Ska regla upp lite för att sätta ett nytt innertak i källaren. Vad ska jag ha för avstånd mellan reglarna??
/
M
:D
 
Ska du regla upp för att sedan sätta glespanel? Jag tror att man ska eftersträva cc 300 beroende på material och belastning.
 
jo det lutar mot glespanel....får regla cc30 då:)....
 
Vänta nu, du behöver inte regla 300 c/c för att sedan sätta glespanelen.. Normalt kan avstådet mellan glesen vara upp till 450 c/c om den ska bära gipstak. Glesen kan i sin tur sitta betydligt glesare (hehe) fäst i reglarna, jag har stött på upp till 1200 c/c utan problem.
 
Det normala är ju att man spikar glespanel på takstolarna, med cc 1200. Så det borde väl räcka även i din källare.
 
jon_h skrev:
Vänta nu, du behöver inte regla 300 c/c för att sedan sätta glespanelen.. Normalt kan avstådet mellan glesen vara upp till 450 c/c om den ska bära gipstak. Glesen kan i sin tur sitta betydligt glesare (hehe) fäst i reglarna, jag har stött på upp till 1200 c/c utan problem.
Slarvigt skrivet av mig. Tanken var mest att på ett befintligt tak behöver han inte regla utan det räcker med gles. Tänkte om han skulle ha spottar och därför skulle regla. Sen att glesen eller om man väljer att bara regla skall vara på cc300 var väl kontentan av inlägget, men jag får sluta svara när jag är trött och folk inte kan läsa mina tankar.
 
Var ett tag sen ni skrev men kan någon ändå reda ut detta. Ska regla ner ett innertak för att kunna ljudisolera, har valt 2'3 reglar och på dem ska det först sitta gips och sedan innertaksskivor typ spånplatta. Hur långt bör jag ha mellan reglarna, cc30 eller räcker cc60?

Rummet är ca 2,2 m brett och reglarna är fästa i långväggarna och ev i byggband mitt på...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.