Hej. Står inför att installera vedpanna ute i ladugården och tänkt dra kulvert in till huset. Kanske 7-10 meter, beroende vart de ska går ut från ladugården.Nån som gjort likande? Vad har de kostat typ per meter? Mvh Erika
 
Har du gratis ved? Det köstar en bra slant, hur mycket av jobbet ska du gör själv? Vad kostar pannan? Vad har ni för uppvärmning idag?
 
B
https://www.rinkabyror.se/artikel/maxitherm-kulvertror-plus-25-25x2-3-111mm/

Typ 500kr per meter för kulverten, plus tätningar o en del för materialet vid anslutningen på varje sida. Lite för grävningen (x antal tusen) och nån släpkärra rörgravssand (500kr) eller liknande fraktion, om det man grävt upp består av en massa vassa stenar.

Det är svårt att säga en totalpeng, eftersom det kan vara en grävare, en elektriker (pump/styr), en rörmokare med mera, beror lite på vart man drar gränsen.
 
B BSOD skrev:
[länk]

Typ 500kr per meter för kulverten, plus tätningar o en del för materialet vid anslutningen på varje sida. Lite för grävningen (x antal tusen) och nån släpkärra rörgravssand (500kr) eller liknande fraktion, om det man grävt upp består av en massa vassa stenar.

Det är svårt att säga en totalpeng, eftersom det kan vara en grävare, en elektriker (pump/styr), en rörmokare med mera, beror lite på vart man drar gränsen.
Veden är gratis då de är egen skog. Grävmaskin och sand/ grus är ingen kostnad då de är de sambon jobbar med.
B BSOD skrev:
[länk]

Typ 500kr per meter för kulverten, plus tätningar o en del för materialet vid anslutningen på varje sida. Lite för grävningen (x antal tusen) och nån släpkärra rörgravssand (500kr) eller liknande fraktion, om det man grävt upp består av en massa vassa stenar.

Det är svårt att säga en totalpeng, eftersom det kan vara en grävare, en elektriker (pump/styr), en rörmokare med mera, beror lite på vart man drar gränsen.
Veden är gratis då de är egen skog. Sand/grus och grävmaskin är ingen kostnad då de är de sambon jobbar med. 😃
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Z Zelinpelin skrev:
Veden är gratis då de är egen skog. Grävmaskin och sand/ grus är ingen kostnad då de är de sambon jobbar med.

Veden är gratis då de är egen skog. Sand/grus och grävmaskin är ingen kostnad då de är de sambon jobbar med. 😃
Trodde dr första jag skrev försvann men de hade tydligen blivit ett inlägg, ursäkta dubbletter
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du gratis ved? Det köstar en bra slant, hur mycket av jobbet ska du gör själv? Vad kostar pannan? Vad har ni för uppvärmning idag?
Ja, veden är gratis då de är skog till. Grävning och sand/grus kommer inte kosta något. Idag sitter de en bergvärmepump men några element på första plan. Elelement på övervåningen
 
bergvärme alla dagar om året.Allt jobb med ved, ny vedpanna, nya rör , underhåll, mm , icke!
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
B
Har ni bergvärme tror jag nog det är en bättre affär att sälja ved från skogen, än att elda den själv

Pannrum, kulvert, acktankar, laddomat, massa grova kopparrör, diverse styrningar, skydd, expansionskärl,.säkerhetsventiler, skorsten, elektriker o rörmokare, besikningar med mera kostar en hel del när man summerar totalen.

Kan man köpa begagnat på blocket (kan vara problem att få anläggningen godkänd, måste vara bra miljöprestanda) och kan installera själv är det ju lite annan ekonomi, men... sätt in en kamin, behåll bergvärmen och sälj veden istället är min rekommendation.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
bergvärme alla dagar om året.Allt jobb med ved, ny vedpanna, nya rör , underhåll, mm , icke!
Jo vet att bergvärme är lättsamt. Har de i det befintliga huset vi bor i i idag( inte de som de ska sättas in vedpanna). Den pumpen vi har är nog och snuddar på 25 år, huset byggt -69. 130+30 kvm. 2 vuxna 5 barn. Ingen extra acktank och elförbrukning per år på under 14000. Men nu är de en gård som min sambo ska ta över från sin farmor sida. Själv uppväxt med med ved så jag vet hur mycket jobb de genererar. Hur är de man säger , veden värmer fler gånger😆
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Ved är slit som man ska gilla och ha tid för, sen hela planeringen runt att ständigt ligga 12-18mån för brukningen av veden.
 
B BSOD skrev:
Har ni bergvärme tror jag nog det är en bättre affär att sälja ved från skogen, än att elda den själv

Pannrum, kulvert, acktankar, laddomat, massa grova kopparrör, diverse styrningar, skydd, expansionskärl,.säkerhetsventiler, skorsten, elektriker o rörmokare, besikningar med mera kostar en hel del när man summerar totalen.

Kan man köpa begagnat på blocket (kan vara problem att få anläggningen godkänd, måste vara bra miljöprestanda) och kan installera själv är det ju lite annan ekonomi, men... sätt in en kamin, behåll bergvärmen och sälj veden istället är min rekommendation.
Jo men nu är den pumpen som finns både gammal och inte dimensionerade för mer än de tre elementen som tanten som bor där idag satt in. Elelement på övervåning. Så man som stod inför valet som att de fanns inget att börja med.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Ved är slit som man ska gilla och ha tid för, sen hela planeringen runt att ständigt ligga 12-18mån för brukningen av veden.
Uppväxt med vedeldning så jag vet arbetsinsatsen som krävs.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
B
Vart bor du? En luftvärmepump till övervåningen istället för el-elementen är inte heller dumt
 
B BSOD skrev:
Vart bor du? En luftvärmepump till övervåningen istället för el-elementen är inte heller dumt
De kommer vara västkusten. Släktgård. Jämtland nu
 
B BSOD skrev:
Har ni bergvärme tror jag nog det är en bättre affär att sälja ved från skogen, än att elda den själv

Pannrum, kulvert, acktankar, laddomat, massa grova kopparrör, diverse styrningar, skydd, expansionskärl,.säkerhetsventiler, skorsten, elektriker o rörmokare, besikningar med mera kostar en hel del när man summerar totalen.

Kan man köpa begagnat på blocket (kan vara problem att få anläggningen godkänd, måste vara bra miljöprestanda) och kan installera själv är det ju lite annan ekonomi, men... sätt in en kamin, behåll bergvärmen och sälj veden istället är min rekommendation.
Måste det var bra miljöprestanda ute på vischan också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.