NiclasR skrev:
Men det jag kommer ihåg var att dom fällde in en regel ovanför fönstret så jag undrar om dom inte fäste avvatningsrännan i den tillsammans med boarden. Kan det vara rimlig?
Jo, jag har sett i en monteringsanvisning att man sätter en regel mellan takstolarna precis där boardskivan slutar ovanför fönstret. Hittar den inte nu (monteringsanvisningen alltså).
 
NiclasR skrev:
Jag satte inte själv in vårt takfönster utan jag hade byggare till det.

Men det jag kommer ihåg var att dom fällde in en regel ovanför fönstret så jag undrar om dom inte fäste avvatningsrännan i den tillsammans med boarden. Kan det vara rimlig?
Jo, det låter helt rimligt. Man skall, enligt vad jag förstår montera en regel på insidan av taket för att stödja upp avvattningsrännan. Det som är den "knepiga" biten är hur man ansluter boarden mot rännan, så att det blir vattentätt och fint.

Finns två metoder enligt vad jag har kunnat lista ut, antingen skär man en skåra i boarden, och stoppar in avvattningsrännan i denna, eller så tätar man mellan rännan och boarden med t.ex Mataki byggtejp.

Tror jag kommer använda den senare metoden.
 
Hej igen
Har för mig att det är cirka 2.15cm ståhöjd som högst på övervåningen...undrade vilken taklutning du har (skulle gissa 37-38 grader?) samt vad det är för mått på huset.

Vi ska sätta igång med ett liknande projekt nu till våren (väntar på byggsamråd mm) och vi får bygga max. 50kvm på övervåningen eftersom detaljplanen tillåter max 120kvm och huset idag är 70kvm. Vårt hus är cirka 6.5m x 12m och vi tillåts göra om taket från dagen 26graders lutning till max. 38 grader. Inte lätt att räkna på det inte ;)

Vore intressant att veta ungefärliga mått (bredd x längd) på ert hus samt vilken taklutning huset har. Eran övervåning börjar se riktigt bra ut enligt bilderna...upplevs det som lågt i tak där uppe.....?

Hälsn
 
ashleyjonathan skrev:
Hej igen
Har för mig att det är cirka 2.15cm ståhöjd som högst på övervåningen...undrade vilken taklutning du har (skulle gissa 37-38 grader?) samt vad det är för mått på huset.

Vi ska sätta igång med ett liknande projekt nu till våren (väntar på byggsamråd mm) och vi får bygga max. 50kvm på övervåningen eftersom detaljplanen tillåter max 120kvm och huset idag är 70kvm. Vårt hus är cirka 6.5m x 12m och vi tillåts göra om taket från dagen 26graders lutning till max. 38 grader. Inte lätt att räkna på det inte ;)

Vore intressant att veta ungefärliga mått (bredd x längd) på ert hus samt vilken taklutning huset har. Eran övervåning börjar se riktigt bra ut enligt bilderna...upplevs det som lågt i tak där uppe.....?

Hälsn
Hej ashleyjonathan,

Om jag tittar på husritningarna så mäter vårt hus 9,23 x 14,98 i yttermått. Vår taklutning är 30 grader.

Nu under bygget har vi inte upplevt takhöjden speciellt låg men man ska tillägga att fram till det att vi satte igång projektet så gjorde vi åtskilliga ritningar, funderingar och analyser just angående takhöjd, taklutning, trapplacering m.m.
Så i vårt fall var vi medvetna om att det inte blev en fullvärdig 1 1/2 planslösning, men till vårt behov bedömde vi att det var fullt tillräckligt.

Så lycka till i med din egen analys och bedömning.
 
Tack för svaret NiclasR.
Ser att er övervåning är större än vår blivande...nyfiken på golvytan som är 65kvm enligt dig....är dessa 65 även golvet längts ut mot kanten så att säga....alltså där höjden golv-snedtak är väldigt liten?

Vi fick höra av kommungubben att all area med en höjd på mer än 1.90 räknas som boyta samt 60cm vid sidan om 1.90....svårt att räkna ut antalet kvm. Finns det någon enkel formel (eller hemsidan) du kan tipsa om för att få ett hum om hur många kvm boyta vi kommer att få på övervåningen? :)
 
Lite lunchmatematik. En enkel formel för att räkna ut boytan själv (tar Niclas värden).

