Hej!
Har under några dagar mätt luftfuktigheten på natten i vårt sovrum. Den ligger på 55%.
Är det en okej luftfuktighet i ett sovrum?
I övrigt på dagen ligger luftfuktigheten i hela huset mellan 44-52.
 
Helt ok!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Helt ok!
Det är så alltså. Vad bra!
 
J JohannaAC skrev:
Det är så alltså. Vad bra!
Inget skadligt för oss då.
Blir lite kondens på fönstret men det är nog för att rutan är kallare än luften i rummet, dåligt isolerat runt fönstren tror jag.
 
Finns det friskluftsventiler i rummet?
 
Centano Centano skrev:
Finns det friskluftsventiler i rummet?
Ja, det gör det. Men ingen ventilation då det är ett äldre hus. 😊
 
Optimal luftfuktighet inomhus för bäst hälsa ligger på 40-60%. Över och under ökar risken för sjukdomar.

Själv lyckas jag inte ens komma upp i 40 på sommaren, och ligger på 20 under vintern, så du bör vara glad över er luftfuktighet 🙂
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
J JohannaAC skrev:
Ja, det gör det. Men ingen ventilation då det är ett äldre hus. 😊
Blirm
T Trippy skrev:
Optimal luftfuktighet inomhus för bäst hälsa ligger på 40-60%. Över och under ökar risken för sjukdomar.

Själv lyckas jag inte ens komma upp i 40 på sommaren, och ligger på 20 under vintern, så du bör vara glad över er luftfuktighet 🙂
Okej vad bra. Man tänker att 55 är så nära 60, men det är ju forfarande under 60. Katastroftänkare hej!
 
Kondens/imma på insidan fönsterrutan är ett tecken på dålig ventilation. Dags att läsa på och åtgärda :)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kondens/imma på insidan fönsterrutan är ett tecken på dålig ventilation. Dags att läsa på och åtgärda :)
Ja men det blir ju inte så på sommaren, så känns som att fönstret inte värms upp ordentligt?
 
Du säger själv att du inte har någon ventilation, då blir det så. Mer på hösten/vintern, svar JA.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du säger själv att du inte har någon ventilation, då blir det så. Mer på hösten/vintern, svar JA.
Ja men har andra vänner som inte har ventilation som bor i liknande hus och de har inte så här på sina fönster, då tänker jag spontant att de har bättre isolerande fönster som inte blir så kalla? Eller jag kanske har helt fel.
 
Kanske, det viktigaste är dock ventilationen.
 
Vad är det för typ av fönster du har, är det äldre kopplade fönster?
 
Centano Centano skrev:
Vad är det för typ av fönster du har, är det äldre kopplade fönster?
Det är tvåglas isoler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.