Hej

Jag har ett vardagsrum med lite grottvibbar där jag nu tänkt lösa det genom att sätta in ett nytt större fast fönster.
Undrar mest om huruvida jag vågar ha en spännvidd på 2,2m. Se bild för hur det förhoppningsvis kommer bli.

Har försökt använda mina färdigheter i paint för att illustrera hur nuvarande reglar går. Tacksam för idéer. Renovering av vägg med planerade fönsterstorlekar och reglar utmärkta, utsikt till trädgård, dagsljus, byggarbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Om nuvarande balk för avbärning ovanför fönstret har dimensionen 55 x 150 så behöver den bytas ut till en högre balk. Även de stående reglar som balken vilar på kanske behöver vara kraftigare.
 
Även om regeln direkt till vänster om fönstret är skarvad? känns som att den flyttats närmare för att passa in med fönstret?

Tänker att man kanske kan köra ett fönster på 160x170 på nuvarande plats sedan regel och sen ett smalare lika högt fönster till vänster?

Eller kan man kanske förstärka konstruktionen ytterligare genom att klä in den med 15mm plywood?
 
BirgitS
Jag är amatör men att byta till ett högre fönster med samma bredd försämrar inte konstruktionen och om du får in ett annat fönster mellan de stående reglarna alternativt bredare och du efterapar konstruktionen runt nuvarande fönster så borde det också gå bra. Jag tror inte att plywoodskivor utanpå reglarna förstärker bärigheten, alltså förmågan att ta taklasten.
 
Mm får klura lite. Med plywoodskivorna tänkte jag att man ev kunde skruva i skruvar som går in i själva bärlinan då bör den bli starkare samt att skivan då även skulle vara skruvad i omkringliggande spånt.

Men ja det kanske får bli att man kör på 2st fönster istället. Lite synd att man tappar ca nästan 2dm när karmen bygger på men det blir ändå mycket bättre än nuvarande fönster.
 
BirgitS
Eller så anlitar du en byggkonstruktör som kan hjälpa dig med att dimensionera balken och vet om plywood gör någon nytta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.