Basarean: B x L = 9.23mx14.98m
Definition på boyta: H = 1.9m
Taklutning alfa= 30/360*2pi (radianer)
höjd upp till snedtak, h = 0.6m

Av den ursprungliga bredden på 9.23 m avgår följande (som inte är boyta):
b = (H - h)/tan(alfa) = (1.9-0.6)/tan(alfa) = 2.25 m

Detta mått på båda sidor, och kvar blir då den nya bredden:
Bny = B - 2b = 9.23 - 2*2.25 = 4.73m

Den totala boytan blir då:
A = Bny*L = 4.73*14.98 = 70.8 m2

Vilken inte riktigt stämde, men det kanske itne är rätt värden heller...?

Så för dina AshleyJonatan blir det då (38grader, 12x6.5, 0.6m innervägg) 38m2 boyta.
 
Tack mins...det uppskattades verkligen....matte var aldrig min starka sida.

Vi undrade bara om du har räknat ENBART på den höjd som är 1.90 eller mer? Kommunen har varit tydlig med att de kommer att räkna på all höjd över 1.90 SAMT 0.60 vid sidan om 1.90...alltså där det lutar mot snedtaket på varje sida av 1.90. Antar att det blir då 38kvm + lite till. :confused:

Som sagt jättetack för mattematiken!
 
Jag räknade på allt över 1.90. Jag kommer inte ihåg definitionerna, men:

boyta (över 1.90) 38m2
boarea (all yta BxL)= 78m2

Vad menar du över 0.60? Finns det yta som har takhöjd under 0.60 som inte behöver räknas?
 
Hej igen!

Jag kanske gjorde det krånligt för alla utomstående. Kommunen menar att allt över 190cm räknas som boyta men DESSUTOM all den area som ligger 60cm vid sidan om 190cm gränsen.

Antar att detta innebär att det blir 38kvm samt några kvm till (den totala area inom 60cm på varje sida av 190cm gränsen. förstår inte varför dessa kvm ska räknas med eftersom det kommer att bli en ganska låg takhöjd här (tex. bara 175cm...detta beror naturligtvis på taklutningen..ju brantare taklutning desto lägre ståhöjd inom den här 60cm gränsen).

Som sagt..jättetack för mattelektionen:)
 
Oj vad punktlig man är, yttererligare lite lunchmatematik.

Förutsättningar: Taket börjar nere vid golvet på övervåning. Sträckan från tak/golv in i rummet blir då:
b = tan (38grad)/1.9 = 2.43m

Sen sa du 60 cm in:
b = 1.83 m försvinner på resp sida.

Den totala arean blir:
A = (6.5-1.83*2)*12 = 34m2

Notera att jag tidigare räknade med att taket "börjar" 60cm upp på väggen på ovanvåning. Här räknar jag istället med att taket börjar vid golvet.

mvh
 
Ja då ska jag försöka lägga upp lite nya bilder :)

Att få till bra bilder är inte det lättaste men här kommer ett försök på mittenrummet färdigspacklat (fast något suddig).
PICT4424_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bild på spacklingen runt takfönstret där jag har spacklat in kantlister för att få snygga och hållbara ytterkanter.
Har också satt dit en ventil som är kopplad till frånluftsvärmepumpen.
PICT4419_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Detaljbild på inspacklad kantlist.
PICT4421_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När jag var och skulle köpa mjukfog till skarvarna så insåg jag hur mycket mjukfog jag behövde.
Orsaken till att det skulle gå åt ett antal tuber var att skarven mellan stödbensvägg och snedtak inte var utspacklad, inget jag hade tänkt på :(

Så rätt eller fel men jag köpte en gräddsprits (ja en sån man har till att dekorera tårtor med) och laddade den med spackel för att bottna skarvarna. Får se om det fungerar i längden men än så länge ser det ok ut.
Bilden visar en skarv som är spackelspritsad innan vävning och mjukfogning.
PICT4436_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den sista bilden för denna gång visar det första vävade rummet innan mjukfogningen och målningen.
PICT4415_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.