Hej! Vi sökte bygglov och igår fick vi kallelse till teknisk samråd. Min fråga är vem ska förbereda alla handlingar som ska lämnas till samhällsbyggnadsnämnde före det teknisk samråd. Eftersom huset är vårt dröm, kommer vi bygga ganska mycket själva. Vi har en kontrollansvaring (KA) också men för oss är det oklart hur och vem ska fixa alla handlingar som är på kommunens beslut. Hoppas ni kan hjälpa mig att förstå hur det går till. Kommer bifoga här kallelse också. Hälsningar Emma
 
  • Svensk text om tekniskt samråd, lista över handlingar för byggprocess, inlämning en vecka innan möte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ni som byggherrar som ansvarar för att ta fram de begärda handlingarna.
Har ni själva inte kompetensen att ta fram handlingarna så finns det konsulter som garanterat kan hjälpa till.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
wildeside
emabal emabal skrev:
Hej! Vi sökte bygglov och igår fick vi kallelse till teknisk samråd. Min fråga är vem ska förbereda alla handlingar som ska lämnas till samhällsbyggnadsnämnde före det teknisk samråd. Eftersom huset är vårt dröm, kommer vi bygga ganska mycket själva. Vi har en kontrollansvaring (KA) också men för oss är det oklart hur och vem ska fixa alla handlingar som är på kommunens beslut. Hoppas ni kan hjälpa mig att förstå hur det går till. Kommer bifoga här kallelse också. Hälsningar Emma
Det åligger er som byggherre att ta fram ritningar och underlag själva eller med hjälp av.
Kontrollplan: I samråd med KA
Byggherreorganisation: KA kan vara behjälplig.
Teknisk beskrivning: Ev husleverantör, den som ritat huset, konstruktör.
Markstabilitet: Geoundersökning.
Grundkonstruktion: Grundentreprenör, konstruktör.
Byggkonstruktion: Ev husleverantör, den som ritat huset, konstruktör.
Befintlig stomme: Den som ritat huset, konstruktör.
VA utvändigt: Mark entreprenör, sakkunnig.
Värmeinstallation: Leverantör av värmeanläggning eller sakkunnig.
Ventilationsinstallation: Leverantör av ventilationsanläggning eller sakkunnig.
Brandskyddsbeskrivning: Sakkunnig.
Energiberäkning: Sakkunnig.
Färdigställande skydd: Behövs inte om man bygger i egen regi. Försäkring.
Miljöfarligt avfall: Är det ens aktuellt? Sakkunnig.
Varsam ändring: Är det ens aktuellt? Sakkunnig.
Eldstad: Leverantör, sotare.
Vet inte om alla punkterna är relevanta för er el eftersom ni inte skrivit vad och hur ni ska bygga.
Hoppas det va en hjälp på vägen.
 
  • Älska
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Det åligger er som byggherre att ta fram ritningar och underlag själva eller med hjälp av.
Kontrollplan: I samråd med KA
Byggherreorganisation: KA kan vara behjälplig.
Teknisk beskrivning: Ev husleverantör, den som ritat huset, konstruktör.
Markstabilitet: Geoundersökning.
Grundkonstruktion: Grundentreprenör, konstruktör.
Byggkonstruktion: Ev husleverantör, den som ritat huset, konstruktör.
Befintlig stomme: Den som ritat huset, konstruktör.
VA utvändigt: Mark entreprenör, sakkunnig.
Värmeinstallation: Leverantör av värmeanläggning eller sakkunnig.
Ventilationsinstallation: Leverantör av ventilationsanläggning eller sakkunnig.
Brandskyddsbeskrivning: Sakkunnig.
Energiberäkning: Sakkunnig.
Färdigställande skydd: Behövs inte om man bygger i egen regi. Försäkring.
Miljöfarligt avfall: Är det ens aktuellt? Sakkunnig.
Varsam ändring: Är det ens aktuellt? Sakkunnig.
Eldstad: Leverantör, sotare.
Vet inte om alla punkterna är relevanta för er el eftersom ni inte skrivit vad och hur ni ska bygga.
Hoppas det va en hjälp på vägen.
Tack för ditt svar , jätte snällt av dig ,jag kontaktade kontrollansvaring och han ska återkomma med en offert! Nu väntar vi på hanns offert, hoppas jag kommer få en,, mänsklig offert"
 
Har ni inte haft någon budget för projektering? Det ser ut att vara ett projekt med en påbyggnad?

