Ska till å köpa mig en s_tans Byggfelsförsäkring:mad:. Ska göra / gör allt man får själv. Huset är en 1plans villa på 150kvm och byggs i lösvirke, byggkostnad 990 000:-.
Frågan är nu om priset är bra eller ej?! Jag har blivit erbjuden en försäkring för 12 000:- och ja de är kanske billigt men hur f_n vet man de?
Är det någon som har lyckats fått det billigare och hur i så fall?
Finns det någon prislista eller sätter dom pris efter hur dagen startat.
Som ni kanske förstår så är jag inte alls sugen på att slänga 12 000:- i sjön. Jaja vist är det kanske en skit summa i det stora hela men vad f-n....
 
Kzz skrev:
Som ni kanske förstår så är jag inte alls sugen på att slänga 12 000:- i sjön. Jaja vist är det kanske en skit summa i det stora hela men vad f-n....
Det är precis du kommer att göra, ovsett premien. Försäkringen är helt värdelös, men det är lag på att man ska täckna en. Man kan komma undan "försäkringen" om byggkostnaden understiger 400 000 kr (materialkostnad medräknas ej). Så, gör du allt själv, kan du faktiskt klara dig.
 
Mikael_L
Jag är långt ifrån säker, men jag tror att premie på 12000:- är det minsta du kan komma undan med.
 
isolde skrev:
Man kan komma undan "försäkringen" om byggkostnaden understiger 400 000 kr (materialkostnad medräknas ej). Så, gör du allt själv, kan du faktiskt klara dig.
Var hittar man det du skriver om, att det bara är byggkostnad och inte materialkostnad. Jag kommer garanterat att hamna under 400 000 om så är fallet.;)
 
Snailman
http://www.byggahus.se/ekonomi/byggforsakring.htm

här står det om tio basbelopp, men det här med att materialkostanden inte ska räknas med är då nytt för mig, men jag har sett att kommunen fråga om det går till mer eller minder än 400 000kr så jag tänkte då börja med att kryssa i mindre än 400 och se vad som händer...

man får väl isåfall säga att man tänker ta ur egen skog, göra tegel själv osv...

men skulle det bara vara arbetskostanden, så tror jag knappast att elektrikern kommer att gå på så mycket... (i stort sett den ende jag tänkt anlita)

http://www.bostadsgaranti.se/pdf/5_FABO1000A.doc

här är en ansökningsbkankett, hm.. undrar vad tex byggnadsarbeten betyder?

Vi får väl hoppas de avskaffar den värdelösa skiten till årsskiftet, nån som vet hur det går med det?
 
Nu ska ni få läsa. Jag har surfat runt nu hela kvällen och hittat en hel del som pekar på att vi självbyggare inte behöver ha någon försäkring.
http://www.byggutbildarna.com/kurser/kotl/provning.htm
här står det bla.:

Enligt regeringen lär det inte behövas någon byggfelsförsäkring om kostnaden för försäkringen överstiger 10% av kostnaden för åtgärden. Det innebär att om premien kostar runt 15 000 kr, så borde skyddet inte behövas, om entreprenadkostnaderna understiger 150 000 kr. Kostar entreprenaden mer än tio basbelopp (ca 400000 kr), bör det dock alltid finnas en byggfelsförsäkring (2003/04:45 s 151). Här ska bara det anmälningspliktiga utförandet vägas in.

Ja de kanske är så då. Jag ska iallafall ringa kommun imorgon och hävda att jag inte behöver någon #"¤!!£#!grrr försäkring.

Svar kommer inom kort på hur det gick.
 
Snailman
Det låter toppen isåfall, jag har tom tänkt köpa egen grävmaskin, så det ska sjutton gå på mer än 150 000 i entreprenadkostander.
 
Buuuu! Jag ger mig. 1-0 till staten, åter igen. Jag har idag tackat ja till offerten från försäkringsbolaget. Efter samtal med byggnadsn. så ger jag nu upp, jag orkar inte bråka mer. Jag hoppas att alla bråkar och ifrågasätter innan man ger sig. Byggnadsn. höll med om att den inte hjälper mig på något vis men de är lag på att ha den så...
12000:- fattigare börjar vi nu att bygga.
 
Gör som jag, bygg i alla fall.... hittils har ingen stoppat mig och min överklagan av beslutet att försäkring krävs ligger hos länsstyrelsen. Taket är i alla fall på... undrar om jag har flyttat in innan beslut är fattat. Hehe...
 
Snailman
Dessutom kan man ju inte få försäkringen om bygget är påbörjat har jag för mig. (Så då får du nog riva, och sedan teckna försäkring och sedan bygga upp det igen):rolleyes:
 
Snailman
Kzz skrev:
Buuuu! Jag ger mig. 1-0 till staten, åter igen. Jag har idag tackat ja till offerten från försäkringsbolaget. Efter samtal med byggnadsn. så ger jag nu upp, jag orkar inte bråka mer. Jag hoppas att alla bråkar och ifrågasätter innan man ger sig. Byggnadsn. höll med om att den inte hjälper mig på något vis men de är lag på att ha den så...
12000:- fattigare börjar vi nu att bygga.
Framgick det hur de skulle hindra dig om du inte tecknat försäkring?
 
I deras protokoll hänvisas till PBL och kap10§6 där följande står...

Den särskilda avgiften skall bestämmas till minst 200 och högst 1 000 kronor. Är överträdelsen ringa, behöver någon avgift inte tas ut. Lag (1995:1197).

Vilket kännbart straff för överträdelse... sen kanske man får teckna försäkringen för att inte åka på värre saker men första steget hos nämnden är ganska snällt....
 
Problemet var bara det att banken oxå ville ha in papper på att jag har alla försäkringar som behövs enl. bygglovet. Jag tycker att du Gustav ska stå på dig, helt rätt. Jag har gjort mer än vad man ska men igår fick jag klartäcken att köra igång med bygget och idag kommer fönster och dörrar, bara att montera. Hoppsan.
 
Snailman
Okej, jag behöver inte blanda in någon bank som tur är, dessutom är det efter årsskiftet, så förhoppningsvis är kravet för självbyggare att ha försäkring borta då...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.