basdanne skrev:
Men att se lågan för att bestämma värmen? det finns "oftast" siffror på en induktionshäll där man kan se hur mycket värme man drar på.
...
Du menar väl hur mycket effekt hällen lämnar till kastrullen?

Maten blir inte bättre tillagad för att man exakt kan bestämma effekten. Man måste först förstå hur råvaran skall behandlas. En stycke kött kan kräva olika mycket värme även om det både väger lika mycket eller har samma storlek. Det är bara tyskar som håller på och mäter, ;)
Jag tittar aldrig på lågan på min gashäll. Jag tittar i kastrullen istället. Av samma anledning kör jag en helmanuell Gaggia istället för en datoriserad Siemens eller Miele. Det blir bättre kaffe eftersom jag kan se hur bryggningen blir i koppen och justera därefter.

Lite som att köra bil fort och kolla in hastighetsmätaren, när man titta ut genom rutan för att känna farten.

Gas! (också för att de tål att misshandlas med kastrullerna)
 
Låter helt otroligt att gas skulle vara ute bland proffsen men nu är jag inte i branschen så vad vet jag? Enda jag vet är att de nya resturangkök jag sett både "live" och på TV installerar gasbrännare. Misstänker att prisskillnaden inte är så stor i sammanhanget när man bygger en ny resturang.

Säkerhet... det handlar väl om att göra en riktig installation, som med allt annat? Gissar att det sker precis lika många olyckor med elspisar/ugnar som med gasdito. Inte att man bränner sig alltså utan att själva valet av teknik orsakar olyckan. Visst kan en gasinstallation läcka eller på annat sätt vara farlig men kortis i elen är nog precis lika farligt. Eller har någon koll på någon färsk statistik på detta? Jag gissar bara men någon här kanske *vet*.

Och även om induktion nu skulle vara precis lika bra som gas så är det också en viss känsla i att laga över gas. "Ballt" på något sätt. Lukt eller syrebrist har jag inte heller stött på här hemma även om vi kört stormiddag och haft brännarna igång länge.

Jag har inte testat induktionshäll men gillar gas skarpt.
 
En permanent installation kan nog fungera, där man har en fast rördragning till ett gasnät
Däremot att släpa hem gasen i flaskor och skruva och meka med dessa :(
På jobbet har vi gasflaskor med värmare inkopplade och det händer ofta att det inte gör tätt vid gängorna
Vi hade nyligen en säkerhetskille som informerade oss anställda om olika faror och vid gasflaskorna stannade han en bra stund
De fick inte ramla omkull då kranen kunde åka av och orsaka en explosion om det ville sig illa
Det känns inte tryggt med gas. Man vill ju sova gott om natten, inte somna in för gott ;)
 
Är helnöjd med vår induktionshäll och skulle inte vilja byta den mot gas. Men det är väl skillnad på den gas som finns i rörledningarna (stadsgas?) i gamla hus och gasoltuber? Gasol är tyngre än luft och är därför mycket farligare, den stannar kvar i rummen vid läckage och kan explodera. Den andra gasen är lättare och försvinner genom ventilationsluckor och liknande. Om man inte tejpar för alla ventilationshål förstås.
 
...och tänk om en av grannarna har gasspis. Då kan det ju läcka ut och döda alla i ett helt kvarter.
Nä! Gas borde förbjudas och klassas som massförstörelsevapen.

;)
 
Gasen vi har som stadsgas i dagsläget har ett tilläggsmedel som gör att det luktar om det inte bränns bort (alltså om det pyser gas som inte är antänd).

Själv har jag gas idag men i februari så flyttar vi till radhus och skall så småningom renovera köket där... vet inte vad det blir men jag är skeptisk till induktion just på grund av det mer begränsade valet av kastruller och stekpannor och för att inte tala om wokpannor.
 
Johan Gunverth skrev:
...och tänk om en av grannarna har gasspis. Då kan det ju läcka ut och döda alla i ett helt kvarter.
Nä! Gas borde förbjudas och klassas som massförstörelsevapen.

;)
Kul :rolleyes: :rolleyes:

Kanske varning skall utfärdas efter torsdagens ärtsoppa också, om vi nu skall vara sarkastiska

En god vän ligger på sjukhus sedan 2 juli med 80%-iga brännskador tack vare gasoltuber som läckte
http://www.sr.se/cgi-bin/vast/nyheter/artikel.asp?artikel=1457077

Själv har jag bränt av håret tack vare gasen + en del jäkligt nära händelser
Nej fy f_n så otäckt :mad:
 
Tessok skrev:
Kul :rolleyes: :rolleyes:

Kanske varning skall utfärdas efter torsdagens ärtsoppa också, om vi nu skall vara sarkastiska

En god vän ligger på sjukhus sedan 2 juli med 80%-iga brännskador tack vare gasoltuber som läckte
[länk]

Själv har jag bränt av håret tack vare gasen + en del jäkligt nära händelser
Nej fy f_n så otäckt :mad:
Allt går att bevisa med statistik.

