Hej
Vad ska man tänka på om man blir tvungen att låta en hyfsad nybyggd (2019) villa stå tomt en viss tid?
 
tveksamt tveksamt skrev:
[länk]
Hej
Tack för ditt svar!
Men kan samma tips appliceras på en reguljär villa?
 
Vad skiljer en villa från ett fritidsboende tänker du?
 
Hur lång tid tänker du dig? Det är bra om någon kan titta till huset då och då. På så vis kan man få veta om strömmen försvunnit, ett träd fallit över huset eller om det blivit inbrott. Så länge inget onormalt händer klarar sig huset som det står.
 
B bck277 skrev:
Hej
Vad ska man tänka på om man blir tvungen att låta en hyfsad nybyggd (2019) villa stå tomt en viss tid?
B bck277 skrev:
Det beror på konstruktionen, har du platta på mark / vattenburen golvvärme eller liknande bör du inte stänga av allt, då det kan kräva underhållsvärme för att undvika skador. Jag föreslår att du rådgör med husbyggaren om nu huset är så pass nytt.
 
Har ngn slags modernare krypgrund med fläktsystem. Luft-vattenpump som källa.
Hade tänkt mig behålla en 16-18 graders värme i systemet under tiden huset står tomt.
 
A Avemo skrev:
Hur lång tid tänker du dig? Det är bra om någon kan titta till huset då och då. På så vis kan man få veta om strömmen försvunnit, ett träd fallit över huset eller om det blivit inbrott. Så länge inget onormalt händer klarar sig huset som det står.
Jag hade tänkt komma själv 1-2 ggr per år. Hur länge?
Tills jag hittat hyresgäst som vill hyra huset. Men tänkte behålla 16-18 graders värme under tiden
 
tveksamt tveksamt skrev:
Vad skiljer en villa från ett fritidsboende tänker du?
Konstruktionen?
 
Det finns inga universella svar här. Så länge ingenting går sönder kan huset stå tomt i några år. Går något sönder och det sker vid ett olyckligt tillfälle kan mycket ta skada på kort tid. Det går att ha diverse övervakningssystem så att du på distans kan få veta om elen försvinner eller om det blir kallt inomhus. Artikeln om att stänga ett fritidshus är fullt applicerbar även på en villa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.