Hej, då har det blivit dags att bygga upp en bastu till slut :).
Men eftersom det är första gången jag bygger ett "hus" så dyker det upp
en hel del frågor.
Lite info:
# Ouppvärmd(förutom vid bad)
# Elaggregat
# 5 kvm
# Kommer stå på plintar
# Pulpettak(tror jag)

Mina frågor rör främst vägg/takkonstruktionen.
Ingen plast/folie i vägg/tak har jag förstått.
Frågan är nu vad jag ska ha mellan reglar/isolering och luftspalten?
Jag har läst allt ifrån lite hönsnät till någon slags boardskiva.
Min känsla är att med en skiva så blir det för tätt, vad säger den samlade expertisen här?

Angående luftspalten: Jag kommer sätta stående läkt. Men hur blir det i mötet vägg/tak?
Vart ska luften ta vägen? Kommer det lufta ut genom taket?

Ja, en del frågor finns. Allt kanske är väldigt logiskt och enkelt för vissa, ja hör inte till dem :).

Mvh Henry
 
Hei!
Om kåken är ouppvärmd, så kommer du att använda en del ström speciellt om du badar ofta och speciellt på vintern. Skulle rekommenderat vedeldat i en fristående bastu. Men om du väljer elektriskt så ta ett aggregat som är stort nog.
Kom i håg att i ett "kalt" bygg så blir det stora temperaturskillnader inne i väggkonstruktion (säg -10 ute och +70 inne) Jag vet inte hur du badar men där jag kommer ifrån kastar man vatten på stenarna, detta vill garanterat ge kondens i väggkonstruktionen(och speciellt tak) om du inte har bastufolie. Inte ett problem i oisolerad vägg eller timmervägg men så som du beskriver det så har du tänkt att isolera. Mtp att du har tänkt elaggregat så kommer nog inte aggregatet att stå på länge efter badet för att torka konstruktionen (därför också bättre med vedeldat)
Så min rekommendation för vägg är:
1) timrad vägg utan isolation
2) isolerad vägg med bastufolie (helt tätt) så slipper man møgel i väggarna + att bastun kanske blir lite fortare varm

Denna bygger du så - utifrån och in :
1) ytterpanel 2) reglar/isolation 10cm 3) bastufolie med tejpade skarvar (folie laggt med 20 cm överlapp och tejpskarv där stående läkt ska stå dvs rätt över regel.)
4) läkt 20mm stående 5) liggande panel

I taket samma konstruktion me med luftspalt mellan vattentät tak og isolation.

I tak läktar du ned med 20mm så som i väggarna, du läktar altså inte längs alla kanter men bara läng en riktning så blir luftspalten kontinuerlig från vägg og til over takpanel. När du panelerar så lämnar du en liten öppen spalt mellan tak och väggpanel och täcker denna med en list 15-20 mm ut från vägg

Kom ihåg förstärkning/spikerslag mellan reglarna där du ska ha fästen för bänkarna. Speciellt viktigt är det att ha bänkarna nog högt så man inte fryser om fötterna. bra höjd för översta bänken är 110-120 cm NED från TAKET. Luft in vid aggregatet efter tillverkarens instruktioner och frånluft diagonalt från aggregatet 10-20 cm ned från taket på väggen.

Jag har flera stycken liknande bastubygg i familjen med denna konstruktion och det fungerar bra.

Bra bildserie :
http://www.saunavision.fi/asennus/rakentaminen/

images

images

Kommer säkert många kommentarer om att detta blir för kompliserat etc, men det är iaf det som jag upplever fungerar bra. Speciellt med elaggregat så måste man försöka att minska värmeförlusterna ngt. samt hindra kondens i väggarna

MVH
Sakke
 
Här svänger det runt.
Anledningen till att vi skulle ha el-aggregat var att jag känner mig osäker på att montera en skorsten(bör ju bli tätt), samt att kostnaden drar iväg en del.

Men...jag var iväg till bygghandeln igår och passade på att kika på lite aggregat samtidigt.
Bestämde mig då för att det får bli ved-eldat istället. :)

Så nu står vi ruta ett igen...

Behöver man ens isolera något?
Vi bor i Stockholms trakten.

Mvh Henry
 
Hei!
Nej, Det är inte helt nödvändigt att isolera, dock ska det helst vara någorlunda vindtätt så att det inte blåser genom bygget. Som sagt så är det enklaste sättet att bygga å bygga timrat, du kan använda "planktimmer" altså 50-70mm tjockt gods, sådana byggsatser finns och de är inte så dyra heller.
Harvia har løsningar för pipa+ugn, tror inte de är SÅ dyra. Kostar ju lite att få en elektriker til att koppla och dra el til aggregatet också...

MVH
Sakke
 
Jag håller precis på att smälla upp en bastu. Vi köpte en sådan byggsats som drsakke omtalar, och jag måste säga att det är oerhört smidigt! Det är första gången jag bygger något i den här storleken och en byggsats passar mig perfekt som inte är så där superhändig. Det är lite som lego för vuxna. En del småsaker får man såga upp själv och sånt, men annars kommer alla delar färdigsågade tillsammans med en monteringsanvisning. Bara att bygga ihop.

Vi köpte från träbyggarna i Kalix (http://www.trabyggarna.com/) som levererar allt du behöver (utom skruv/spik om du inte beställer som tillval). Det finns säkert andra som är lika bra. Vi valde utifrån geografisk närhet. De har en hel del att välja på och det är möjligt att ändra på de befintliga inom vissa ramar.

