Hej!
Jag håller på att fixa till gången som är gjord av sjöstensplattor som går till min entré. Jag plockar upp plattorna för att jämna till marken under dem då ett parti har sjunkit lite men framförallt var tanken att göra rent dem från mossa. Jag satte igång med stålborste med märkte att lite av sjöstenarna då lossnade och letade därför efter en metod att få bort dem med mindre mekaniskt arbete. Efter att ha läst igenom lite tips på det så var det någon som föreslog att helt enkelt vända plattorna upp och ner istället. Detta kändes som ett bättre alternativ för mig då jag både slipper jobbet med att göra rent dem och för att jag ändå inte gillar utseendet av sjöstensplattor. Har även kollat på alternativet att köpa nya, snyggare plattor men hittar inga bra som jag känner att jag är redo att betala priset för i dagsläget.

Men när jag vände mina plattor så upptäckte jag att de inte är så släta under som en del andras tycks vara. Bifogar bild på dem.
Därför slog tanken mig att ha dem upp och ner men att spackla men någon sorts betongspackel för att fylla i ojämnheterna.

Min fråga är om det låter som en bra och hållbar idé?

Nästa fråga är vilket spackel som i så fall kan lämpa sig för det?
Jag funderade till exempel på en av dessa två. Kan det funka? Har aldrig hållit på med sådant innan.
https://www.biltema.se/bygg/murning/betong/lagnings--och-sattningsbruk-5-kg-2000046285
https://www.jemfix.se/betongspackel-4-5-kg-combimix/4172/9063016/

Tack på förhand!
 
  • Tre trottoarplattor på asfalterat underlag, en med blått snöre, ojämnt placerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ingen erfarenhet av produkterna men vet att det ganska ofta dyker upp gratis eller billiga plattor på blocket. Jag skulle helt enkelt vänta ett tag och hålla utkik.
 
Tack för svaret! Ja, det är förstås ett alternativ. Har hållt utkik i några månader men det tycks dock aldrig dyka upp något inom ett rimligt avstånd och när det väl har gjort det så är de utlovade till någon inom 5 röda. Jag är väl inte snabb nog helt enkelt. Sen så är det bekymret med att behöva låna släp osv och ha tid att hämta då det krävs.
Tack för tipset i alla fall :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.