Vad kul. En av de största nackdelarna med ett gammalt proppskåp är att det inte alltid går att dela upp över flera jordfelsbrytare. Ett fel släcker hela huset tills du får dit någon som kan felsöka. Det är skäl nog att byta tycker jag. Oavsett bör man bryta propphuvar och passdelar på en såpass gammal central som du visar. Propphuvarna är i vart fall inte bytta ser jag.
 
Nejdå, det är sällan ett problem i praktiken. Diazedcentraler har många fördelar; bla så håller de och man kan byta trasiga säkringar själv utan problem.

Så det gamla stridsropet gäller än: "Diazedkramare i alla länder, förenen eder!"

;)
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nejdå, det är sällan ett problem i praktiken. Diazedcentraler har många fördelar; bla så håller de och man kan byta trasiga säkringar själv utan problem.

Så det gamla stridsropet gäller än: "Diazedkramare i alla länder, förenen eder!"

;)
Svarar du på mitt inlägg eller #15?
 
J Johan456 skrev:
Svarar du på mitt inlägg eller #15?
Funkar väl i stort sett lika bra på båda? ;)

(Jag missade nog citat-knappen i hastigheten.)
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Funkar väl i stort sett lika bra på båda? ;)

(Jag missade nog citat-knappen i hastigheten.)
Jaså det tycker du. Så behovet av mer än en jordfelsbrytare tycker du är fel. Jag håller inte med dig. Därtill är det lämpligt att bytta passdelar och propphuvar. Jag vet inte hur många ställen jag varit på och bytt för att det sprakar. Ibland har det även lett till varmgång. Men du kanske inte har någon vidare erfarenhet och killgissar?
 
Behöver man trögheten i diazed så är det ett faktum att man har för lite säkringar och för mycket går över samma.

Varenda pryl i köket behöver en egen säkring idag känns det som.

För 50+ år sedan fanns det inte samma effektkrävande prylar och inte många av dem heller.
 
J Johan456 skrev:
Jaså det tycker du. Så behovet av mer än en jordfelsbrytare tycker du är fel. Jag håller inte med dig. Därtill är det lämpligt att bytta passdelar och propphuvar. Jag vet inte hur många ställen jag varit på och bytt för att det sprakar. Ibland har det även lett till varmgång. Men du kanske inte har någon vidare erfarenhet och killgissar?
Jobbade som industrielektriker på 80-talet när "allt" var diazed så jag har erfarenhet från några (tio?) tusen sådana... ;)

Och nej, det är i praktiken sällan något problem med att ha en normal villa på bara en jordfelsbrytare. (Ev. med undantag gjort för vissa elberoende värmesystem.)

P.S. Jag docerar ofta, yrkesskada, men killgissa det har jag aldrig gjort. ;)
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jobbade som industrielektriker på 80-talet när "allt" var diazed så jag har erfarenhet från några (tio?) tusen sådana... ;)

Och nej, det är i praktiken sällan något problem med att ha en normal villa på bara en jordfelsbrytare. (Ev. med undantag gjort för vissa elberoende värmesystem.)

P.S. Jag docerar ofta, yrkesskada, men killgissa det har jag aldrig gjort. ;)
Faktum kvarstår med slitna passdelar och propphuvar.

Sällan helt klart, men jag vill gärna ha två och det är lämpligt. Som jag skrev, det är en av nackdelarna med diazed-centraler.
 
J Johan456 skrev:
Faktum kvarstår med slitna passdelar och propphuvar.
Det är ju lätt att se med en enkel okulär inspektion. Inget man behöver byta samtliga av bara för att. De slits inte i normal drift.
 
A
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jobbade som industrielektriker på 80-talet när "allt" var diazed så jag har erfarenhet från några (tio?) tusen sådana... ;)

Och nej, det är i praktiken sällan något problem med att ha en normal villa på bara en jordfelsbrytare. (Ev. med undantag gjort för vissa elberoende värmesystem.)

P.S. Jag docerar ofta, yrkesskada, men killgissa det har jag aldrig gjort. ;)
Många av dessa sitter fortfarande uppe i förvånandsvärt bra skick på industrierna :)
Det är bra kvalitet på dem.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Panor82
Inte bara förvånansvärt bra skick utan många är som nya och tål oftast miljön bättre än normkapslingar som brukar vara i ganska uselt skick efter 20-30 år. I alla fall på dom process industrier jag kommit i kontakt med. Men i kontorsdelar klarar dom sig bra dock bara stött på lite större centraler där och även dom har varit i utförande där både diazed och dvärgar finns.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Många sätts ju även in nya i den typen anläggningar i en del fall enda som tillåts i vissa avsnitt. Och livslängden på riktiga varianter av gamla centraler är i praktiken obegränsad. Båda typerna har i de sammanhangen sitt berättigande och egentligen inte så mycket relaterat till det vi håller på med här på BH.

Men tyvärr ser man ju ofta här trådar och exempel på dåliga byten av utmärkta gamla centraler till mer tvivelaktiga nya normvarianter. Så jag förenar mig med L-S A och uppropet "Diazedkramare i alla länder, förenen eder!".
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.