Är det någon som har erfarenheter av olika tillverkare av linoljefärg? Har tidigare målat med Engwall & Claesson och det har fungerat ganska så bra. Läser nu om Selder som i deras egna råd anger en kortare torktid och att man inte behöver måla så tunt som med andra linoljefärger. Skulle gärna vilja höra vad andra med erfarenheter men linoljefärg tycker och tänker om detta. Tack!
 
Selder har lösningsmedel i sina färger om jag förstått databladet rätt.

Jag vill ha linoljefärg så ren som möjligt, det är fel att tänka på att den ska ha kort torktid.
 
Min röst faller på Ottossons. Har målat en hel del med deras färg (flera olika nyanser) liksom Gysinge och Engwall&Claesson. Tycker den ger bäst resultat och är enklast att måla med.
 
  • Gilla
hscn och 1 till
  • Laddar…
Hojte Hojte skrev:
Selder har lösningsmedel i sina färger om jag förstått databladet rätt.

Jag vill ha linoljefärg så ren som möjligt, det är fel att tänka på att den ska ha kort torktid.
Hojte Hojte skrev:
Selder har lösningsmedel i sina färger om jag förstått databladet rätt.

Jag vill ha linoljefärg så ren som möjligt, det är fel att tänka på att den ska ha kort torktid.
fatsug fatsug skrev:
Min röst faller på Ottossons. Har målat en hel del med deras färg (flera olika nyanser) liksom Gysinge och Engwall&Claesson. Tycker den ger bäst resultat och är enklast att måla med.

Tack, får kanske prova och jämföra.
 
Hojte Hojte skrev:
Selder har lösningsmedel i sina färger om jag förstått databladet rätt.

Jag vill ha linoljefärg så ren som möjligt, det är fel att tänka på att den ska ha kort torktid.
Tack, jo jag håller med. Känns konstigt att deras råd är så olika andra tillverkares.
 
C Chrbro skrev:
Tack, får kanske prova och jämföra.
Jag kör själv med Ottosson och ser ingen anledning till att byta ;)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
En fördel med Selder ska ju vara renheten. Jag målar våra fönster med deras färg just nu, och hoppas att det stämmer att påväxten dröjer längre med att uppstå

Har inte känt av nån doft av lösningsmedel så det kan inte vara några mängder i. Och det stämmer att torktiden är kortare, väldigt skönt
 
Kollade Selders datablad. Deras färg innehåller en ej obetydlig mängd isoparaffin. Gissningsvis är det mindre toxiskt och retande än andra lösningsmedel men frågan är om det blir samma fina beständighet som ”traditionell” linoljefärg. Jag är ju allt annat än expert på detta men det känns ju betryggande att använda ett färgsystem som sett rätt lika ut genom åren, dvs pigment plus kokt linolja med möjlighet att späda med lite terpentin eller linolja.
 
Har nu plöjt igenom Selders hemsida. Har aldrig hört talas om denna färg(tillverkare).
Klart intressant färg.
Läste i ett tidigare nr av Gård & Torp om traditionell linolja och hur den försämrats kraftigt främst under 2:a halvan av 1900-t. Där framkom att föroreningar, typ de som Selder nämner, försämrar färgens egenskaper. Det är framförallt antikvarisk målning som drivit på för att få fram riktig klassisk linoljefärg av god kvalitet, då den befintliga sedan sisådär 70 år inte håller måttet.

I artikeln är det en annan färgtillverkare/restauratör/"antikvator" som utvecklat sin färg baserat på gamla metoder, där bl a långa lagringstider används. Min gissning är att långa lagringstider både före och efter kokning minimerar föroreningarna ytterligare utöver minutiös och välkontrollerad kokningsprocess.

fatsug riktade min uppmärksamhet på de tekniska databladen, och mkt riktigt ingår isoparaffin som lösningsmedel i färgerna. 20% i grundfärgen och 10% i slutstrykningsfärgerna. 0% i fernissa och grundolja m fl oljor. En gissning är att isoparaffinet/lösningsmedlet är till för att göra färgen mer lättflytande. Det står ju att man till skillnad från andra/vanliga linoljefärger inte måste jobba så hårt med penseln för att åstadkomma supertunna färgskikt.

