Huddingebo Huddingebo skrev:
Lyfter den här gamla tråden efter lite egna erfarenheter, blir lite konfunderad...

Jag har målat en hel del med denna färg [länk]
Mest en slump att jag köpte den för flera år sedan och började måla med linoljefärg. Började med renovering av gamla fönster och samma ÅF hade denna i sitt sortiment när jag köpte oljefärg till fasaden.
I flera år efter det har jag målat lister, foder, pärlspont osv med samma färg. Den har varit enkel att måla med och lätt att skapa olika yta beroende på hur mycket man späder den och med vad. Luktar linolja när man öppnar burken.

Förra veckan köpte jag några provburkar Ottosson linoljefärg för att testa vilken nyans som blir bäst i trapphuset.
Några nyanser av grönt. De hade den i en byggnadsvårdsbutik jag besökte i andra ärenden.

Den här färgen känns HELT annorlunda att måla med. Luktar inte lika mycket linolja och känns mer som en oljemättad slamfärg. Svår att få samma "linoljesläta" fina yta med.
Verkar torka lite fortare men vad är era erfarenheter? Är det äkta linoljefärg?
Ja, det är äkta linoljefärg.

Jag har provat att måla med flera fabrikat av linoljefärg, och de är, på gott och ont, "olika".

Vissa känns "strävare" att måla med, andra känns "mjukare". De flyter ut olika väl, och kräver ett uns olika "penselföring".

Så småningom så hittar man sitt favoritfabrikat, som bäst harmonierar med den egna målningstekniken

Men det är inte enbart fabrikatet som avgör, utan det är även vilka blandningar av pigment som använts, gör färgen "olika".

Olika kulörer blandade av samma tillverkare "känns" annorlunda.

Så en viss bestämd "grön" kulör(välj valfri kulör) kan skapas mha olika pigment blandningar, och upplevs som olika när man målar.

Man märker det här tydligt när man blandar färgen själv och river egna pigment.
När jag gick utbildning i finsnickeri, fick vi göra egen linoljefärg från linolja och pigment. Det blev olika målningsegenskaper hos färgen, även om det var samma kulör (nästan) som man fick fram.
 
  • Gilla
Oldboy och 4 till
  • Laddar…
Mats-S
C Chrbro skrev:
Vilken linoljefärg är bäst?
Ingen!

Ska vara mycket speciella krav för att en vanlig "hemmålare" ska måla med linoljefärg.
Om ni överväger det färgvalet så läs på/googla noga innan ni väljer det ... det kräver extremt stor arbetsinsats samt extremt stor kunskap.
 
  • Haha
guggen och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
det kräver extremt stor arbetsinsats samt extremt stor kunskap.
Nej, det gör det inte.
 
  • Gilla
Brotorpet och 8 till
  • Laddar…
Mats-S
kashieda kashieda skrev:
Nej, det gör det inte.
Jo det gör det!
Är du fast i linoljeträsket finns det ingen återvändo ....
 
  • Haha
guggen
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Jo det gör det!
Är du fast i linoljeträsket finns det ingen återvändo ....
Man måste förstå saker som att täta skikt är sämre på att släppa ut fukt, och det tar mer än en påslabbning med färg?

Oh, sååå jobbigt.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Ingen!

Ska vara mycket speciella krav för att en vanlig "hemmålare" ska måla med linoljefärg.
Om ni överväger det färgvalet så läs på/googla noga innan ni väljer det ... det kräver extremt stor arbetsinsats samt extremt stor kunskap.
Ok, men en totalamatör som jag har aldrig någonsin fått så bra resultat som med den linoljefärg jag tidigare målat med.
Iom aff den täcker extremt bra och målas i tunna skikt så framhävs strukturer i lister, foder och profiler bättre.
Den sitter också extremt bra och är extremt lätt att få att "flyta ut" och få en fin yta med.

