Hej på er!
Jag är desperat efter att få reda på vilket kök eller vilka kökskåp det är på vårt kök. Vi köpte lägenheten med köket installerat, och tidigare ägaren sa att det var minst 10 år gammalt (tidigare ägaren var inte den som satte in köket). Nu börjar vissa luckor diffa i nyans och vi har problem med att hitta en integrerad diskmaskin som funkar med fronten. Vore evigt tacksam om ni kunde hjälpa oss identifiera vilket kök detta är.

Totalhöjden på luckorna (dvs alla tre delar tillsammans) är 78 cm. Tjockleken är 2,2 cm.
 
  • Vit köksinredning med lådor och handtag, golv i trä, del av röd kastrull synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen vit kökslåda, trägolv, modern mikrovågsugn, skåpluckor, diskbänk, hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Oavsett vem som har tillverkat luckorna så är det troligen så att luckorna inte tillverkas längre när det har gått mer än 10 år.

Det som brukar vara det säkraste sättet att ta reda tillverkaren är hålbilden på stommens insida, dvs. hur långt olika hålrader är från stommens framkant och avståndet mellan dem i höjdled.

Men det verkar som att sockelhöjden är ungefär 8 cm och det var något som Ikea började med när de började med sin Metod-serie, vilket är för ung. 10 år sen. Jag tror att alla andra tillverkare vid den tiden hade socklar som var över 10 cm (oftast 12-17 cm).
 
Kvik XL kan vara en möjlighet. De fanns redan före Metod, vad jag kommer ihåg.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Oavsett vem som har tillverkat luckorna så är det troligen så att luckorna inte tillverkas längre när det har gått mer än 10 år.

Det som brukar vara det säkraste sättet att ta reda tillverkaren är hålbilden på stommens insida, dvs. hur långt olika hålrader är från stommens framkant och avståndet mellan dem i höjdled.

Men det verkar som att sockelhöjden är ungefär 8 cm och det var något som Ikea började med när de började med sin Metod-serie, vilket är för ung. 10 år sen. Jag tror att alla andra tillverkare vid den tiden hade socklar som var över 10 cm (oftast 12-17 cm).
Tack Birgit!

Höjden på sockeln är 11 cm, och jag har nu mätt hur långt det är mellan hålen i stommen.
Från framkant: ca 3,5 cm till hålets mitt. Avståndet mellan hålen i höjdled: 3 cm.

förstår att det inte kommer att gå att få tag i luckorna om det faktiskt är ett så gammalt kök, men det kan hjälpa oss förstå vilken typ av integrerad diskmaskin som skulle fungera.
 
O
E Ellef skrev:
Hej på er!
Jag är desperat efter att få reda på vilket kök eller vilka kökskåp det är på vårt kök. Vi köpte lägenheten med köket installerat, och tidigare ägaren sa att det var minst 10 år gammalt (tidigare ägaren var inte den som satte in köket). Nu börjar vissa luckor diffa i nyans och vi har problem med att hitta en integrerad diskmaskin som funkar med fronten. Vore evigt tacksam om ni kunde hjälpa oss identifiera vilket kök detta är.

Totalhöjden på luckorna (dvs alla tre delar tillsammans) är 78 cm. Tjockleken är 2,2 cm.
Troligtvis så sitter det en etikett någonstans i stommen som beskriver iaf märket. Har du tittat i alla stommar efter ett sånt klistermärke?
 
BirgitS
E Ellef skrev:
Höjden på sockeln är 11 cm,
11 cm sockel + 78 cm stomme + 3 cm bänkskiva = 92 cm upp till ovansidan av bänkskivan?
Standardhöjden är 90 cm, vilket kan innebära att det gjordes ett tillval på extra hög sockel.

Kvik XL har en stomhöjd på 80 cm enligt https://www.kvik.se/om-kvik/varfoer-kvik/xxl
Ikea Metod har också en stomhöjd på 80 cm. När jag räknar på en Ikea-stomme verkar det vara 5 cm mellan hålen i höjdled: https://www.ikea.com/se/sv/p/metod-baenkskapsstomme-vit-50205626/
 
T
Dra ut en låda och titta på endera sida, brukar stå på plastlocket som täcker justeringshålet vilket fabrikat det är.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Jag jobbar varken med Ikea eller Kvik men är det inte så att Ikeas Metod har dubbla lodräta rader med hål i framkanten på stommarna, vilket inte dessa ser ut att ha.

Dessutom har jag nog aldrig under 20 år i branschen sett bänkskåpsluckor med 3 gångjärn. 🤔

Därav min gissning på Kvik då det är de och Ikea som kör sina egna race medan i princip alla andra kör sockelhöjd 150mm eller som Nobia 166mm...
 
Kvik mano ser det ut som

Så här ser vårt ut
Vitt köksskåp halvöppet med tallrikar och skålar inuti, på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Del av möbel, vit låda, silverfärgade gångjärn, handtag, trägolv, närbild, interiör, neutrala färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går fortfarande bra att köpa
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
O olofh skrev:
Kvik mano ser det ut som

Så här ser vårt ut
[bild]
[bild]

Går fortfarande bra att köpa
Bra där, då var jag på rätt spår... huvudet på spiken 👏👏👏
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Sockelhöjden väljer man ju helt själv med ställbara ben och sen kapar du ner sockeln till det du önskar
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
O olofh skrev:
Kvik mano ser det ut som

Så här ser vårt ut
[bild]
[bild]

Går fortfarande bra att köpa
Men gud!! Det är ju våra luckor! Tusen tack!! ❤️
 
O olofh skrev:
Sockelhöjden väljer man ju helt själv med ställbara ben och sen kapar du ner sockeln till det du önskar
Får jag fråga vilken integrerad diskmaskin ni har?
 
E Ellef skrev:
Får jag fråga vilken integrerad diskmaskin ni har?
det är en siemens iaf, står modellnr sx657x02me på den
 
O olofh skrev:
det är en siemens iaf, står modellnr sx657x02me på den
Tusen tack! :) Då vet jag vilken typ av diskmaskin som funkar. Jag visste att det var siemens men var osäker på dimensionerna.
Gällande köket läste jag att det inte går att beställa luckorna i samma färg längre (våra är högglans vit som gått ur sortimentet, nu finns endast matt vit). Det är dock okej, de håller nog ett bra tag till. Ska klura lite på hur jag kan "gula" den luckan jag har som är vitare än de andra.

Tack alla för hjälpen alla som svarat i tråden, nu vet jag vilket kök vi har vilket kommer underlätta all form av underhåll med vitvaror och annat framöver!
 
  • Gilla
olofh och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.