Angående isolering så kör vi alltså oisolerat och bor i Norrbotten. Vi räknar med att det funkar även vintertid (så länge det inte blir för kallt). Efter vad vi har hört så funkar det i 20 minus, men då får man elda på ganska hårt.

Vedeldad bastu kräver bygganmälan samt sotarbesiktning, åtminstone i vår kommun.

Så här långt hade vi kommit igår.
bastu.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är så enkelt det kan bli. Kan alltså varmt rekommenderas om du nu inte vill bygga på helt egen hand.

/Husbonde
 
Vad har du för mått på den där stugan Husbonde?
Verkar otroligt smidigt.

Mvh Henry
 
Det är funkis 8.5 m2 (som du hittar på trabyggarna.com), alltså ca 2x4 meter. Vi har gjort en del modifikationer med fönsterplaceringarna. Jag kan ta några fler bilder i dag.

De har också en ny variant som inte finns på hemsidan ännu. Det är som en funkis, men med sadeltak.
 
Ett par bilder för att illustrera arbetet:

Materialet (en del syns inte på bilden, kamin och dörr och fönster och sånt).
IMG_1482.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första varvet lagt, tillsammans med golv- och hörnreglar. (den blir inte så hög som reglarna antyder. De kapas.)
IMG_1490.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så är det bara att bygga...
IMG_1492.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och bygga...
IMG_1495.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tills alla lager och takåsar är lagda.
IMG_1525.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då kan man lägga tak (med svärfar som hjälp). Här kommer sedan tjärpapp.
IMG_1528.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är inte perfekt gjort. Den som vill ha detaljer att klaga på kan få sitt lystmäte! De här skulle alltså ligga på samma höjd i den bästa av alla tänkbara världar. I den världen lever dock inte jag, och förövrigt är det inte meningen att nobelmiddagen ska hållas här. Här ska jag sitta naken och piska mig själv med björkris. Då bryr jag mig inte om några detaljer.
IMG_1522.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trallgolv i bastudelen och vanligt golv i relaxen.
IMG_1536.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så! Sen återstår bara resten av taket, dörrar och fönster, lister, kamin (med rör) och lavar. Och förmodligen en del annat som jag inte har tänkt på.

Det är skoj, och hade jag inte börjat bli trött efter en 14 timmars arbetsdag så hade jag fortsatt i kväll.

/Husbonde
 
  • Gilla
Angwand
  • Laddar…
Ja, vad jag glömde skriva var att allt material inte var med. Först saknades en timmerbräda. Jag ringde då till Träbyggarna och trots att det var lördag så fixade de det (fattas bara annat). För enkelhets skull åkte jag och mötte dem halvvägs för att ta emot den. Nästa sak som fattades var material till taket, ca en meter. Det ska vi få i morgon. Förhoppningsvis finns nu resten.
Förmodligen beror detta på att de har haft mycket att göra innan semestern, så det hör förhoppningsvis inte till vanligheterna att det saknas material.
/Husbonde
 
Husbonde: tack för bilderna, ser riktigt trevligt ut. Dock blir det lösvirke för vår del. Då får vi den i de mått vi är ute efter.

Ingen som har någon uppfattning om vad jag ska ha mellan isolering och läkt?
Behövs det inget mer för att hålla isoleringen på plats?
Ser framför mig hur jag får plocka upp tussar av isolering i bastun :).

Så här har jag tänkt mig att väggarna ska se ut(utifrån och in): panel-läkt-regel/isolering(70)-läkt-bastupanel.

Någon som tycker något om detta?

Mvh Henry
 
  • Gilla
Conorcccc
  • Laddar…
Jag tror jag svarade en gång. Men ser att jag glømde vindduk/papp och läkt på utsidan.
1) om du inte har folie så är det inget poäng å läkta ut bastupanelen. de sk. "tylö-instruktionerna" beskriver panel rätt på isolation. Tror inte du får in ngt bara du använder fyrkantlister i hörnena så att övergångarna blir ngt så när täta.
2) en sådan konstruktion ska luftas på UTSIDAN av isolation. så på utsidan diffusionsöppen vindpapp etc.
Vindpapp dels för att håla isolationen på plats, och dels för att annars blåser det friskt in (glass/stenull är inte vindtätt)

Så konstruktion utan folie från utsidan och in: Panel - läkt för genomgående luftspalt vertikal riktning - vindpapp/duk - reglar/isolation - panel.

Med folie: precis den samma, fram till och med isolation - folie - läkt/spalt 20mm - panel.

MVH
Sakke
 
Redigerat:
@Husbonde Jag går i tankarna att köpa "fusktimmer" och bygga enligt samma princip som din byggsats, med stolpe i hörnen istället för knutar. Hur står det sig såhär 10 år senare, tänker att timret hänger upp sig på skruvarna, och torkar isär något?
 
M Mromalley skrev:
@Husbonde Jag går i tankarna att köpa "fusktimmer" och bygga enligt samma princip som din byggsats, med stolpe i hörnen istället för knutar. Hur står det sig såhär 10 år senare, tänker att timret hänger upp sig på skruvarna, och torkar isär något?
Jag flyttade ifrån min bastu för några år sedan, så jag har ingen aning. Vet bara att jag saknar den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.