Nu börjar det bli OT....
 
Man kanske borde sluta köra bil...........det lär ju vara farligt har jag hört

Gasolanläggningar ÄR inte farliga om dom är rätt installerade, det kommer inte tokexplodera så hela kvarteret blir ödelagt.
tror somliga ser för mycket hollywood-filmer......

//pappskallen som hanterar gasol dagligen, eldar på tuben för att höja trycket, slänger in tuberna i bilen och VET hur grejorna funkar.
 
pappskallen skrev:
Man kanske borde sluta köra bil...........det lär ju vara farligt har jag hört

Gasolanläggningar ÄR inte farliga om dom är rätt installerade, det kommer inte tokexplodera så hela kvarteret blir ödelagt.
tror somliga ser för mycket hollywood-filmer......

//pappskallen som hanterar gasol dagligen, eldar på tuben för att höja trycket, slänger in tuberna i bilen och VET hur grejorna funkar.
Det är nog just så jag känner med gasen, att man inte VET var man har den

eldar på tuben för att höja trycket??
OK det är väl som när man var ung och drog handbromsen och helvände på gatan :)
 
Tessok skrev:
eldar på tuben för att höja trycket??
Det var längesen man var ung...........
 
Men man kan inte komma ifrån att Gasol är MYCKET farligare än induktion.

I proffskök har man mest gas... ja... men där finns inga barn som springer runt och kan råka sätta på gasen av misstag.
Det jag menade var att en tydlig trend i branschen pekar mot att köpare av nya kök väljer induktion före Gas. Där har man också metallhandtag på alla grytor och kastruller så man behöver inte vara rädd för att plasten i handtaget smälter.

Plattan på en induktionsspis kan knappt sättas på av misstag. Den startar helt enkelt inte om det inte finns något magnetiskt på den. När du använt plattan klart och tar bort grytan så KAN man inte glömma att stänga av plattan. Plattan är har ingen egen värme. Det enda som värmer upp plattan är kastrullen. Vilket gör att den svalnar mycket fort och minskar på det sättet risken för att man bränner sig. Och eftersom inte plattan alstrar värme så bränner eventuellt överkok inte fast i spisen.

Har man barn i huset så rekomenderas induktion starkt och för mitt nästa spis-inköp finns inget val. Det blir induktion.
 
Jag har äntligen lyckats övertala min bostadsrättförening om att jag får installera gas i vårt nya kök. Kul eftersom det varit en dröm sen minst 10 år tillbaka. Det märks dock att de inte är vana vid att någon vill installera det, och har klart sämre koll än vad jag själv har på vad som krävs. T ex försökte de få mig att sätta upp skyltar liknande de som krävs för yrkesmässig hantering.

Vi har barn hemma men jag tror inte det ska bli några problem att lära dem att visa respekt för ugnen, precis som flertalet familjer i USA och i resten av Europa lyckats med. Däremot kan jag tänka mig att jag kanske inte lär dem laga mat lika tidigt själva, samt kanske stänger av gasen helt kvällen innan om de går upp ensamma en helgmorgon. Det problemet löser vi när vi kommer dit :)
 
Jag har både gas och induktion hemma.
Induktionens fördelar:
Matlagningen blir lättare då induktionen är både snabb och exakt.
Nackdel:
Rengöring av glasplatta och inköp av nya kastruller
Glasplatta som blir flammig vid rengöring, skrapas upp av kastrullerna. Minsta skit under kastrullerna så bränns det fast och då är det metallskrapa, kemisk geggamoja för rengöring och avtorkning som gäller (jag lyckas i alla fall aldrig få bort vissa fastbrända märken).
Tunga kastruller vågar jag inte använda på glasplattan för risk att sätta ner dem för tungt med spricka i glaset som följd =2000kr för ny glasplatta.
Gamla kärl med fastbränd skit under går inte heller att använda då denna skit förs över till glasplattan och bränns fast där.

Gas:
Fördelar
Ganska snabb och ganska exakt (men lite mindre än induktionen)
Rengöringen tycker jag är lättare då det är metall som skall rengöras. Samt att det inte går att bränna fast på plattan som med induktion. På gas står kärlen på en löstagbar upphöjning av metall.
Kan använda tunga grytor.

Nackdelar:
Konkande av gasoltuber.
Inspektion av rören då och då.
Inköp av gaslarm.

När det gäller säkerhet är det risken för skållning som är den värsta boven. Skållning kan skemed lika stor sannolikhet oavsett om det är gas eller induktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.