Vi bygger lösvirke och eftersträvar relativt låga U-värden på alla byggdelar. Vi har tänkt lägga faltak uppepå fackverkstakstolar och spruta 600 mm cellulosaisolering. Taket mäter omkring 140 kvm. Men, det uppskattade priset för detta!! Av entrepenören 850 000! Är inte detta mycket?

Hur står sig ett faltak gentemot ett plåttal av enklare modell när det kommer till arbetstid?

Vad kostade era tak?
 
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jo, jag tycker 850.000 är mycket i detta sammanhang, men det är lite oklart vad som ingår i den summan. Det måste såklart förtydligas för att kunna göra jämförelser.

Oavsett, mitt tak på bilden nedan kostade som följer:

-Takplåt, plåtdetaljer, skorsten, snörasskydd och stege: 56.500kr
-Underlagsduk: 4000kr
-Bär och ströläkt: 8700kr
-Takavvattning: 2700kr
-Isolering (glasull) 400mm: 14000kr

Ryggåstak (öppet till nock), nockbalk i stål och takåsar av 400mm lättbalkar. Lösvirkesbygge i egen regi. Materialet inköpt för 1-2 år sedan. Total takyta: 135 m2.
Träbyggnad under konstruktion med ställningar, grusgrund, blå himmel, moln, byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trähuvudbyggnad under konstruktion, grusgrund, blå himmel, omgivet av träd, ojämn terräng, ingen synlig mänsklig aktivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Är takstolar och råspont på plats idag?
 
Oj det lät som dyrt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H Hammerfest skrev:
Vi bygger lösvirke och eftersträvar relativt låga U-värden på alla byggdelar. Vi har tänkt lägga faltak uppepå fackverkstakstolar och spruta 600 mm cellulosaisolering. Taket mäter omkring 140 kvm. Men, det uppskattade priset för detta!! Av entrepenören 850 000! Är inte detta mycket?

Hur står sig ett faltak gentemot ett plåttal av enklare modell när det kommer till arbetstid?

Vad kostade era tak?
Hur många anbud har du begärt in?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Nu ska jag bli lite mer specifik...

Takbugeten landade på 660,000 när jag kikade närmare på den. Detta inkluderar allt, från panelen som syns inifrån, fackverkstakstolar och ut till och med trätaket som syns från utsidan. Fortfarande högt? Taket mäter 140 kvm.
 
Det måste vara inklusive montage/arbete?

Men 660.000 är ändå en hel del pengar, det är vad jag betalat totalt sett för allt material till huset på bilderna ovan. Då menar jag inklusive platta på mark, golvvärme, tak, kamin, skorsten, fönster, kök, badrum, ja verkligen allt. Det ger lite perspektiv.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Det måste vara inklusive montage/arbete?

Men 660.000 är ändå en hel del pengar, det är vad jag betalat totalt sett för allt material till huset på bilderna ovan. Då menar jag inklusive platta på mark, golvvärme, tak, kamin, skorsten, fönster, kök, badrum, ja verkligen allt. Det ger lite perspektiv.
Ja det gör det sannerligen -ger perspektiv alltså. Ja, det är inklusive montage, men exklusive innerpanel och ytterpanel till taket -men det går på i runda slängar 50,000 så det är ju ingen stor post i sammanhanget.
 
H Hammerfest skrev:
Nu ska jag bli lite mer specifik...

Takbugeten landade på 660,000 när jag kikade närmare på den. Detta inkluderar allt, från panelen som syns inifrån, fackverkstakstolar och ut till och med trätaket som syns från utsidan. Fortfarande högt? Taket mäter 140 kvm.
Hur många offerter har du fått in och ligger alla på ca samma?
 
R Risarvaren skrev:
Hur många offerter har du fått in och ligger alla på ca samma?
Väntar på fler offerter, det ska bli spännande att se ifall det skiljer sig.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.