Vi har nybyggt hus 2022. En huvudbyggnad och en sidobyggnad. Sidobyggnaden har en inspektionslucka till krypvinden. Huvudbyggnaden har öppet till nock och därmed ingen krypvind.

På sistone har vi hört massa krafsande möss bakom innertaket.

Anticimex har gett oss en utomhuslåda med råttgift och massa vanliga fällor.

Hur tycker ni vi ska fördela och använda fällorna?

Hört att fällorna med gift gör att de går och dör bakom väggar och det börjar stinka.
 
B
Börja strössla ut de vanliga på marken efter väggarna och på krypvinden så ser du hur effektiva de är. Har du tur kan det räcka för att slippa köra med giftet.
 
Jag kör med "hederliga" billiga fällor. (Har ingen vind men - ur mössens synvinkel - en attraktiv bil.)

Fällan slängs i plastpåse efter mordet.
 
Det finns ett tillfälle i livet där jag är troende.
Gud gav oss katten för att hantera dessa problem.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Det finns ett tillfälle i livet där jag är troende.
Gud gav oss katten för att hantera dessa problem.
Tyvärr finns det alltför många kissar vars jaktlust degenererats. Gud har här slarvat.
 
  • Gilla
Manganbangan och 3 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Tyvärr finns det alltför många kissar vars jaktlust degenererats. Gud har här slarvat.
Skaffa många?

Jag tror nog att man ska ha otur om man skaffar en vanlig bonnis och det inte finns jakt i den. Tror vi haft ett tiotal genom åren och de har alla gjort sin tjänst i det fallet.

Men ge fasen i raskatterna. De kan ha andra roliga egenskaper men de är kanske inte avlade just på jakt.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Skaffa många?

Jag tror nog att man ska ha otur om man skaffar en vanlig bonnis och det inte finns jakt i den. Tror vi haft ett tiotal genom åren och de har alla gjort sin tjänst i det fallet.

Men ge fasen i raskatterna. De kan ha andra roliga egenskaper men de är kanske inte avlade just på jakt.
Katter är i min erfarenhet dåliga (och om man ska förhålla sig till alla regler kring husdjur) dyra musdödare. Betydligt enklare att gilla fällor isf, är oftast endast ett fåtal möss som söker sig in nu på hösten, tar man dem så är det sen lugnt.
 
Jag kör några fällor i en klunga på vinden, jag har en kamera som filmar dom så jag vet när jag skall tömma dom 😂 på samma kamera kan jag också se när problemet börjar för säsongen och om jag behöver justera betet
 
  • Gilla
Roga1337
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.