Å andra sidan så innehåller grundoljan inget lösningsmedel, och den ska ju kunna tränga in djupt i träet så förmodligen kan oljans viskositet påverkas i raffineringsprocessen. Om så är fallet så undrar man vilken nytta isoparaffinet gör?

Det låter bra, men lösningsmedlet gör mig misstänksam. Det blir inte bättre av att det inte nämns ngt om lösningsmedlets roll någonstans vad jag kan hitta, utom just i databladen, (där det måste deklareras). Ungefär som alla nya färger genom tiderna, (läs alkydoljefärg och plastfärg).
Vet heller inte hur jag ställer mig till det faktum att den färdiga/oxiderade/härdade produkten inte är biologiskt nedbrytbar. Förvisso inte direkt giftig heller, men...
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Har målat flaggstången med kulturfärg och den blev svartprickig efter ett år.
Trädetaljer på huset är målat med Wibo färg och det är fortfarande fint efter sex säsonger.
 
hsd
Har använt Uula linoljefärg,mest zinkvit och lite gulockra, tycker att den är bra
Viktigt att stryka ut ordentligt
Använder pensel som jag blev rekommenderad att använda, lite ovant i början men gillar verkligen den
 
R Rödmyran skrev:
En fördel med Selder ska ju vara renheten. Jag målar våra fönster med deras färg just nu, och hoppas att det stämmer att påväxten dröjer längre med att uppstå

Har inte känt av nån doft av lösningsmedel så det kan inte vara några mängder i. Och det stämmer att torktiden är kortare, väldigt skönt
Hej, nyfiken hur fönstrena ser ut nu knappt två år senare. Om du är nöjd , funderar själv nu på selders.
 
Jag testade att använda selders grundolja + linolja på ett nytt massivt kök. Har målat med linolja med de flesta fabrikaten i många år tidigare. Jag är oerhört besviken, det är nästan omöjligt att måla riktigt runt då det är dels lite pigment i färgen och dels tränger den in dåligt/inte alls. Efter 3-4 lager känns den som en plastfärg och är väldigt skör. Jag har prövat att måla olika tjockt, låtit den torka längre mellan lagren men med mer eller mindre samma resultat.
Enda fördelen var något bättre torktid och framförallt att den är nästintill luktfri.
Återgår till klassisk färg med en gnutta terpentin i och mask.
 
  • Gilla
lillaklenby och 2 till
  • Laddar…
Bra med feedback från verkligheten!

Jag ser i slutet av mitt inlägg från förra året att färgen inte är biologiskt nedbrytbar. Det pekar mot "plast". Guggens praktiska erfarenhet pekar åt samma håll.

Frågan mad stort F som nu poppar upp är om Selders färg applicerad utomhus över tid beter sig som riktig linoljefärg eller som en klassisk plastfärg?
 
  • Gilla
lillaklenby och 1 till
  • Laddar…
Lyfter den här gamla tråden efter lite egna erfarenheter, blir lite konfunderad...

Jag har målat en hel del med denna färg https://enetorpetsbyggnadsvard.se/produkter/basfarg/
Mest en slump att jag köpte den för flera år sedan och började måla med linoljefärg. Började med renovering av gamla fönster och samma ÅF hade denna i sitt sortiment när jag köpte oljefärg till fasaden.
I flera år efter det har jag målat lister, foder, pärlspont osv med samma färg. Den har varit enkel att måla med och lätt att skapa olika yta beroende på hur mycket man späder den och med vad. Luktar linolja när man öppnar burken.

Förra veckan köpte jag några provburkar Ottosson linoljefärg för att testa vilken nyans som blir bäst i trapphuset.
Några nyanser av grönt. De hade den i en byggnadsvårdsbutik jag besökte i andra ärenden.

Den här färgen känns HELT annorlunda att måla med. Luktar inte lika mycket linolja och känns mer som en oljemättad slamfärg. Svår att få samma "linoljesläta" fina yta med.
Verkar torka lite fortare men vad är era erfarenheter? Är det äkta linoljefärg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.