Beroende på hur stort ni har osv så är en "rimlig" budget på de handlingarna (speciellt om ni ska bygga själva) ca. 100-150 tusen kronor.
 
Helt sjuka grejer ,,, säkert bra men enorm tröskel för att ens få påbörja bygget. Inte konstigt att det byggs för lite i sverige. Vi gav upp vår utbyggnad delvis pga. detta.
 
  • Gilla
  • Ledsen
fribygg och 4 till
  • Laddar…
il_duce il_duce skrev:
Helt sjuka grejer ,,, säkert bra men enorm tröskel för att ens få påbörja bygget. Inte konstigt att det byggs för lite i sverige. Vi gav upp vår utbyggnad delvis pga. detta.
Eller för lite erfarenhet och för liten budget?
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Eller för lite erfarenhet och för liten budget?
Ja, självklart. Privatpersoner har i regel liten erfarenhet att lajva "byggherrar". Och ja, budgeten var självklart för liten .. med obegränsat med pengar kan man lösa det mesta. Men tycker man har krånglat till och fördyrat saker i onödan.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har grannar som la ned sitt småhusbygge p g a detta. Som de flesta andra konsumenter så trodde de att det var bygglovet som gav dem rätt att bygga. De hade helt missat att det fanns ett andra "bygglov" i form av processen inför startbeskedet. Och varje rad på en sån där lista från byggnadsnämnden går ju på kring 20 000 kr att få dokumentation på. Ingen firma är beredd att knappa lite på datorn för mindre än så, det kostar ju då mer än det smakar för företaget.

Detta tillsammans med den detaljerade och snåriga bygglovsprocessen är ju orsaken till att nästan alla småhus som byggs för konsumenter uppförs av kataloghusföretag. Det är helt enkelt administrativt och projektmässigt för krångligt att bygga med dagens lagstiftning för en konsument.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Om reglerna och byråkratin blir övermäktiga finns risken att man istället för att blanda in myndigheterna genom att söka om bygglov, bygger utan lov och anmälan, på så sätt undviker man tekniskt samråd och en massa annan byråkrati, när bygget fyllt 10år lär inte kommunen ha nått att komma med och "böter" för svartbygge är väl inte så stor risk att få. Skulle man trots allt drabbas av nån straffavgift lär väl det påslaget på bygglovsavgiften vara lägre än kostnaden för att anlita en KA.

Förenkling av bygglovsreglerna skulle nog vara på sin plats. Släppte staten/Boverket lite på kraven kunnde man kanske bygga lite enklare och billigare bostäder/lägenheter.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Reglerna idag är delvis skulle jag säga till för att Boverket inte ska behöva/kunna få detaljstyra men det gör att enbart organisationer med vana kan driva ett byggprojekt.

Miljöfarligt avfall: asbest/eternit/impregnerat virke av det fulare slaget (arsenik)/etc

Gäller det ändring av fasaden på ett hus som är klätt med eternit exv. Då vill kommunen få svart på vitt att materialet hanteras korrekt dvs inte grävs ner i tomten exv och sedan 20 år senare hittas av nästa ägare.

Färdigställandeskydd: garanti att bygget kan genomföras till slutställande inom en definierad tid - inga byggen som stannar upp halvvägs pga obefintlig ekonomi (och jo i början av 90talet fick jag se effekten av att entreprenören av ett större bygge fick allvarliga ekonomiska bekymmer - det blev konkurs.)
 
Det var bättre förr ... då byggde man från höger till vänster tills pengarna till slut. 😎 Inga regler, inga problem.

Ja, det är klart att reglerna nu finns där av en anledning. Men ibland gör man saker svårare än vad de behöver vara.
 
il_duce il_duce skrev:
Det var bättre förr ... då byggde man från höger till vänster tills pengarna till slut. 😎 Inga regler, inga problem
Jag hävdar att Byggningabalken reglerat byggandet i hundratals år, mer regler än så behövs väl inte utom detaljplan.
 
Sedan är det ju så att eget arbete är svårt att beskatta, så det ligger väl inte direkt i det offentligas intresse att tillåta människor att göra saker själva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.