Hej!
Jag har en glipa mellan tröskel och list i badrummet efter renovering av badrummet med våtrumsintyg. Hantverkaren sa att den nya tröskeln var lika stor som den nya men det var den inte...
Så hur ska det här täppas till?

Trägolv möter kakel, med fodrade vita lister vid en vägg och hörn. Slitage och smuts synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
K kickisa skrev:
Hej!
Jag har en glipa mellan tröskel och list i badrummet efter renovering av badrummet med våtrumsintyg. Hantverkaren sa att den nya tröskeln var lika stor som den nya men det var den inte...
Så hur ska det här täppas till?

[bild]
Backa karmen ett par mm om det är möjligt .
 
  • Gilla
elviskodzic
  • Laddar…
Vet inte om bilden luras men är det verkligen tillräcklig höjd på tröskeln in mot badrummet?
 
J JonasJN skrev:
Vet inte om bilden luras men är det verkligen tillräcklig höjd på tröskeln in mot badrummet?
Beror ju på hur långt bort brunnen är
 
K kickisa skrev:
Hej!
Jag har en glipa mellan tröskel och list i badrummet efter renovering av badrummet med våtrumsintyg. Hantverkaren sa att den nya tröskeln var lika stor som den nya men det var den inte...
Så hur ska det här täppas till?

[bild]
Är karmen skruvad med karmhylsor? Isåfall kan du backa ut den
 
Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Är karmen skruvad med karmhylsor? Isåfall kan du backa ut den
Ingen aning men det blir nog lite för komplicerat för mig... Det är ju dessutom en karm som vetter in mot badrummet. Nån typ av bra och tillförlitligt spackel är det jag tänker på, och instruktioner hur man gör.
 
Redigerat:
Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Beror ju på hur långt bort brunnen är
Tröskeln är 2.5 cm hög och brunnen 80 cm bort.
 
MrJay MrJay skrev:
[länk]

Lycka till
Tack. Finns det nån instruktionsvideo som visar hur man gör detta bäst?
 
K kickisa skrev:
Ingen aning men det blir nog lite för komplicerat för mig... Det är ju dessutom en karm som vetter in mot badrummet. Nån typ av bra och tillförlitligt spackel är det jag tänker på, och instruktioner hur man gör.
Dvs är det 4 jämnt fördelade hål med täckplugg på var sida om karmen, likt hur det bör se ut på din ytterdörr
 
MrJay
K kickisa skrev:
Tack. Finns det nån instruktionsvideo som visar hur man gör detta bäst?

Hoppa till 0:29
 
  • Gilla
kickisa
  • Laddar…
Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Dvs är det 4 jämnt fördelade hål med täckplugg på var sida om karmen, likt hur det bör se ut på din ytterdörr
Jo det har jag. Hur backar man ut karmen? Blir det då inte en glipa mot innerkarmen (som är fastspikad)?
 
K kickisa skrev:
Tröskeln är 2.5 cm hög och brunnen 80 cm bort.
Då är det säkert bara bilden som gör att man inte ser något uppvik.
 
K kickisa skrev:
Jo det har jag. Hur backar man ut karmen? Blir det då inte en glipa mot innerkarmen (som är fastspikad)?

Runt mitten av videon förklarar han lite hur man justerar, en karmnyckel kan du köpa på närmaste bygghandel.

Om du tänker på smygen, så bör den va spikad i karmen, så den följer med helt enkelt, fodret sitter ju förstås i väggen men med en såpass liten springa bör det ge med sig utan att det egentligen händer något
 
Vänta nu. Kan inte din hantverkare komma tillbaka och fixa detta? I värsta fall kan du ju stå för tuben. Du ska inte riskera kröna en dyr renovering med kladdig fog. Beror på hur trygg du är med din förmåga såklart.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.