Målade för 10år sedan om mina köksluckor med en snickerifärg från Sadolin speciellt för kök.
Ser ut som skit idag. Höll i några få år.
Kommer aldrig någonsin att måla med "modern" vattenbaserad skitfärg från dylika fabrikat på snickerier inomhus. Färgen är dessutom mycket svårare att få en fin yta med trots en pensel för över 200kr.
 
  • Älska
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Lyfter den här gamla tråden efter lite egna erfarenheter, blir lite konfunderad...

Jag har målat en hel del med denna färg [länk]
Mest en slump att jag köpte den för flera år sedan och började måla med linoljefärg. Började med renovering av gamla fönster och samma ÅF hade denna i sitt sortiment när jag köpte oljefärg till fasaden.
I flera år efter det har jag målat lister, foder, pärlspont osv med samma färg. Den har varit enkel att måla med och lätt att skapa olika yta beroende på hur mycket man späder den och med vad. Luktar linolja när man öppnar burken.

Förra veckan köpte jag några provburkar Ottosson linoljefärg för att testa vilken nyans som blir bäst i trapphuset.
Några nyanser av grönt. De hade den i en byggnadsvårdsbutik jag besökte i andra ärenden.

Den här färgen känns HELT annorlunda att måla med. Luktar inte lika mycket linolja och känns mer som en oljemättad slamfärg. Svår att få samma "linoljesläta" fina yta med.
Verkar torka lite fortare men vad är era erfarenheter? Är det äkta linoljefärg?
Ottosson har väl som rekommendation att späda med lite kokt linolja i slutstrykningen om man vill att den ska flyta ut bättre. Har inte använt Enetorpet så kan inte jämföra, men är helt nöjd med det jag målat med Ottosson.

I övrigt har @skogaliten skrivit bra om mängd och typ av pigment m.m. Märks bara man ska röra i burkarna att vissa kulörer är trögare än andra.

Tycker du att det är alldeles för svårarbetat bör det inte vara något som hindrar att späda de andra strykningarna också. Bara att du får måla fler lager för samma täckning, och tunnare för att det inte ska bli mer olja i varje lager.
 
Claes Sörmland
Mats-S Mats-S skrev:
Ingen!

Ska vara mycket speciella krav för att en vanlig "hemmålare" ska måla med linoljefärg.
Om ni överväger det färgvalet så läs på/googla noga innan ni väljer det ... det kräver extremt stor arbetsinsats samt extremt stor kunskap.
Extremt enkelt att måla med linoljefärg, det är bara att måla rakt av. Inte en massa "färgsystem" och elände som den stora färgindustrin håller på med. Sen tar den tid att torka eftersom den ska oxidera vilket kan vara frustrande inomhus om man vill använda ytan som målats snart. Eller om man vill måla ute och vädret är ostadigt som det ofta är i Sverige.

Jag har använt Ottosson i lite olika kulörer utom- och inomhus. Och vissa flyter inte ut så mycket. Bara att droppa i mer kokt linolja om man vill ha färg som flyter ut men då rinner den ju också.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Ingen!

Ska vara mycket speciella krav för att en vanlig "hemmålare" ska måla med linoljefärg.
Om ni överväger det färgvalet så läs på/googla noga innan ni väljer det ... det kräver extremt stor arbetsinsats samt extremt stor kunskap.
:) Kul med lite ironi!
Eller var det en inkastad brandfackla i krutdurken?
 
fatsug fatsug skrev:
Min röst faller på Ottossons. Har målat en hel del med deras färg (flera olika nyanser) liksom Gysinge och Engwall&Claesson. Tycker den ger bäst resultat och är enklast att måla med.
Håller helt med. Jag har testat Gysinges och Kulturhantverkarnas linoljefärg.

Men Ottosons är, för mig överlägsen. Tung med mycket pigment ger möjlighet att förtunna med linolja och terpentin så färgen får den viskositet som jag önskar och projektet kräver.

Överlägsen i jämförelse.

Men som sagt. Den är tung outspädd. Så var beredd att jobba. Eller späda ut den som ni vill.

Den ger alla möjligheter eftersom man inte kan ”ospäda” en färg som är för tunn redan i burken.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.