yonna yonna skrev:
Lycka till med det eventuella husköpet. Ta gärna med någon byggkunnig vid nästa besök - även om du naturligtvis skall skaffa egen besiktningsman om det blir köp av. Jag var i samma sits med småttingar då jag köpte ett 75årigt hus. Jag tog t.o.m. in två oberoende besiktningsmän - men det var billigare på den tiden. Osäker var jag utan kunskap men lärde mig mycket här på BH. Att vårda ett gammalt hus kan bli en livsuppgift - om man tycker det är kul. Och allt behöver inte vara up-to-date - bara det fungerar.
Hej, tack för svar! Känner dessvärre ingen byggkunnig, försöker läsa på inför nästa visning nu. Lägger jag bud så kommer jag önska besiktningsklausul. Läget är verkligen fint, precis vid Skåneleden och naturreservat och intill andra barnfamiljer på återvändsgata. Men måste ha full koll på den ekonomiska delen och ev renoveringar som absolut behövs känner jag. Hoppas du har trivts i ditt hus och allt gick bra!
 
Claes Sörmland
P Possetossen skrev:
Huset luktade gammalt/syll när de köpte det men efter renoveringen var det en enorm skillnad. Men inget hus är såklart helt fritt från lukt, skriver de. Reagerade lite på att sovrumsfönstret stod öppet på glänt under visningen, men de kan ha glömt stänga det kanske.

Ska dit igen och kika och lukta. Kom gärna med tips på vad jag ska hålla korpgluggarna öppna för!
Då låter det som att vi inte var ute och cyklade här, det har funnits en luktproblem p g a syllarna och hur mycket av det som finns kvar idag får man sniffa sig till. Det bästa är ju om huset får stå med stängda fönster och dlörrar så man kan bedöma det. Knepigt vid husvisningssituationen att få till detta. Troligen är lukten som intensivast under eldningsperioden.
 
P Possetossen skrev:
Hej, tack för svar! Känner dessvärre ingen byggkunnig, försöker läsa på inför nästa visning nu. Lägger jag bud så kommer jag önska besiktningsklausul. Läget är verkligen fint, precis vid Skåneleden och naturreservat och intill andra barnfamiljer på återvändsgata. Men måste ha full koll på den ekonomiska delen och ev renoveringar som absolut behövs känner jag. Hoppas du har trivts i ditt hus och allt gick bra!
Sålde efter 24 år och byggde nytt😊. Hade jättefina år. Årens underhåll gav inga semesterresor - men vi stortrivdes!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H
P Possetossen skrev:
Tack för svar, det är betongplatta på mark men står inget om isolering. Frågar jag mäklaren om det eller var kan jag ta reda på det?
Fråga mäklaren annars säljaren. Ligger isoleringen INTE under plattan vilken är en riskkonstruktion, så måste du ta dit en besiktningsman för att kolla så det inte finns fukt.
 
Det här med att man som säljare vill vara förberedd på en visning kan ju indikera något mer än bara städning….
 
P Possetossen skrev:
Hej! Nu har jag fått svar och mäklaren skriver att det är alla vattenrör från VVB i tvättstugan och ut till kök och bägge badrum som är utbytta. Betyder det att jag slipper stamrenovering? Eller de kanske är separata saker, vattenrören och stammen..? Får jag även fråga vad du anser kan vara ett lämpligt bud? Säljarna vill gärna veta ungefär innan jag ev kommer om det är värt för dem att förbereda för visning igen. De har redan köpt nytt hus så verkar kunna lägga ett ganska mkt lägre bud. Allt gott!
Stammar kallar man vanligen huvudledningar vilket det inte nödvändigtvis finns några på en villa. Vanliga kopparrör för vatten håller överlag väldigt länge, det kan möjligen vara att kopplingar börjar läcka men så länge det inte är dolda kopplingar i väggen ser man ju detta innan det blir något jätte problem. Värre är det med rören till avloppen. Är de riktigt gamla är dessa av gjutjärn och dessa rostar för eller senare sönder, oftast sker det i/under plattan först. Dessa är ju dock oftast förlagda i väggar/golvlag så för att komma åt att bytta dessa blir det väldigt omfattande renoveringar. Man behöver ju dock inte byta dem i sin helhet utan det går att tex vid en badrumsrenovering byta ut alla rör i utrymmet och så långt ut som möjligt kapar man det gamla röret och hakar på det nya. Någon gång senare kanske man vill renovera hallen och då sliter man upp golvet och byter fortsättningen av röret, förutsättningarna blir rätt olika och lite beroende på rörens kondition olika akut.
Vad som är ett lämpligt bud kan jag inte svara på, beror ju helt på hur länge du letat och hur ofta det kommer upp något som du är intresserad av osv. Jag kan inte heller den lokala marknaden.

Något du absolut inte ska tumma på är att få med en öppen besiktningsklausul. Går de inte med på det så tacka för ärligheten och fundera inte längre på detta hus, de gjorde dig en tjänst som såg till att du gick vidare utan att bli lurad.
 
Claes Sörmland
H HEM2121 skrev:
Fråga mäklaren annars säljaren. Ligger isoleringen INTE under plattan vilken är en riskkonstruktion, så måste du ta dit en besiktningsman för att kolla så det inte finns fukt.
Det vanliga 1979 var väl oisolerad gjuten platta på makadambädd. Ofta rakt på lera för man bebyggde platt mark....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.