Jag har ett gammalt tegelhus (byggt -56). Bytte från gaspanna till luft/vatten för drygt ett år sedan. I huset i stort funkar det fint, men elementen i källaren blir inte varma. Allt är luftat etc och installatören har spolat systemet osv. De hävdar att dimensionen på rören är så små etc att den nya pannan inte klarar av att värma upp det eller trycka ut värme till de elementen. De rådde mig därför att byta både rör och element i källaren. En ganska dyr historia. Något jag därför inte gjorde. Hur som helst så märkte jag förra vintern att när elpatronen går in på pannan…. Då blir även elementen i källaren varma. Hur kan det komma sig? Är det någon som
Har förslag på lösningar? Skulle en cirkulationspump hjälpa?

Är en Mitsubishi Ecodan luft/vatten från 2022.
 
Redigerat:
Det låter som att förinställningen (Kv-värdet) på varje radiator behöver injusteras så att det blir "lagom" tryckfall/flöde/difftemperatur över varje radiator.

Difftemperaturen över varje radiator bör vara runt 7⁰C.

De radiatorer som blir varmast behöver strypas med att sänka Kv-värdet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det låter som att förinställningen (Kv-värdet) på varje radiator behöver injusteras så att det blir "lagom" tryckfall/flöde/difftemperatur över varje radiator.

Difftemperaturen över varje radiator bör vara runt 7⁰C.

De radiatorer som blir varmast behöver strypas med att sänka Kv-värdet.
Vet inte ens om man kan ställa in sånt på så gamla element. Men hur kan det komma sig att de blir varma när elpatronen går och inte annars?
 
Elpatronen kan driva upp framledningstemperaturen till högre temperaturer än vad kompressorn klarar. Ecodan är inte den bästa modellen om man behöver hög framledningstemperatur i sitt värmesystem om man säger som så.
 
  • Gilla
Magnus Lönn
  • Laddar…
J Josth skrev:
Elpatronen kan driva upp framledningstemperaturen till högre temperaturer än vad kompressorn klarar. Ecodan är inte den bästa modellen om man behöver hög framledningstemperatur i sitt värmesystem om man säger som så.
Misstänkte att det kunde var så. Eftersom jag hade gas innan och det blev drygt 5 ggr så dyrt så var jag tvungen att byta. Handlade mer om vem som kunde leverera än om efterforskningar när det begav sig… 😅

Men tack för svar! 😊
 
Ja om du har ett hus som kräver extra höga framledningstemperaturer och du inte vill bygga om delar av värmesystemet så borde du ha kollat in t.ex. NIBE S2125 eller Daikin Altherma 3 TopGrade.
 
M Magnus Lönn skrev:
Vet inte ens om man kan ställa in sånt på så gamla element. Men hur kan det komma sig att de blir varma när elpatronen går och inte annars?
Om inte radiatorventilen har möjlighet till förinställning så använder man returventilen till förinställningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.