Hej,

Jag funderar på att konvertera en carport till varmgarage, förutsättningar:
- Sjösten på mark
- Uppvärmda hus med tegelfasad på båda sidor (utom längst bak det är oisolerade plankväggar)
- På 2/3 av kortsidan ett isolerat och uppvärmt förråd på betongplatta. Resten plankvägg.

Min plan är nu:
- Bort med sjöstenen, gräva ut 55cm. Sedan 15cm makadam, 30cm cellplast och 10cm betongplatta.
- Isolera taket. 19cm regelhöjd så luftspalt överst och 17cm isolering, fuktspärr och gipsskivor.
- Väggar mot tegel. HÄR BEHÖVER JAG TIPS!!
- Vägg mot uppvärmt förråd. Endast gipsskiva??
- Plankväggar. Vindskydd, 12cm(?) isolering, fuktspärr och gipsskivor.

Tegelväggarna behöver jag alltså tips för men annars, verkar ovanstående en rimlig plan??

Tack på förhand för konstruktiv feedback.🙂
 
  • Carport med parkerade cyklar, tegelvägg, trädörr, grå garagedörr, nedfallna löv, byggmaterial och sopkärl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först och främst behöver du tyvärr förmodligen bygglov. Ändrad användning och allt det där, du vet. Kolla med kommunen, det kan skilja sig från plats till plats.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Först och främst behöver du tyvärr förmodligen bygglov. Ändrad användning och allt det där, du vet. Kolla med kommunen, det kan skilja sig från plats till plats.
Jojo... DET är redan på gång men annars tack.🙂 Det jag främst behöver är byggtekniska tips om hur man skall hantera tegelväggarna.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
B byggare_po skrev:
Jojo... DET är redan på gång men annars tack.🙂 Det jag främst behöver är byggtekniska tips om hur man skall hantera tegelväggarna.
låta dem vara?
Beror såklart på vad du vill uppnå. Du kan putsa och måla dem om du vill ha dem vita.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
O Odi et Amo skrev:
låta dem vara?
Beror såklart på vad du vill uppnå. Du kan putsa och måla dem om du vill ha dem vita.
Jag har inga problem med utseendet, är mer orolig för att värme leds till utsidan via teglet... Om man reglar upp och isolerar framför teglet borde detta undvikas men måste det finnas luftspalter och isåfall, hur skall dessa utformas?
 
Är det inte ytterväggar på två hus?
 
Du planerar ett varmgarage inte ett passivhus, övertänk inte ang. isolering i sidorväggarna. Du skulle t.ex. kunna spruta polyuretan i taket utan luftspalt .
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Just ”varm” i ordet ”varmgarage” är väl ett tämligen tänjbart begrepp. Man har det ju sällan lika varmt och gott därinne som i vardagsrummet, ens om man mekar mycket.

Jag tror du kan låta tegelväggen vara som den är till att börja med. Märker du att den verkar kyla ner garaget så kan du fundera på att tilläggsisolera i efterhand. Men jag tror inte att det kommer att behövas. Den kommer ju att bete sig som en innervägg, och dem behöver man ju inte isolera. Dessutom är den ju redan isolerad.
 
Bowser
Om tegelväggen är en skalvägg så kommer ju det komma in kallluft bakom väggen in i garaget. Det kan väl ju ge upphov till kondensutfällning och avsevärd avkylning på insidan.
Är mina tankar iallafall.
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Bowser Bowser skrev:
Om tegelväggen är en skalvägg så kommer ju det komma in kallluft bakom väggen in i garaget. Det kan väl ju ge upphov till kondensutfällning och avsevärd avkylning på insidan.
Är mina tankar iallafall.
Men den kalluften ska ju komma någonstans ifrån också.
 
Bowser
Ja... utomhus när det är kallt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.