Vi har en pump som är kopplad till värmeväxlaren i vårat hus. Den satt där när vi köpte huset. Efter vad jag förstod på nån vvs-tekniker vi anlitade för länge sen cirkulerar den endast varmvatten runt runt i systemet så man ska få varmvatten fortare i badrum osv.

Jag funderar på om vi kan stänga av den eller om man riskerar nån negativ konsekvens av det. Att vänta lite på varmvatten spelar ingen roll. Utan att kunna ett piss om VVS så tänker jag på två saker:

1. Vi har platta på mark och slingorna går i bottenplattan. Behövs pumpen för att det inte ska frysa sönder?
2. Vi HADE en vattenledning på vinden tidigare till ett badrum. Den har vi nu flyttat så den går inne i huset. Den ledningen hade även en elvärmeslinga för att inte frysa sönder. Så med tanke på den kan jag tycka att pumpen iaf gav en liten extra säkerhet att hålla den varm på vinterhalvåret. Men nu är den som sagt inte kvar på vinden.

Kan jag stänga av den?
 
  • VVS-installation med filter och ventiler på metallgolv bakom svart ställning. Inomhus, teknisk miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ofta är det klokt att inte ändra om man inte riktigt vet allt.
  • Ja, man kan stänga av den. vattenledningsrör inne i ett hus ligger inte så de kan frysa sönder. (Men kolla det!)
  • Varför skulle man vilja stänga av den?
  • Alla vill väl få varmvatten "direkt"? Det är ju en finess inte alla har.
 
Jag skulle vilja se hur mycket ström den drar och om det påverkar fjärrvärmeförbrukningen. Nånting drar framförallt fjärrvärme som fan.
 
Vad står det för effekt på den?
 
On varmvattenrören är dåligt isolerade kanske VV-cirkulationen eldar för kråkorna. Smartast skulle nog vara att kolla upp med värmekamera först. Så man verkligen vet vart värmen tar vägen. Detta är ju bara en (intelligent) gissning, inte uppmätta fakta.

Tja det är väl bara att stänga av och kolla när det passar. Men det är väldigt svårt att jämföra om inte huset är tomt och vädret är konstant.

En variant är att styra pumpen lite intelligent. Med en timer så den inte går på natten T.ex. eller med en smart-hus-lösning som bara kör den när någon är hemma och kanske tom de tider det skall duschas eller handdiskas eller vad man nu vill. Jag skulle tro att det går att minimera drifttiden rejält om man vill. För att både ha komfort och spara energi.
 
Om tören går inomhus, vilket de brukar göra, så är det ingen förlust under uppvärmingssäsong.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad står det för effekt på den?
Normalt är effekten hos en cirkulationspump i sammanhanget varmvatten och uppvärmning förhållandevis väldigt låg. Gissar att effekten kan vara ca 50W eller lägre, kanske.
Om avsikten är att minska fjärrvärmeförbrukningen har väl knappast pumpens effekt med saken att göra. Eller?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om tören går inomhus, vilket de brukar göra, så är det ingen förlust under uppvärmingssäsong.
Så borde det ju vara gjort. Men
E ecceman skrev:
Den ledningen hade även en elvärmeslinga för att inte frysa sönder.
vilket antyder att saken bör kollas upp.
 
B
E ecceman skrev:
Jag skulle vilja se hur mycket ström den drar och om det påverkar fjärrvärmeförbrukningen. Nånting drar framförallt fjärrvärme som fan.
Den där drar så lite så det spelar ingen roll, skulle tro den drar ca 5w
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
B
Vvc i flerfamiljshus brukar kunna vara i storleksordningen 10-15kWh värme per år, med en enorm spridning beroende på utförande. Utanför värmesäsongen är det ju en förlust, men resten av året spelar det ju ingen roll i ett hus med fjärrvärme.

Själv pumpen är sannolikt kanske 5W el eller så.
 
Avsikten är att minska fjärrvärmeförbrukningen. Pumpens effekt har inte med saken att göra nej, utan det intressanta är vad det faktum att VV cirkulerar drar/kostar.
 
O O skrev:
Avsikten är att minska fjärrvärmeförbrukningen. Pumpens effekt har inte med saken att göra nej, utan det intressanta är vad det faktum att VV cirkulerar drar/kostar.
Vattnet värms av fjärrvärmen. Tänkte om det cirkulerar runt och kyls ner och konstant värms upp så bidrar det till fjärrvärmeförbrukningen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O O skrev:
Så borde det ju vara gjort. Men

vilket antyder att saken bör kollas upp.
Nån gång innan vi bodde här så sprack en vattenledning i garaget. Den pluggades igen och ersattes av ledningen på vinden. Vet inte om pumpen sattes in då. Jag ville inte ha vattenledning på vinden så vi drog om den nyss inne i huset.
 
E ecceman skrev:
Vattnet värms av fjärrvärmen. Tänkte om det cirkulerar runt och kyls ner och konstant värms upp så bidrar det till fjärrvärmeförbrukningen.
Precis så är det och som nämnts tidigare är det en förlust på varmvattensidan som betyder något och din pumps eleffekt är marginell i sammanhanget. Inget farligt händer om du testar att stänga av den och utvärderar lite hur stor din förlust i VVC är.

Det är gjort så pga komfortskäl och på senare tid kan även krav på tapptid för VV komma in mer byggt på regler men att det finns pga frysrisk kan du bortse från det förekommer inte.
 
  • Gilla
ecceman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.