Tjenare!

Ska montera kamin till ett flexrör som dragits genom min skorsten (innan jag köpte fastigheten). När jag flyttar på flexröret så rinner det ut något jäkla artificiellt grus mellan isolering och flexrör. Jag har två frågor här:

1. Vad är det för något och vilken funktion fyller det?
2. Bör jag göra något åt detta eller kan jag tänka att eftersom flexröret ska sitta fast i kaminen (och således inte röra sig något mer) så kommer det inte vålla några bekymmer?
 
D
Vermikulit, isolerar runt röret. Se till att inte det rinner ut för mycket
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Kan tänka mig att det bör vara nån tätning där vermikulit en dråsar ned.

Har väl varit något som blivit sprött vid eldning
 
Varför behöver man isolera med vermikulit när röret är draget inuti en skorsten?

Där röret går upp är det som ni ser isolerat med stenull. Men vet inte om man vågar rycka bort det för att undersöka var det kommer ifrån, då kanske allt bara drösar ut direkt :/
 
För att stabilisera röret så det inte nöter hål mot skorstensväggen när metallen rör på sig
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Hur får man dit vermikuliten från början?
 
Häller i den från toppen efter man dragit röret klart
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Tänkte just så.

Kan man då inte tappa ur allt, och fixa "felet" på den muff eller tätning som tydligen läcker och sen hälla i allt uppifrån igen?

Visst slangen kanske går emot skorstenens insida på ett eller flera ställen, men det var väl just för att förhindra rörelser som är meningen med kulorna?
 
Vermikuliten skyddar vad jag förstår även mot kondens i skorstenen. Det går absolut att tappa ur all vermikulit, men det kan vara rätt mycket. Man ska ha ett bra sätt att ta reda på den också, för den är inte billig.
 
Kan det vara som så att den fria slangen som syns blivit böjd, en gång eller flera för mycket, så att den fått en inåtgående bula just där det läcker?
 
Insatsröret skall vara fastgjutet i skorstenen, ser ut som du har rester av det kvar på änden du dragit lös. Anslutning till kaminen görs med passande rör. Vermkuliten är där för att du inte ska få kondens i skorstenen. Kan nog vara svårt att få ordning på det där utan att börja om helt från början.Om du ska använda detta rör kontrollera noga så du inte skadat det då du dragit ner det.
 
Jag får efter lite närmare undersökning känslan bekräftad av att röret är nerdraget i skorstenen, "tätat" med en massa stenull där det mynnar ut i den öppna spisen, och sedan bara påfyllt med vermikulit ovanpå. Kan man ha gjort det så, och är det i så fall en fungerande lösning? Isf vore kanske en lösning att bara trycka in mer stenull i glappet för att få det att sitta ordentligare och sluta läcka. Dock gör den här misstanken att jag inte är överdrivet sugen på att ta bort stenullen för att komma åt att se bättre, för om det stämmer så kommer förstås alltihop att rasa ut ganska snabbt.

Kan för tydlighets skull säga att vermikultien kommer ut mellan rör och stenull, det kommer inte ut ur själva röret.

Vi har inte dragit röret själv och var har inte dragit efter något i röret här nere. Vi märkte bara att det började rasa vermikulit när vi rörde på röret när vi skulle sätta igång med att montera kaminen. Röret satt där det satt när vi tillträdde kåken, och förra ägaren sa att det var nyligt gjort och bara var att koppla in en kamin i.
 
D
Ja det räcker med att trycka i mer isolering, sambons bilnycklar,brandtätning eller bruk. Som nån sa, se till att det finns värmekulit hela vägen upp.
 
Jag hade inte tömt skorstenen, utan hade gjort allt för att behålla vermikuliten i skorstenen. Jag använde en del av sommaren åt att dra rör och fylla upp med vermikulit i min egen skorsten och det är ett drygt arbete. Vermikuliten är inte bara dyr utan också flygig och vill gärna virvla runt när man tömmer den i skorstenen.

Jag tycker att du borde hitta en lite bättre lösning än att bara täta med stenull. Ett tunt lager med bruk t.ex.

Hur är det gjort på ovansidan egentligen? Alltså uppe på skorstenen? Om det är murat där har du ju jobbet med att ta bort den murningen för att få tillbaka vermikuliten som ramlat ned.
 
Vi tröck in ordentligt med stenull så röret sitter stadigt och det inte kan läcka ngn mer vermikulit. Har nu monterat kamin och inväntar besiktning. Det ni säger om att det ska vara fullt hela vägen upp, hur noga är det egentligen? Har ju bara runnit ut max 2l vermikulit, sk det verkligen vara nödvändigt att knacka upp gjutningen i toppen för att fylla på det lilla?
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.