Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Finns el? Ska du inte installera en PAX så du får ordentlig cirkulation? Om du ska förvara lite känsliga saker är det väl bäst?
Nej, detta är en liten redskapbod som står fristående från huset. Kommer inte ha el i den, rätt overkill tycker jag.

Vill bara få runt luften där då jag vill förvara gräsfrön och gödsel där istället för i garaget. Samt undvika att trädgårdsavfallet inte luktar så mycket.
 
L Liljeros skrev:
Ventilationen kommer vara ganska begränsad om stugan saknar uppvärmning. Då krävs nån form av fläkt eller dylikt.
Absolut, men vill göra det bästa av situationen. Bättre än inget.
 
Redigerat:
F fribygg skrev:
Det första du har att göra nu är att täta eller lägga om taket, ev ventilation kan du fixa nått annat år.
Absolut, det är tanken men kommer troligen inte ske först, då det är en större kostnad. Fixar gärna ventilationen först så är den redan på plats sen.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Behöver man verkligen mekanisk frånluft i en liten friggebod med gräsfrön?
Lite så jag tänker också. Känns sjukt överdrivet.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
S Spidertotz skrev:
Nej, detta är en liten redskapbod som står fristående från huset. Kommer inte ha el i den, rätt overkill tycker jag.

Vill bara få runt luften där då jag vill förvara gräsfrön och gödsel där istället för i garaget. Samt undvika att trädgårdsavfallet inte luktar så mycket.
Jag tror inte det är overkill. Jag hade lätt dragit in el.
 
S Spidertotz skrev:
Lite så jag tänker också. Känns sjukt överdrivet.
Du tänker helt rätt. 👍
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror inte det är overkill. Jag hade lätt dragit in el.
El för mekanisk ventilation eller för andra ändamål?
 
S Spidertotz skrev:
Lite så jag tänker också. Känns sjukt överdrivet.
Ett plåtskjul hade nog varit bättre lämpat för uppgiften, eller nån lite enklare luftigare träkonstruktion. Bygger man en tät träkonstruktion behöver den ventilation.
 
B
Förvarar du gödsel (öppet eller i sluten behållare) och trädgårdsavfall (varför?) I boden?

Jag hade tagit upp något hål i taget. Men det blir ju 30+ inne i boden i alla fall sommartid om solen ligger på, man får nästan lämna dörren eller ett fönster på glänt om man ska få lägre temperaturer.

Känns ju avancerat att fixa in el och en pax-fläkt för just detta. Då är det nog billigare att köpa nytt gräsfrö när det behövs, om det gamla inte vill gro...
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
S Spidertotz skrev:
Samt undvika att trädgårdsavfallet inte luktar så mycket.
Du har väl inte trädgårdsavfall i förrådet?
Det första du ska göra är att åtgärda taket. Bör räcka med 2-3 rullar enkel takpapp och lite pappspik till det taket.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Hur är takfoten gjord, ser ingen hängränna. Och ingen takfotsplåt eller utdragen takpapp.
 
S Spidertotz skrev:
Absolut, det är tanken men kommer troligen inte ske först, då det är en större kostnad. Fixar gärna ventilationen först så är den redan på plats sen.
Meningslöst om inte taket är tätt, ordna taket först!
 
B BSOD skrev:
Förvarar du gödsel (öppet eller i sluten behållare) och trädgårdsavfall (varför?) I boden?

Jag hade tagit upp något hål i taget. Men det blir ju 30+ inne i boden i alla fall sommartid om solen ligger på, man får nästan lämna dörren eller ett fönster på glänt om man ska få lägre temperaturer.

Känns ju avancerat att fixa in el och en pax-fläkt för just detta. Då är det nog billigare att köpa nytt gräsfrö när det behövs, om det gamla inte vill gro...
Nopp, förvarar inte det i boden just av anledningarna jag tagit upp. Ja, trädgårdsavfall (samt gräs när jag vill klippa gräset istället för roboten) som hamnar i säckar står i boden. Vill inte ha det någon annanstans.

Tagit upp hål i taket? VIll ju slippa öppna där och fönster för att få runt luften.
 
S Spidertotz skrev:
Nopp, förvarar inte det i boden just av anledningarna jag tagit upp. Ja, trädgårdsavfall (samt gräs när jag vill klippa gräset istället för roboten) som hamnar i säckar står i boden. Vill inte ha det någon annanstans.

Tagit upp hål i taket? VIll ju slippa öppna där och fönster för att få runt luften.
Tagit upp några hål i TAGET, inte taket. 😉
 
  • Gilla
  • Haha
David__11 och 2 till
  • Laddar…
Skulle även ta bort buskarna på bakre gaveln som växer mot väggen.
Kanske ordna något "snyggt" så du kan ställa säckarna med gräs där. Du ska undvika ha dem i förrådet utifrån lukt.
Så med rätt lösning kanske det fungerar utmärkt utan ventiler. Har två kallförråd, mustäta, på 8 kvm och 16 kvm utan ventiler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.