en avvikelse. Men det kanske är enkelt att dra om matningen?! 🤔

Ibland är det inte motiverat att följa dagens branschstandard med äldre installationer.
Det är därför avvikelserapporten finns.

Ett sätt att meddela kunden att befintlig installation inte uppfyller kraven som finns idag. Samtidigt som entreprenören friskriver sig från ansvaret. Ömsesidigt överenskommet med andra ord.

Kunden accepterar då att ev skada detta medföljer inte täcks.

Alternativet är att göra om hela matningen för att följa dagens branschregler med allt vad det innebär.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Var är avsticket till dessa rör? Finns de tillgängliga kanske du kan plugga i den änden och dra nytt rör genom väggen från det angränsande köket?
 
Som sagt. Plugga rören utanför badrummet och sedan dra helt nya rör på ett sätt som följer dagens regler.
 
  • Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
Visar blyertsstrecken på golvet var rören går under golvet? Isf låter det som ett lätt jobb att fräsa upp och dra om just dessa.

Men jag skulle nog acceptera en avvikelse snarare än att riva alla golven om det är ytterst dyrt, opraktiskt, eller problematiskt.

Normer ändras. Oftast för att det är mer förutsägbart för försäkringsbolagets riskanalyser på en makronivå. De räknar då in massproduktion av nybyggen osv.
 
Som minst hade jag lagt rör i rör skyddsslang om det i framtiden skulle underlätta.
Men. Just detta fall verkar ju relativt enkelt gå att få rören att gå utanför badrummet.
Ett snyggt badrum är värt mer än ett som ser risigt ut så frågan är hur dessa kommer synas.

Även om du har en begränsad budget så blir det inte billigare att åtgärda i framtiden.
 
NPTH NPTH skrev:
Hej
Läst i en massa trådar att ha rör upp genom golv inte är OK.
Har rivit ut våtrumsmatta/tapet som var ca 30 år...
Att dra om all rördragning innebär att golv måste rivas i minst två rum varav ett är kök. Har väl som så många andra en begränsad budget...
Hur skulle ni gjort som är kunniga?
bryt upp golvet. löd om rören och ta ut dem i vägg istället. så gör vi vid badrumsrenoveringar när vatten och avlopp kommer upp ur golv.
 
V Viktorbyggahus skrev:
Visar blyertsstrecken på golvet var rören går under golvet? Isf låter det som ett lätt jobb att fräsa upp och dra om just dessa.

Men jag skulle nog acceptera en avvikelse snarare än att riva alla golven om det är ytterst dyrt, opraktiskt, eller problematiskt.

Normer ändras. Oftast för att det är mer förutsägbart för försäkringsbolagets riskanalyser på en makronivå. De räknar då in massproduktion av nybyggen osv.
Jag hade exakt denna avvikelse i ett badrum byggt 2010 där rören var uppdragna i en klack till en fördelare under kommoden. Efter 10 år fick jag en vattenskada i en helt annan del av badrummet och det var på vippen att jag inte fick ersättning från försäkringsbolaget pga avvikelsen trots att det stod helt klart för alla inblandade att den inte alls hade med skadan att göra.

Entreprenören och försäkringsbolagets representant förklarade dessutom för mig att reglerna skärpts ytterligare sedan badrummet byggdes så att det inte gick att göra en sådan avvikelse igen. Vi fick bygga om rördragningen så att rören gick till ett nytt fördelningsskåp i ett angränsande rum. Det var riktigt krångligt och krånglet var anledningen till att det gjordes första gången.
 
  • Gilla
Per i Hamrånge
  • Laddar…
Finns det legionellarisk med att lämna en blindtarm med stillastående vatten?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.