Hej. Tänkte kolla om det finns nån som kan tänkas veta vad de är för nå strul med bergvärmepumpen jag har, nyss köpt hus och är van med fjärrvärme och kan inte så mycket om värmesystem. Pumpen är en Thoren komplett 5-15kw som larmar om maxtid varmvattenproduktion och den ger inte varmvatten.
 
Låter som växelventilen, den växlar mellan att värma huset och värma varmvattenberedaren.

Ser bilden ut att kunna vara din pump? I så fall nr2 på den.
 
  • Enfas kylbärarpump för värmesystem: komponenter märkta, elektriska delar, pumpar, ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
13th Marine 13th Marine skrev:
Låter som växelventilen, den växlar mellan att värma huset och värma varmvattenberedaren.

Ser bilden ut att kunna vara din pump? I så fall nr2 på den.
Ok toppen ja det är så pumpen ser ut. Jag tolkar felmed som givaren tycker att den värmt klart fast de inte är varmt men de är ju ba gissning liksom. Ska kolla lite o skruva på 2an o se om de är nå kärv ba kanske.
 
B Bjoern skrev:
Ok toppen ja det är så pumpen ser ut. Jag tolkar felmed som givaren tycker att den värmt klart fast de inte är varmt men de är ju ba gissning liksom. Ska kolla lite o skruva på 2an o se om de är nå kärv ba kanske.
Snarlik iaf 😁
 
  • Värmesystem med tank, rör, pumpar och en kontrollpanel i ett förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När den gör varmvatten känn efter om röret till varmvattenberedaren blir varmt, eller ut till huset.
 
  • Gilla
Bjoern
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
När den gör varmvatten känn efter om röret till varmvattenberedaren blir varmt, eller ut till huset.
Ja, problemet är att det inte verkar vilja göra nå mer varmvatten, det är kallare än ljummet i kranen
 
13th Marine 13th Marine skrev:
När den gör varmvatten känn efter om röret till varmvattenberedaren blir varmt, eller ut till huset.
Fick tag i gamla ägaren, ev. Nån slags shunt som hakat upp sig. Det är igång nu igen iaf. Tack 🙏
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.